A kormány a Brüsszelnek küldött levélben ezt a 3 legfontosabb lépést helyezi kilátásba a HVG értesülései szerint.
1. Átalakítják, háromlépcsőssé teszik a rendszerhasználati díjak (azokon belül átviteli/szállítási és elosztási díj) ármegállapítási rendszerét. (Most az energiahivatal állapítja meg rendeletben a díjakat, bírósági jogorvoslat nincs.) Az energiahivatal rendeletet ad ki az elvi szabályokról. Az energiahivatal módszertani útmutatót ad ki. Ez lényegében magyarázata lesz az elvi szabályokat tartalmazó rendeletnek, és azt a célt szolgálja, hogy az energiaszolgáltatók az egyedi határozatot ellenőrizhessék. Az energiahivatal határozatban állapítja meg a konkrét árat ezen rendszerhasználati díjaknál, és ezt a határozatot bíróságon meg lehet majd támadni, ha az energiaszolgáltató cég vitatja.
2. Megszüntethetik a figyelembe nem vehető költségeket. Az egyik fő kifogás, hogy most nem költségalapú az elszámolás a cégekre erőltetett állami árképzésében. Bár explicite nincs megnevezve, hogy minek a kiiktatását lengeti be a kormány, most az el nem számolható tételek között a legszembetűnőbb a közműadó: csak ez évente több tízmilliárd forintot vesz el az energiaszolgáltatóktól és folyat be az államkasszába.
3. Az egyetemes szolgáltatásnál (főként a lakossági ügyfeleknél) a rendszerhasználati díjak a rezsicsökkentés miatt most olyan nyomottak, hogy nemcsak profitot nem tudnak termelni a szolgáltatók, de a díjak legfeljebb 0 százalékos tőkemegtérülést biztosítanak. Ezért módosítják a díjak megállapítási rendszerét és a le nem vonható költségtételeket kiiktatják. Ezeknek az eredője lehet az, hogy megemelkedik a tőkemegtérülés. Ha pedig ez nő, akkor a gáz- és áramárnak is emelkednie kell. (HVG)