Ez egy agyrém! - mondják a fővárosi útdíjról a hivatásos sofőrök

A taxisok és a fuvarozók szerint elképesztő ötlet annak a havi 10 ezer forintos fővárosi útdíjnak az ötlete, amelyről szerdán tárgyal a kormány. Ha mégis bevezetnék, biztosan demonstrációt szerveznek a szakmai szervezetek, amely véleményük szerint az érintettség miatt széles körű társadalmi támogatottságot kaphat.

– Ez egy agyrém! – fakadt ki lapunknak Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke a fővárosi úthasználati díj bevezetése kapcsán. Átgondolatlan a terv és az ötlet, ugyanakkor azt hozzá kell tennem, hogy teljes mélységében nem ismerjük az előterjesztést, csak a szállingózó hírfoszlányokat, ezek pedig nyugtalanságra adnak okot.

Ma számolt be arról az index.hu, hogy a kormány szerdán tárgyalja Tarlós István javaslatát a BKV finanszírozásának megoldásáról. A hírek szerint az eddigi támogatásokon felül 21 milliárd forintra lenne még szüksége a közlekedési vállalatnak, hogy idén ne legyen veszteséges. A főpolgármester ennek előteremtése érdekében nyolc javaslattal állt elő, ám az index írása szerint a kormány a legdurvábbat, a havi 10 ezer forintos úthasználati díjat tartja támogathatónak. Ezt az összeget minden, a fővárosi utakat használó gépkocsira meg kellene fizetni, amely matrica meglétét a rendőrség ellenőrizné.

A kormány által tárgyalandó anyagban az szerepel, hogy a számítások szerint a bevezetést követően a 600 ezer fizetésre kötelezett gépkocsi tulajdonosa – 50 százalékos fizetési hajlandóságot és 10 százalékos autóletételt feltételezve – egy év alatt 32 milliárd forintot fizetne be a kasszába. Időközben Tarlós István úgy nyilatkozott, hogy nem támogatja az útdíj tervezetét, s nem tudja miért e mellé állt a Nemzetgazdasági Minisztérium. Az erről szóló ötlet egy kerületi polgármestertől származik – mondta –, ezért szerepelt a megoldási javaslatok között. 

Metál Zoltán ugyanakkor úgy értékelte: a tervek szerint egy csőd felé tartó vállalatot azokkal kívánnának finanszíroztatni, akik nem is veszik igénybe szolgáltatásait. Ha ez megtörténik, akkor el kell gondolkozni azon, hogy egyes helyeken a megfelelő emberek ülnek-e. A szervezet véleménye egyébként attól függetlenül ez, hogy egy esetlegesen bevezetendő díj vonatkozna-e vagy sem a taxisokra – magyarázta az elnök.

Ez egy újabb bőr lenne, amelyet a budapesti taxisokról lenyúznak. Január 1-től már így is megemelték a droszthasználati díjat a korábbi 20-ról 30 ezer forintra, s immár a kötelező kamarai tagságot is előírták, amely 5 ezer forinttal rövidíti meg a vállalkozások pénztárcáját. Ezeknek valahol megálljt kell parancsolni, hiszen szó volt korábban dugódíjakról is, és még ki tudja, mik következhetnek. A józanság és az ésszerűség határain belül kell maradni – jelentette ki az OTSZ elnöke.

Ha ezzel együtt mégis bevezetnék az útdíjat, akkor a taxisszervezetek egészen biztosan demonstrációt szerveznek – tette hozzá az előzőekhez Metál Zoltán. Miután az útdíj kérdése nagyon sok mindenkit érintene, valószínűleg a megmozdulás társadalmi támogatottsága is roppant széles körű lenne. Vélhetően hasonló lenne a helyzet, mint a mintegy 20 évvel ezelőtti országos taxisdemonstráció idején, amikor a hirtelen megemelt benzinár miatt tiltakoztak az taxisok.

A fuvarozók ugyancsak ellenérzésüket fogalmazták meg az elképzeléssel kapcsolatban. – Egy szolgáltatásért egyszer lehet pénzt kérni! – jelentette ki lapunknak Dittel Gábor. A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, a NiT-Hungary főtitkára szerint a közúti fuvarozók már fizetnek a budapesti utak használatáért. A behajtási díjrendeletet tavaly, a fuvarozók észrevételeinek figyelembevételével fogadta el a fővárosi közgyűlés.

Eszerint a különféle kategóriákba tartozó tehergépkocsik a város meghatározott övezeteinek használatáért más-más díjat fizetnek. Ezért a szakmai szervezet egy a fuvarozók költségeit növelő újabb díj bevezetését nem tudja elfogadni. Ha a kormány mégis ilyen döntést hoz, számíthat az érdekvédelmi szervezetek tiltakozására. De ezzel párhuzamosan fel kell készülni arra is: a szakvállalkozások költségeik növekedését áthárítják majd megrendelőikre.

BKV-busz állja az autósok útját a Szabadság hídon - a fővárosi tömegközlekedés csak úgy oldható meg, ha a kocsik vezetői is fizetnek?
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.