galéria megtekintése

Kevés autósnak segít a kormány

Az írás a Népszabadság
2015. 08. 21. számában
jelent meg.

Munkatársunktól
Népszabadság

Keveseknek jelent valós segítséget az, hogy a kormány és a bankok megállapodtak a devizaalapú autóhitelek és személyi kölcsönök forintosításáról. Az ügyfelekkel ugyanazon az árfolyamon számolnak el, mint a lakáshitelesek esetében, ám a várakozások szerint tízszázalékos részletcsökkenés következtében aligha áll helyre tömegek fizetőképessége. Valószínű, hogy szükség lesz még egy adósmentésre.

Kedvezményes árfolyamon forintosítják a devizaalapú autóhiteleket és -lízingszerződéseket, valamint a személyi kölcsönöket – az erről szóló megállapodást szerdán írták alá a kormány és a Magyar Bankszövetség képviselői. Az akció nem terjed ki a deviza-értékpapír fedezetű hitelekre (úgynevezett lombard kölcsönök), valamint a devizahitelkártya-tartozásokra és folyószámlahitelekre.

Az adósságokat a szerdai árfolyamszinten forintosítják: az euróban jegyzett kölcsönöket 309,2, míg a svájci frankban nyilvántartott adósságokat 287,2 forinton.

Az adósok mégsem járnak rosszabbul, mint azok a jelzáloghitelesek, akiknek az adósságát még tavasszal, 308,9, illetve 256,4 forintos árfolyam mellett váltották át. A kabinet és a bankok ugyanis vállalták, hogy a különbözetet jóváírják az adósoknak. Az összességében nem túl nagy, mintegy 31 milliárdos kedvezménynek köszönhetően az érintett ügyfelek törlesztőrészlete mintegy tíz százalékkal csökken a jelenlegi szinthez képes. A megállapodás értelmében ezt az összeget a kormány és a bankok fele-fele arányban vállalták magukra. A gyakorlatban a teljes összeget a pénzintézetek fizetik meg, írják jóvá az adósok felé, ám annak felét leírhatják, visszakapják a bankadóból.

 

Az intézkedés nem old meg azonban minden problémát, hiszen

szakértők szerint kevéssé valószínű, hogy emiatt tömegével állna helyre azoknak a fizetőképessége, akik jelenleg nem tudják törleszteni adósságukat. Részleteik ugyanis a hitelfelvételhez képest sok esetben harmadával, felével vagy még többel nőttek.

Sokan kerülhetnek bajba azok közül is, akik most még tudnak fizetni. Az autóhitelesek jelentős része ugyanis a finanszírozóval kötött megállapodás alapján már jó ideje fix törlesztőrészleteket fizet, ám ennek ára van: ha ez kevesebb annál, mint amennyi a törlesztője ténylegesen lenne, a különbözet egy gyűjtőszámlára kerül, és a futamidő végén az utolsó törlesztővel együtt egy összegben kell megfizetni. Ez a háttere azoknak a történeteknek, amikor az autós az utolsó befizetéshez milliós tartozásról kap csekket. Bár a forintosítással az adósság már nem nő tovább, de az eddig felhalmozott különbözetet így is meg kell majd fizetni.

Nem lett ingyen a kölcsön
Nem lett ingyen a kölcsön
Teknős Miklós / Népszabadság

Ugyanez a helyzet a lakáshiteleseknél is. Hiába váltották forintra az ügyfelek tartozását, a fizetési nehézségekkel küzdőkön ez önmagában nem segít – legfeljebb a helyzetük az árfolyam miatt nem romlik tovább.

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint jelenleg mintegy 182 ezren nem tudják fizetni a jelzáloghitelüket, és közülük legalább százezer adós esetében nincs olyan eszköz a jelenlegi palettán, amellyel segíteni lehetne.

Számukra valamilyen újabb mentőcsomagot kell kidolgozni – és könnyen lehet, hogy az egyéb hitelek esetében is további intézkedésekre lesz szükség. Bár egy autóhitel felmondása önmagában még nem veszélyezteti a lakhatást (mint egy jelzálogkölcsön esetében), ám sok adósnak van emellett lakáshitele is. Az egyik hitel bedőlése pedig magával ránthatja a másikat.

Kockázatos maradni

Ezúttal fordítva lesz, mint a legutóbbi forintosításkor, annak kell jelentkeznie a bankjánál, aki továbbra is devizában maradna. A jelzáloghitelek forintosítása lényegében kötelező volt (a devizában maradás feltételeit kevesek tudták teljesíteni), a forintosítás önkéntes lesz. Ám elnézve a jegybank árfolyam-politikáját, komoly kockázatot vállal az, aki továbbra is a devizás konstrukciót választja. Októberben tájékoztató kampány indul, a bankok decembertől küldik majd a szerződések módosításáról szóló leveleket.

A törvénytervezetet szeptemberben fogadhatja el az Országgyűlés.

A forintosítás kapcsán a már elfogadott jövő évi költségvetést azonban Varga Mihály szerint nem kell módosítani. A nemzetgazdasági miniszter az M1 műsorában elmondta, hogy az érintett hitelek futamidejéből még jellemzően 2-5 év van hátra, a költségek pedig ez idő alatt folyamatosan keletkeznek, mindig az aktuális törlesztőrészletekkel. Így a 31 milliárdnak az államra jutó része sem egyszerre, hanem évekre elosztva lesz esedékes.

Végre rendeződik a devizaalapú autóhitelek ügye, az árfolyam pedig elfogadható a lízingcégek számára is – írta a megállapodást üdvözlendő a Magyar Lízingszövetség.

A szervezet korábban is azt hangsúlyozta, hogy olyan megállapodásra van szükség, amely közös teherviselésen alapul, és nem ró feleslegesen nagy terhet a finanszírozó vállalatokra – fogalmazott közleményében Lévai Gábor főtitkár.

Az ING Bank vezető elemzője elmondta: a devizakitettség nagy kockázatot jelentett, hiszen magas volt a háztartások megtakarítási rátája. Akik tudtak, az esetlegesen megnövekedő törlesztőrészletekre tartalékoltak. A devizahitelek kivezetésével a korábbi óvatosság háttérbe szorul a családok fogyasztási, megtakarítási döntéseinél. Legalábbis azok esetében, akik még tudják fizetni a hiteleket, és ezek után is marad mit elkölteniük.

305 milliárdnyi hitel

A devizaalapú autófinanszírozási szerződések és a személyi kölcsönök forintosítása összesen 229 ezer még élő megállapodást érint, melyek értéke 305 milliárd forint. (A szerződések mintegy 90 százaléka autóhitel és lízing.) Emellett forintra váltják a tartozás nem fizetése miatt már felmondott, de még nem lezárt hiteleket is, ez további 260 milliárd forint személyi és 255 milliárd forint autóhitelt jelent. A már felmondott szerződések esetében is levelet küldenek a bankok, s ezek az adósok is dönthetnek úgy, hogy továbbra is devizahitelben kívánnak maradni.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.