Hatpontos kívánságlista a kormánynak
A mosolydiplomácia jegyében futball-labdát és focimezt, ugyanakkor egy, a kormány eddigi működését is jócskán kritizáló, hatpontos kívánságlistát is átadott Szijjártó Péternek, a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkárának a Magyar Márkaszövetség (MM) a csütörtöki rendkívüli közgyűlésén.
Fekete Zoltán, a szövetség főtitkára ugyan hangsúlyozta, hogy értékelik, hogy a kormány a "csődközeli állapotból" hozta vissza a magyar gazdaságot, azonban a szövetség cégeinek folyamatos, konstruktív párbeszédre lenne szükség a kormányzattal, ami eddig igencsak ritkán valósult meg. Fekete Zoltán utalt arra, hogy a kormány ad hoc döntései például az élelmiszer-termelő (FMCG) ágazat egyes cégeit igen keményen érintették. A főtitkár nem részletezte, hogy mire gondol, de vélhetőleg a chipsadóra utalt, amelyet a kormány minden különösebb egyeztetés nélkül az üzleti év végére vezetett be, és amely egyes édesipari cégeknél szinte azonnal 30-40 százalékos bevételcsökkenést hozott.
"A szövetség tagjainak a zömét tőkeerős nemzetközi vállalkozások alkotják, amelyeknek nem az adó szintje a lényeges, hanem sokkal inkább a tervezhetőség – fogalmazott Fekete Zoltán. A multicégek 7-8 évre terveznek, így nekik kiemelkedően fontos, hogy kiszámítható adópolitika valósuljon meg.
A Márkaszövetség kiáll az alapvető élelmiszerek áfacsökkentése mellett is – derült ki a sajtónyilvános közgyűlésen. Mint azt korábban megírtuk, egyelőre zátonyra futott a Csányi Sándor-cégeket is magába foglaló élelmiszer-ipari lobbicsoport törekvése az alapvető élelmiszerek áfájának 10 százalékos csökkentéséről. Úgy tudni, hogy az ügyben tavaly a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) mondta ki a végső szót, az NGM ugyanis nem mert belemenni egy áfacsökkentésbe, mivel fél, hogy egy ilyen lépés kockáztatná a 3 százalékos hiánycél idei teljesítését.
Az élelmiszer-ágazatban viszont sokan úgy vélik, a 24. óra utolsó öt percét éljük – fejtette ki Fekete Zoltán, aki szerint a jóval alacsonyabb áfájú piacok gyűrűjében tarthatatlan a rekordmagas hazai 27 százalékos áfaszint. Az uniós csúcstartó áfaszint miatt elburjánzott a feketepiac az FMCG szektorban, így éves szinten 130 milliárd forinttól esik el a büdzsé, illetve a jogkövető cégeket is teljesen lehetetlen helyzetbe hozza.
A Márkaszövetség emellett arra kéri a kormányt, hogy "szabad és felelős" kereskedelmi kommunikációt folytathassanak. Itt utalt arra Fekete Zoltán, hogy nálunk a reklámoknál a szakmai önszabályozás helyett sokkal erőteljesebben érvényesül a hatósági kontroll. Fekete Zoltán szerint a hazai Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hivatal (NFH) jóval szigorúbban jár el, mint a többi tagállamban.
Végül a Magyar Márkaszövetség érthetetlenségét fejezte ki annak, hogy míg 2009 óta a mezőgazdasági beszállítókat immáron egy külön törvény védi a nagy áruházláncok erőfölényével szemben, addig egyéb – műszaki, ruhaipari – beszállítókat nem. Szerintük érdemes lenne a 2009-es törvényben foglaltakat a többi beszállítóra is kiterjeszteni.
Szijjártó: a kormányváltáskor Magyarország rosszabb helyzetben volt, mint Görögország
A kemény felvetésekre reagálva Szijjártó Péter államtitkár előbb hosszasan ecsetelte az Orbán-kormány gazdaságpolitikai sikereinek mibenlétét. Szerinte a kormány sikerének titka, hogy ők "megértették a válság lényegét". Ez Szijjártó szerint abban foglalható össze, hogy a "válság után semmi sem lesz ugyanaz, mint régen. " Szijjártó szerint az új világban "az lesz sikeres, aki sikeres szövetségeket épít". Így Magyarország meghirdette a "keleti nyitás" politikáját, illetve új szövetségeket köt az itteni multinacionális cégekkel, eddig 10 ilyen szövetség jött létre, és még további 30 van hátra – mondta az államtitkár.
"Önök a mi szövetségeseink" – vonta le végül mindezekből a konklúziót Szijjártó.
A szövetség által benyújtott hatpontos javaslatra Szijjártó Péter elmondta: a Fidesz már a kormányváltás előtt is folyamatosan konzultált, és az Orbán-kormány is ezt folytatta, amikor 2010-ben hatalomra jutott, amikor "Magyarország rosszabb helyzetben volt, mint Görögország." Szijjártó Péter a jókedvet azzal is fokozta, hogy hozzátette: a kormány azóta is "folyamatosan konzultál a gazdasági élet szereplőivel."
Szijjártó Péter végül ígéretet tett, hogy a kormány megfontolja a Márkaszövetség javaslatait, és konzultációt indít a kérdésben a szövetséggel, amit Szijjártó Péter fog koordinálni.