Gárdonyi állomásbontás: a MÁV sajnálja

A gárdonyi vasútfejlesztésen végzett munkájuk után pénzüket hiába követelő cégek a sajnálaton kívül mást nem kaptak MÁV-tól, azt azonban sikerült elérniük, hogy most már az ügyükben egyébként vétlen fővállalkozó sem jut hozzá a neki járó összeghez.

Együtt készül a gárdonyi vasútállomás csütörtökre beharangozott bontására a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) és a MÁV Zrt. Az állami beruházó és a vasút sajnálja a kifizetetlen alvállalkozókat és megérti felháborodásukat, de a vonatforgalmat nem állítják le a reggel kilenc órakor kezdődő munkálatok idejére. A beruházásért felelős konzorciumot ellenben értesítették: a beszállítók kifizetéséig nem veszik át az elkészült létesítményeket. Ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy számláikat sem rendezik.

– Le kívánjuk szögezni, hogy az államnak, ez esetben a NIF-nek, valamint a MÁV-nak nincs tartozása - tájékoztatta lapunkat közös közleményében a két állami társaság. Úgy tartják: a Tárnok-Székesfehérvár vasútvonal építésénél immár a gárdonyi vasútállomás elbontásának lehetőségét is felvető vitában sem az állami beruházónak, sem a vasútnak nincs kötelezettsége. Szerintük a vitás kérdések a projektet nettó 54 milliárd forintért építő SZCKM-2008 Konzorcium egyik alvállalkozója és annak beszállítója között vannak.

Megfogalmazásuk szerint a kivitelező konzorcium alvállalkozója szerződést kötött a vasúti biztosítóberendezések kábelcsatornáinak kivitelezésére. A beszállítók azonban a kábelcsatornák beépítését követően nem kapták meg a számlájuk ellenértékét az alvállalkozótól. Holott a NIF a konzorcium minden számláját kiegyenlítette.

A NIF és a MÁV vezetői leírták: megértik az érintett beszállítók és családok felháborodását, azonban a vasút biztosítóberendezési kábeleinek elhelyezésére szolgáló kábelcsatornák visszabontása véleményünk szerint „semmiképp sem megoldás a kialakult helyzetre”. Hangsúlyozzák, hogy egyik legfontosabb céljuk az utasok biztonságának folyamatos szavatolása. Mindehhez pedig elengedhetetlenül fontos eszközök a vasúti biztosító berendezések.

Mindezek után talán meglepő, de a MÁV immár nyilvánosan is bejelentette, amit eddig csak a bontásra készülő alvállalkozóknak írt meg. Egyértelművé tette: megértve a pénzükre váró cégek problémáját, „a visszabontáshoz és visszaszállításhoz kapcsolódó vasútüzem szüneteltetését, illetve vágányzár elrendelését visszautasítja.” Ami azért furcsa, mert a csütörtökre tervezett bontási munkálatok éppen az utasok biztonságát garantáló biztosítóberendezések működőképességét teszik kérdésessé.

A NIF ugyanakkor a teljesítésektől függetlenül arról értesítette a Tárnok-Székesfehérvár vonalszakaszt kivitelező konzorciumot, hogy „a beszállítói ki nem fizetések rendezéséig nem kívánja átvenni a hivatkozott műszaki tartalmakat.”
Lapunk ugyanakkor úgy tudja: a MÁV és a NIF közös fellépése nem tántorította el a gárdonyi állomásnál beépített anyagok, termékek kibontásától és elszállításától a pénzükre váró alvállalkozókat. Elsődleges céljuk, továbbra is jogos követeléseik érvényesítése. Emellett szükségesnek tartják azt is, hogy a NIF vonja be képviselőiket az SZCKM-2008 Konzorciummal a hírek szerint pénteken kezdődő tárgyalásokba.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.