galéria megtekintése

Habony embere vigyáz a hatalmas dohányra

Az írás a Népszabadság
2015. 06. 22. számában
jelent meg.


Batka Zoltán
Népszabadság

Habony Árpád londoni cégének ügyvezetőjével erősített a BAT Pécsi Dohánygyár Kft. A Századvég vezető elemzőjeként is ismert Lánczi Tamás márciusban lett felügyelőbizottsági tag a multi magyar leányában. E cég a múlt héten nyilvános pályáztatás nélkül, nevetségesen csekély koncessziós díjért kapta meg a dohány-nagykereskedelem milliárdokat hozó monopoljogát.

Mielőtt elnyerte volna a dohánynagykereskedelem monopoljogát, szorosabbra fűzte a szálakat a British American Tobacco (BAT) a kormányoldallal: a cégbírósági iratokból kiderül, hogy Lánczi Tamás, a kormányközeli Századvéget vezető Lánczi András fia, a Századvég vezető elemzője március elején a dohánycég felügyelőbizottsági tagja lett.

Lánczit nemcsak az elemzői tevékenysége tette ismertté, hanem nemzetközi tevékenysége is. Ő lett az ügyvezetője Orbán Viktor miniszterelnök stratégiai főtanácsadója, Habony Árpád és a Fidesz–KDNP politikai tanácsadója, Arthur J. Finkelstein Londonban bejegyzett közös cégének, a Danube Business Consulting Ltd.-nek.

Míg Lánczinak e tevékenysége talán magyarázható, az már nehezen értelmezhető, hogy a politikai elemző – aki egyúttal az MTVA hivatásos bloggere, s lapértesülések szerint munkásságát havi félmillió forint körüli összeggel honorálja az idén 80 milliárd forint közpénzből gazdálkodó állami médiamogul – egy dohánygyártó cég ellenőrző testületében is helyet kap. Lánczit aligha eddigi üzleti tapasztalata miatt választották be az 1902-ben alapított, a londoni tőzsdén jegyzett cég magyar leányának felügyelőbizottságába.

 

Eddig a Századvégen kívül kizárólag a közigazgatásban dolgozott – egy ideig volt tanára, Navracsics Tibor mellett a helyettes államtitkárságig vitte –, s cégbírósági adatok szerint korábban egyetlen, elhanyagolható forgalmú bt.-nek volt a kültagja.

A BAT-nak viszont jól jöhetett az a kormányközeli kapocs, amely Lánczinak megvan. Legalábbis ezt erősíti, hogy a multicég a kormányközelinek tudott Continental leányvállalatával, a Tabán Trafik Zrt.-vel közösen megkapta a dohány-nagykereskedelem jogát, mesés feltételekkel.

Piaci szakemberek 5–12 milliárd forint közé taksálják a „nemzeti trafikellátó” várható hasznát, hiszen nem lesznek versenytársai, a kormánytöbbség mentesítette az iparűzési adó fizetése alól, a koncessziós díj pedig nevetséges: idén mindössze 10, jövőre 100 millió forintot kell kifizetnie a két dohánygyártó közös vállalkozásának, és csak 2021-től ketyeg a bomba üzlethez képest jelképesnek ható, évi 600 milliós koncessziós díj.

Ki nyúlt bele az üzletbe?
Ki nyúlt bele az üzletbe?
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

A tavaly 526 milliárdos forgalmú dohánypiacon a nagykereskedelmi monopóliumot a Seszták Miklós vezette Nemzeti Fejlesztési Minisztérium egyszerűen odaadta a BAT–Continental párosnak. Amely persze adott ajánlatot, ám egyedüliként. A dohánycégek hónapok óta arra vártak ugyanis, hogy a kormány közölje, mi módon fogja odaadni a monopóliumot – a törvény szerint az állam saját cégének, vagy nyilvános pályázaton, vagy ajánlattétel alapján adhatta ki a jogot. A gyártók és a forgalmazók még kérdezték is a szaktárcát, melyik szerint jár majd el, de Seszták Miklós és a hetente tájékoztatókat tartó Lázár János is hallgatott a kérdésről.

A múlt héten pedig azt közölték, hogy egy korábbi ajánlat alapján a BAT–Tabán konzorcium nyert. Majd még enyhítettek kicsit az évi hatszázmilliós koncessziós díjon. Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter érvelése szerint most azt a verziót kellene elhinnünk, hogy a meseszerű üzletet az állammal a BAT–Continental ajánlata úgy nyerte el, hogy mindeközben a többi dohánycég nem látta meg a lehetőséget.

A hoppon maradt dohánycégek közül a Philip Morris, az Imperial és a JTI is közös közleményben tudatta, nem is tudtak arról, hogy december óta pályázni lehetett, máskülönben nem kérdezték volna a szaktárcát minduntalan a kijelölés módjáról.

Ettől még persze ajánlatot adhattak volna be, ahogy a BAT–Continental is tette mintegy önszorgalomból. A történtek fényében már érthető lapunk korábbi információja is, miszerint a Continental Zrt. már május elején üzletkötőket keresett az ország egész területére, lényegében azonnali jelentkezési határidővel.

A cégnél ezt azzal magyarázták, hogy a leendő állami trafikellátó kiszolgálásához toborozzák a munkaerőt. A győztesnek kihirdetett konzorcium előtt végül egyetlen probléma állt: a kormány által kiagyalt rendszer súlyosan sérti a versenyjogot, hiszen a többi céget lényegében alárendelik a kiskereskedelmi piac 34 százalékát ellenőrző BAT–Continental duónak. De erre is volt megoldás: Orbán Viktor a múlt hét végén „nemzetstratégiai fontosságúvá” nyilvánította a trafikellátó indulását. Így már megkerülhető a versenytörvény, hiszen nem kell a Gazdasági Versenyhivatal beleegyezését kérni a fúzióhoz.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.