Alig egy hónappal azután, hogy az Orbán Viktor bizalmasának számító Garancsi István megszerezte a betiltott villanyoszlop-hirdetések jogait birtokló Esmát, a parlament gazdasági bizottsága máris elérkezettnek látja az időt a szigorítás feloldására.
A parlament a közlekedési rend megzavarásának indokával három éve tiltotta be a villanyoszlopokra lógatott reklámokat. Már az idő tájt úgy hírlett, hogy az autósok biztonsága iránti aggodalom helyett a tilalom valódi ihletője a kormányfő akkori fő bizalmasa, a hirdetési piacon igen aktív Simicska Lajos, aki így kívánta lenyomni az évente milliárdos profittal kecsegtető, a baloldalinak tartott Bleuer István érdekkörébe tartozó üzletág vételárát. Az azóta eltelt évek során a jogok nem cseréltek gazdát és a tilalom is maradt. Ám ez év áprilisában a Fidesz holdudvarmesteri székéből azóta Simicskát kiütő, a kormányfő legszűkebb köreihez sorolt Garancsi István áttételesen mégis csak kisebbségi részt vásárolt az Esmában, amivel kifizette Bleuert, és ő lett az úr.
Garancsi (b2) és Orbán Csányi Sándort hallgatja |
A mai magyar belpolitikai viszonyokat ismerők már az adásvételről szóló, elsőként lapunkban megszellőztetett eladási tervek alapján úgy vélték, azok csak akkor nyernek értelmet, ha a vevő tudomással bír a tilalom várható feloldásáról. Vagy, hogy pontosabbak legyünk: a közlekedőket az oszlopreklámoktól óvó kormánypárti aggodalom akár a végtelenségig enyhülhetne, ha Bleuer végre átadná a jogokat Garancsinak. Az adásvétel bejelentése előtt a közlekedésért felelős Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) lapunknak még mindent tagadott. Akkori levelükben felhívták a figyelmet, hogy a parlament 2012-ben közlekedésbiztonsági okokból döntött a közúti reklámtáblák számának jelentős csökkentéséről. További változtatást indokló körülmény azóta nem merült fel, ezért ilyet nem terveznek és nem készítenek elő – szögezte le alig több mint egy hónapja a tárca.