galéria megtekintése

Halálutakat építene a magyar autósoknak a kormány

Az írás a Népszabadság
2015. 08. 28. számában
jelent meg.


Kapitány Szabó Attila
Népszabadság

Új útfajta bevezetésével erőszakolja meg az útügyi műszaki előírásokat a félbehagyott M4-es autópálya befejezéséhez a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM). A gyorsforgalmi utakon körforgalmak építését is megengedő szabályok összeállítását a tárca a Magyar Út- és Vasútügyi Társaságtól rendelte meg. Körforgalom és lámpás kereszteződés is lesz a lebutított sztrádákon, leállósáv viszont nem. A leendő halálutakról előreláthatólag ősszel döntenek.

Az „M gyorsút” néven jegyzett útkategória megteremtését az útépítési költségek csökkentésével magyarázta Tasó László. Az NFM közlekedéspolitikáért felelős államtitkára szerint az útügyi műszaki előírásokba az autópálya és az autóút meghatározása mellé beerőltetett úttípus akár 25-30 százalékkal is olcsóbbá teheti a sztrádaépítéseket. A korábban Nyíradony polgármestereként bizonyára számottevő infrastruktúra-építési tapasztalatokat szerző politikusnak abban alighanem igaza is lehet, hogy a sztrádákon biztonságos közlekedési feltételeket teremtő nagy műtárgyak elhagyásával pénzt lehet spórolni.

Más kérdés, hogy cserébe a viszonylagos olcsóságért megéri-e a közlekedők testi épségét veszélyeztetni.

Különösen akkor, amikor az utak építésénél alkalmazott, nemzetközileg általános szabályrendszert durván megsértő műszaki torzók kialakításának gondolatát valójában nem egyszerűen a költségcsökkentés vágya hozta felszínre az NFM-ben. Sokkal inkább az, hogy miután a brüsszeli támogatások hiányával mindvégig tisztában lévő kormányra rádőltek a fedezet nélküli kötelezettségvállalásai, és leállítani kényszerült az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közti szakaszának megépítését, megoldást kellett találni a sztráda befejezésére. S csak az egyik felmerülő probléma, hogy a félbehagyott fejlesztésre a kormánynak nincs pénze.

 

Miután a Simicska Lajos többségi tulajdonában lévő Közgép Zrt.-t kiszorították a közbeszerzésekből, a hagyományos előírásoknak megfelelő M4-es megépítésének a lehetősége is elszállt: a korábban a kormány kedvencének számító társaság nélkül ugyanis a hazai hídépítő kapacitások alaposan lecsökkentek. Így a különszintű csomópontok felüljáróinak felhúzása alighanem az esztergomi vasút építését is megszégyenítő lassúsággal haladhatna. A kétségbeesett kormányzati kapkodás közepette már tavasszal felmerült: olyan autópályát kellene építeni, amelyen a különszintű csomópontokat egyszerű kereszteződések, de még jobb, ha körforgalmak helyettesítik. A hajmeresztő gondolatot a szakma képviselői sokáig nem is vették komolyan.

Lebutított megoldással fejezhetik be az M4-es autópályát is
Lebutított megoldással fejezhetik be az M4-es autópályát is
Veres Viktor / Népszabadság

Hiszen az autópályák fővárosi bevezető szakaszain is folytonos torlódásokhoz vezetnek az évtizedek óta szolgáló, reménytelenül elavult szintbeni kereszteződések, de a városi sebességre lassuló forgalomban legalább nem okoznak életveszélyt. A hasonló megoldások alkalmazása az irányonként többsávos sztrádák nyílt szakaszain ugyanakkor rendkívül veszélyes. Amit igazol az is, hogy a szintbeni kereszteződésekkel jól ellátott autóutakon még a sebességkorlátozások mellett is sok a baleset.

Tasó László bejelentése azonban egyértelműen jelzi, hogy

a kormányt a szakmai megfontolások a legkevésbé sem érdeklik.

Elég, ha valaki legalizálja a lázas elképzeléseket. Az „M gyorsutak” építését lehetővé tevő szakmai háttér megteremtéséhez például az első javaslatot a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) munkatársainak kellett papírra vetniük. Később pedig a Magyar Út- és Vasútügyi Társaság nyerte el a feladatot egy közbeszerzés keretében. Tőlük szeptember 30-ig várják a rendkívül rendhagyó „tudományos” alapozást. Amiben bármi szerepel is majd, az NFM-ben már most meg tudják mondani, melyek is lesznek az új gyorsforgalmi útfajta legfontosabb jellemzői.

Mert az csak az alap, hogy ezeken az utakon a különszintű csomópontok helyett méretes körforgalmak lesznek. Miután az M4-es Abony és Fegyvernek közti félbehagyott szakaszának nyomvonalát, műtárgyait így kezdték építeni, az „M gyorsút” is irányonként két forgalmi sávos lesz. A forgalmi irányok között megmarad az elválasztó sáv, leállósávot ellenben sehol ne keressen majd senki. A települések közelében viszont akár jelzőlámpás kereszteződésekbe is futhat az utazó.

Már az is eldőlt, hogy

az új útfajtát a többi között az M44-es, valamint az Eger és Kaposvár bekötését szolgáló utakon járó autósokon próbálnák ki.

De mert az M4-es sztrádának 2018-ra Szolnokot el kell érnie, az Üllő és Cegléd közti 48 kilométer is potenciális halálút formájában épül meg. Az meg csak teoretikus kérdés, hogy ha a kormány a régebben épült autóutak veszélyességét már felismerte, és megrendelte a második félpálya költséges kialakítását, a most megálmodott utakra miért nem költik el a biztonságos közlekedés feltételeit biztosító összegeket.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.