Gigabírság lett az áremelés vége

A hírközlési hatóság 250 millió forintra bírságolta a Telenor Magyarországot a lakossági tarifák tavalyi emelése miatt. A távközlési vállalat szerint szabályosan jártak el, a drágítás indokolt volt. A cég fellebbez a döntés ellen.

A Telenor tavaly június elején kezdte kiértesíteni ügyfeleit, hogy júliusban – a korlátlan, all-in nevű csomagok kivételével –megemeli a lakossági mobiltarifák havidíját. A távközlési cég az inflációt meghaladó mértékben, átlagosan 5,6 százalékkal drágította szolgáltatásait. Összesen 56 havidíjas és 25 kártyás tarifa árszabását módosította a Telenor – ezek nagy része akkor már nem volt elérhető, vagyis új előfizetést nem lehetett rájuk kötni, csak a korábban szerződő ügyfelek esetében számláztak az új rend szerint.

Fellebbez a Telenor a hatósági döntés ellen
Fellebbez a Telenor a hatósági döntés ellen
Reviczky Zsolt

A törvényi előírások szerint akkor lehet egyoldalúan módosítani egy előfizetői szerződést, ha azt a körülményekben bekövetkezett, a szerződés megkötésekor előre nem látható, lényeges változás indokolja. A Telenor az emelést azzal magyarázta, hogy a hálózat működését biztosító eszközök elhelyezésére szolgáló ingatlanok bérleti díja emelkedett az infláció miatt. Az NMHH szerint azonban a társaság indoklása nem elfogadható, tehát nem is alapozza meg a szerződések egyoldalú módosítását. A hatóság ezért 250 millió forint bírsággal sújtotta a Telenort, továbbá a cég vezetője is kapott egy ötszázezres büntetést.

Az elsőfokú döntés még nem jogerős, azzal szemben a Telenor fellebbezni fog és hangsúlyozta, hogy a hatályos törvényeknek és jogszabályoknak megfelelően járt el mind az árváltoztatás, mind pedig az ügyfél-tájékoztatás tekintetében. A módosítás előtt 30 nappal SMS-ben értesítette az érintett ügyfeleket, akik a szerződésüket 15 napon belül felmondhatták

– igaz, valóban kevesen éltek ezzel a lehetőséggel. Az előfizetőknek a felmondás mellett arra is lehetőségük volt, hogy tarifacsomagot váltsanak, illetve sok előfizető kapott további kedvezményeket, például extra adatforgalmi keretet vagy lebeszélhető perceket.

A Telenor folyamatosan fejleszti hálózatát, s mielőtt a beruházásokról dönt, figyelembe veszi a költségeket. Amennyiben azok makrogazdasági tényezők miatt változnak, azt érvényesíteni kell az árakban – írja közleményében a vállalat. A Telenor idén több mint tízmilliárd forintot fordított fejlesztésre, és 31,7 milliárd forintot fizetett a frekvenciahasználati jogosultságokért. A cég kiemeli, hogy Magyarországon a mobilcégeket példátlan mértékű adóteher sújtja: a Telenor bevételeinek mintegy harmada kerül különböző közterhek formájában az államkasszába és a magyar távközlési különadó mértéke meghaladja például a tömény szesz és a dohánytermékek jövedéki adóját.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.