Eddig a Századvégen kívül kizárólag a közigazgatásban dolgozott – egy ideig volt tanára, Navracsics Tibor mellett a helyettes államtitkárságig vitte –, s cégbírósági adatok szerint korábban egyetlen, elhanyagolható forgalmú bt.-nek volt a kültagja.
A BAT-nak viszont jól jöhetett az a kormányközeli kapocs, amely Lánczinak megvan. Legalábbis ezt erősíti, hogy a multicég a kormányközelinek tudott Continental leányvállalatával, a Tabán Trafik Zrt.-vel közösen megkapta a dohány-nagykereskedelem jogát, mesés feltételekkel.
Piaci szakemberek 5–12 milliárd forint közé taksálják a „nemzeti trafikellátó” várható hasznát, hiszen nem lesznek versenytársai, a kormánytöbbség mentesítette az iparűzési adó fizetése alól, a koncessziós díj pedig nevetséges: idén mindössze 10, jövőre 100 millió forintot kell kifizetnie a két dohánygyártó közös vállalkozásának, és csak 2021-től ketyeg a bomba üzlethez képest jelképesnek ható, évi 600 milliós koncessziós díj.
|
Ki nyúlt bele az üzletbe? Móricz-Sabján Simon / Népszabadság |
A tavaly 526 milliárdos forgalmú dohánypiacon a nagykereskedelmi monopóliumot a Seszták Miklós vezette Nemzeti Fejlesztési Minisztérium egyszerűen odaadta a BAT–Continental párosnak. Amely persze adott ajánlatot, ám egyedüliként. A dohánycégek hónapok óta arra vártak ugyanis, hogy a kormány közölje, mi módon fogja odaadni a monopóliumot – a törvény szerint az állam saját cégének, vagy nyilvános pályázaton, vagy ajánlattétel alapján adhatta ki a jogot. A gyártók és a forgalmazók még kérdezték is a szaktárcát, melyik szerint jár majd el, de Seszták Miklós és a hetente tájékoztatókat tartó Lázár János is hallgatott a kérdésről.
A múlt héten pedig azt közölték, hogy egy korábbi ajánlat alapján a BAT–Tabán konzorcium nyert. Majd még enyhítettek kicsit az évi hatszázmilliós koncessziós díjon. Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter érvelése szerint most azt a verziót kellene elhinnünk, hogy a meseszerű üzletet az állammal a BAT–Continental ajánlata úgy nyerte el, hogy mindeközben a többi dohánycég nem látta meg a lehetőséget.
A hoppon maradt dohánycégek közül a Philip Morris, az Imperial és a JTI is közös közleményben tudatta, nem is tudtak arról, hogy december óta pályázni lehetett, máskülönben nem kérdezték volna a szaktárcát minduntalan a kijelölés módjáról.
Ettől még persze ajánlatot adhattak volna be, ahogy a BAT–Continental is tette mintegy önszorgalomból. A történtek fényében már érthető lapunk korábbi információja is, miszerint a Continental Zrt. már május elején üzletkötőket keresett az ország egész területére, lényegében azonnali jelentkezési határidővel.
A cégnél ezt azzal magyarázták, hogy a leendő állami trafikellátó kiszolgálásához toborozzák a munkaerőt. A győztesnek kihirdetett konzorcium előtt végül egyetlen probléma állt: a kormány által kiagyalt rendszer súlyosan sérti a versenyjogot, hiszen a többi céget lényegében alárendelik a kiskereskedelmi piac 34 százalékát ellenőrző BAT–Continental duónak. De erre is volt megoldás: Orbán Viktor a múlt hét végén „nemzetstratégiai fontosságúvá” nyilvánította a trafikellátó indulását. Így már megkerülhető a versenytörvény, hiszen nem kell a Gazdasági Versenyhivatal beleegyezését kérni a fúzióhoz.