GYSEV lesz a MÁV-ból?

Rákapcsolt a MÁV: a három hónapja kinevezett új fővasutasok üzleti tervük kormány elé terjesztésénél tartanak. Ha programjuk szabad jelzést kap, cégük a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt.-től vehet leckéket.

Dávid Ilona központi helyre költözött a vasutasok gondolataiban. Fényképét az öltözőszekrények ajtajának belsejére még nem ragasztották ki, de nap mint nap találgatják: a MÁV Zrt. történetének első elnök-vezérigazgató asszonya milyen váltóállításra készülhet? Kíváncsiságukat valamelyest csillapíthatja, hogy a nemzeti vasút első embere Ungvári Csabával, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatójával közösen egyet s mást hétfőn elmondott terveiről Nagykátán, a település felújított vasútállomásának avatása után.

Elkészült és hamarosan a kormány elé kerülhet a MÁV Zrt. új üzleti terve ­– jelentette be Dávid Ilona. Az elnök-vezérigazgató szerint új programjuk garancia arra, hogy miközben a személyszállítás és a pályaüzemeltetés finanszírozására aláírt közszolgáltatási szerződéseket betartják, az állami vasút 2012-ben nem szorul a már jóváhagyott hitelfelvételeken felül újabb külső források bevonására. Két hiteltenderüket azonban még végigviszik.

Az első, már folyamatban lévő közbeszerzési eljárás a MÁV pályaüzemeltetésben meglévő hiányának pótlását szolgálja. Erre a célra huszonhétmilliárd forint hitelt vesznek fel. Egy másik hiteltenderrel a vasút idén lejáró hiteleit refinanszírozzák. Ehhez összesen 36 milliárd forint új hitelre lesz szüksége a cégcsoportnak.

A MÁV első embere üzleti terv koncepciójuk részleteiről nem beszélt. Szerinte konkrét lépéseik bemutatása akkor válik időszerűvé, ha elképzeléseiket a kormány jóváhagyja. Azt azonban elárulta: a 41 kisebb-nagyobb cégből álló MÁV-csoport működését átláthatatlannak tartják. Ami azt jelenti, hogy a korábbi években részekre bontott vasútvállalatnál hamarosan megkezdődhet a szervezeti egységek összevonása.

A GYSEV Zrt. vezérigazgatói posztjáról az állami vasúthoz igazolt vezető ugyanakkor nem titkolta: ami a magyar–osztrák vasútvállalatnál bevált, azt lehetőség szerint meghonosítják a MÁV-nál is. Ehhez az alapot az adja, hogy a két hazai vasúttársaság az országhatáron belül azonos feltételrendszer mellett működik.

Ungvári Csaba felsorolta azt is, meglátása szerint mi mindenben jár a MÁV előtt a GYSEV. A MÁV-Start vezetője szerint az egyik ilyen előny, hogy a GYSEV vonalain fajlagosan lényegesen nagyobb mértékű az árufuvarozás, mint a MÁV egész országot behálózó hálózatán. Márpedig ez komoly többletforrást biztosít a pályák működtetéséhez. Éppen ezért a jövőben a magyar vasút mindent megtesz majd az árutulajdonosok bizalmának elnyerése érdekében. A saját árufuvarozó céggel jelenleg nem rendelkező MÁV pályahasználati bevételeit ugyanis az is növeli, ha hálózatát idegen cégek veszik igénybe.

A GYSEV másik nagy előnye, hogy közvetlen és jó kapcsolatokat ápol a szolgáltatási területén dolgozó vállalkozásokkal, önkormányzatokkal. Így nagyobb figyelmet tud szentelni az utasok, vagy akár a fuvaroztatók igényeinek kielégítésére. A vezérigazgató szerint nem lehet ez másként a MÁV-Startnál, illetve anyavállalatánál sem. Éppen ezért a két társaság megkezdte a regionális igények felmérését. Az első egyeztetéseket Pécsett már megtartották, és a programot a következő hetekben az ország többi régiójára is kiterjesztik.

A GYSEV nagy előnyben van az elővárosi vasúti szolgáltatások szervezésében is. A Bécs agglomerációjában vonatokat közlekedtető társaság nemcsak arra talált megoldást, hogy bekapcsolódjon az osztrák főváros közösségi közlekedésébe, de eredményesen tud együttműködni az önálló rendeletek alapján működő burgenlandi régió vezetésével is. Ungvári Csaba szeretné, ha a magyar személyszállító vasút is hasonló eredményeket tudna felmutatni. Ehhez azonban el kell nyernie az utasok bizalmát is.

A vezérigazgató elismerte: elfogadhatatlan, hogy vonataik rendszeresen késnek és az elavult rendszerben működő forgalomszervezésben is gyakoriak a hibák. Szerinte a vasutasoknak attól függetlenül, hogy a gépészet, a vontatás, a pályaüzemeltetés vagy éppen a személyszállítás területén dolgoznak, „minden perc késést a magukénak kell érezniük”, és mindent meg kell tenniük az utasok igényeinek kiszolgálásáért. Az utasforgalom élénkítéséhez legalábbis a mostaninál pontosabb, megbízhatóbb, és színvonalasabb szolgáltatásokat nyújtó vonatokra lesz szükség. De lépéseket kell tenni az állomások környezetének kulturáltabbá tételéért és a P+R parkolók létesítésének felgyorsításáért is.

A MÁV idén tavasszal hivatalba lépett új vezetésének a hivatalos közlések szerint 2013 végéig szól a szerződése. Dávid Ilona nem titkolta: gyors változást nem ígérhet se a MÁV dolgozóinak, se utasainak. Azt viszont igen, hogy a vasút, a vasutasok szemléletmódján változtatni kell, és ezt meg is fogja tenni. Szerinte már az is nagy eredmény lesz, ha a vasutasok megértik, hogy munkakörüktől függetlenül egy cégnél dolgoznak, és a vonatnak mindenképpen mennie kell.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.