galéria megtekintése

Gyarapszik a Mars

Az írás a Népszabadság
2014. 04. 11. számában
jelent meg.


Kriván Bence
Népszabadság

A Mars 2,9 milliárd dollárért megveszi a Procter & Gamble (P & G) állateledel-üzletágának három márkáját, s ezzel megerősíti világelső helyét ezen a piacon.

A Magyarországon elsősorban édességeiről és az Uncle Ben’s márkáról ismert Mars eddigi, Pedigree, Whiskas és Royal Canin fémjelezte portfóliójához csatlakozik a P & G Iams, Eukanuba és Natura termékcsaládja. Az ügylet az európai piacot csak részben érinti, bővebb részletekkel a magyar piacon jelentős gyártókapacitással rendelkező Mars nem szolgált.

Paul Fox,a P & G szóvivője a Bloombergnek jelezte, hogy bár vételi opciót adták rá, a jelek szerint a Marsot nem érdekli az európai üzletáguk. Az viszont valószínűtlen, hogy ezeket megtartsák. A fennmaradó egységeiket is meghirdetik majd, sorsuk a következő fél évben dől el.

A Mars az idén huszadik éve gyárt állateledelt Csongrád-Bokroson. Hon lapjuk szerint ma már 43 országba szállítanak, ezzel az ötven legnagyobb magyar exportvállalat egyikének számítanak. A P & G hazánkban – termelési oldalon – a választási kampányban miniszterelnöki közre működéssel felavatott gyöngyösi pelenkagyárral rendelkezik, míg a piac harmadik szereplője, a Purina márkájáról ismert svájci Nestlé 2012-ben szintén a kormányfő társaságában avatta fel új büki tápelőállító üzemét.

 
A P & G kínai főhadiszállása. A profitra koncentrálnak
A P & G kínai főhadiszállása. A profitra koncentrálnak
Zhang Peng / AFP

Az arányok érzékeltetésére: a most bejelentett amerikai ügylet 650 milliárd forint értékű, ebből 13 gyöngyösi méretű pelenkagyárat lehetne felhúzni.

Az állateledelek globális piacán a Mars 23,4 százalékkal állt az élen tavaly, a Nestlé 23,1 százalékkal következett mögötte az Euromonitor International adatai szerint. A P & G közleményben sietett leszögezni, hogy sem folyó, sem következő pénzügyi évének profitkilátásait nem érinti az ügylet, a bevételt „általános vállalati célokra” használják fel.

Az eladás okairól nem szolgáltak konkrét magyarázattal, de A. G. Lafley, a cég élére tavaly visszatért vezérigazgató már korábban jelezte, hogy nyereségtermelő képességük alapján átértékelik és rangsorolják az egyes P & G-üzletágakat, és költségcsökkentési intézkedéseket vezetnek be. Az Iams márka – amelyhez 1999-ben jutott hozzá az amerikai cég – elemzők szerint eleve rossz vétel volt, és azóta sem tudta teljesíteni a hozzá fűzött reményeket, úgyhogy nem hullatnak miatta krokodilkönnyeket, szemben a Eukanuba és Natura termékcsaláddal.

13

AZ ÓRIÁSFÚZIÓ értéke 2,9 milliárd dollár, vagyis mintegy 650 milliárd forint. Ebből az összegből 13 gyöngyösi pelenkagyárat építhetne a Procter & Gamble.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.