Formálódik a budapesti taxispiac szabályozása

Szinte rózsaszínnek tűnnek a tárgyalások a főváros és a taxis cégek között. Adminisztratív szabályozással nem akarja Budapest csökkenteni a létszámot, ám mégis könnyen lehet csökkenés a formálódó elképzelések alapján. A folyamatos megbeszélések mellett viszont könnyen újabb demonstráció formálódhat, de az a Liszt Ferenc reptéren fennálló viszonyok miatt.

Furcsa helyzet alakulhat ki a fővárosi taxispiacon. Néhány héttel ezelőtt a Hősök teréről indított karavánnal tiltakoztak a budapesti piac működése és nem megfelelő szabályozása miatt, amely figyelemfelhívás végül a szó legszorosabb értelmében „betalált” a városházán. Komáromi Endre, főváros részéről kijelölt tárgyalópartner, a Fővárosi Taxiállomásokat Üzemeltető Kft. igazgatója át is vette a taxisok kéréseit és jelzéseit, s jelezte már másnap meg is kezdődnek a tárgyalások. Tartotta magát a szavához, s az érdekképviseleti szervek lapunknak úgy is nyilatkoztak, hogy azóta is folyik a munka, s bizony sok kérdésben igen közel vannak már a vélemények.

Ennek ellenére könnyen lehet, hogy a közeljövőben újabb demonstrációt tartanak a taxisok. Utóbbinak okát azonban már nem a belvárosban, hanem a Liszt Ferenc reptéren kell keresni. A taxitársaságok és képviselőik ugyanis jelezték, s a napokban levelet is írtak a repteret üzemeltető Budapest Airportnak (BA), hogy augusztus 31-ig rendezzék az ott kialakult helyzetet. Azt kérik, hogy a BA-val leszerződött Főtaxin kívül más társaságok sofőrjei is behajthassanak az érkezési szintre, ha telefonos rendelésük van. Jelenleg csak az indulási oldalon tudják felvenni ügyfeleiket, amely az utasnak nagy kényelmetlenséggel jár. Azért, hogy a behajtást megtehessék a meghatározó társaságok vállalják a BA egy korábbi kérését, hogy csak 5 percig állnak az érkezési szinten, s nem hagyják el az autójukat – mondta a NOL.hu-nak Dani Zoltán, a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetségének elnöke.

Komáromi Endre, ezzel kapcsolatos kérdésünket elhárította, mint mondta nem a társaságok és nem is a BA szerepében van. Hozzátette azonban, hogy nehéz az ilyen ígéretekkel „bánni”, korábban ugyanis a rendelésre érkező taxisok sem tartották be minden esetben az előírásokat, s az sem biztos, hogy most a taxisok valóban követnék azokat, hiszen azt nem ők, hanem igazából a fuvarszervező társaság tennék. Dani Zoltán minden esetre megjegyezte: a BA-nak küldendő levélben jelezték: augusztus 31-ig szeretnék rendezni a helyzet, ha ez nem sikerült, akkor demonstrációkat szervezhetnek.

Míg a Liszt Ferenc reptéren nehezen formálódik az egyezség, addig viszont a fővárosi taxis helyzet rendezésére – a korábban tartott figyelemfelhívás óta – elkezdődött, s azóta is folyamatosan zajló egyeztetések igencsak eredményesnek tűnnek – ezt már Metál Zoltán, Országos Taxis Szövetség elnöke mondta. Több kérdésben is pozitív hozzáállása van a fővárosnak, ami számunkra igen előremutató, hiszen ilyenre régen nem volt példa – magyarázta. Részleteket azonban nem kívánt mondani, mert mint mondta folynak az egyeztetések. Azt azért jelezte, hogy az tarifa, az ellenőrzés és a létszám esetében is közeledtek az álláspontok.

Dani Zoltán, ezt annyiban egészítette, ki, hogy a helyzet most reményteli. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, a Budapesti Közlekedési Központ, a taxis érdekképviseleti szervek, valamint ezeken kívüli komoly cégek között folyó megbeszélések alapja az, hogy ősszel a parlament elé kerül a személyszállítási törvény. A taxis cégek abban bíznak, hogy a mostani tárgyalásokon elfogadott – úgymond – ajánlások be tudnak kerülni a törvénybe, mint az ágazatra vonatkozó szabályozások. E szerint az önkormányzati közgyűlések már ezek figyelembe vételével alakíthatnák ki a szabályozásukat. Ettől persze el lehetne térni, hiszen a Budapesten nem azok a viszonyok vannak, mint egy vidéki nagyvárosban. Komáromi Endre így úgy fogalmazott kérdésünkre, hogy a tárgyalások ennek fényében – vagyis, hogy a parlament tárgyalja a vonatkozó törvényt ősszel, s a most kialakított álláspontok abba bekerülhetnek – tűnnek rózsaszínnek.

Válaszából érzékelhető, hogy azért sok tényezőnek kell még megvalósulnia, ahhoz, hogy az elképzelések valóban eredményeket is hozzanak. Hozzátette: azért jónéhány kérdésben még finomítani kell az álláspontokat. Nem szeretnék például adminisztratív módon szabályozni, meghatározni a taxisok számát. Ugyanakkor kifejtette, hogy az a szabályozás is csökken hozhat, amely szerint január 1-től csak az kaphat engedélyeket, aki például rendszeresen fizeti az iparűzési adót, s nincsenek elmaradásai.

Hasonlóról nyilatkozott Dani Zoltán is. A tárgyalásokon nem konkrét létszámhatárokról van szó. Maguk is azon a véleményen vannak, hogy akinek köztartozása van az ne taxizhasson. Ez az ajánlás lenne benne abban a javaslatban, amit a parlament felé tennének a személyszállítási törvénybe való beemelésre. Dani szerint felmérés ugyan erre nincs, de körülbelül a budapesti taxisok 50 százaléka kieshet, akár ennyivel is csökkenhet egy ilyen rendelet után a létszám. Sietett hozzátenni, hogy a lemorzsolódás nem a cégekhez tartozó vállalkozó, sofőrök körében történne, hanem az úgynevezett „mezítlábas”, társaságokon kívüliek esetében, akik eddig ügyeskedtek. Ez egy markáns pontja a megbeszéléseknek és bíznak benne ez valóban be tud kerülni a személyszállítási törvénybe.

Kifejtette: egyéb területekről így a tarifákról nem akar részleteket elárulni, amíg nincs megegyezés. Minden esetre pozitívak a fejlemények, mert látszik az önkormányzat szeretné megoldani a helyzetet.

Komáromi Endre ugyanakkor megjegyezte: ha végül most a megbeszélések le is zárulnak augusztus végén szeptember elején, s ajánlásaik be is kerülnék a törvénybe, az  egyeztetéseket újra kell majd nyitni. Ennek az ideje akkor jön el, amikor már a fővárosi közgyűlés a taxis piac szabályozásról dönt – már a személyszállítási törvény alapján –, ezt megelőzően ismét tárgyalni kell, hogy hogyan is ültessék át a szabályozó pontjait Budapestre.

Taxis demonstráció a Hősök terén
Az Országos Taxis Szövetség (OTSZ), a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetségének (TFTSZ) és Budapest jelentősebb taxitársaságai vezetőinek támogatásával, taxisok felvonulás, taxis demonstráció.
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.