Máris bajban Szijjártó vonata
Szerződését még alá sem írták, de máris veszélybe kerülhet Szijjártó Péter egymilliárd eurós egyiptomi vonatüzlete. A külgazdasági és külügyminiszter-helyettes kairói látogatásához apropót szolgáltató, legfeljebb papíron létező hétszáz személyszállító kocsi és 15 motorvonat eladását legalábbis akadályozhatja, hogy a kormány legújabb stratégiai partnerének a múlt héten leszerződött Ganz Holding Zrt. egyik tagvállalata elvesztette az észak-afrikai ország vasútjánál rendszeresített magyar forgóvázak licencjogaiért indított perét.
Az egyetlen jó hír, hogy a pereskedés folytatására van idő, miután a kormány nagyszabású elképzeléséből a legnagyobb igyekezet mellett is csak évek múlva lehet valami. A Népszabadság úgy tudja, a Ganz Motor Kft. azt követően perelte be a cégcsoporton kívül működő és a felszámolást 2012-ben egyezséggel elkerülő, a Hídtechnika és a Vegyépszer tulajdonában lévő Ganzacél Zrt.-t, hogy az vasúti forgóvázak szállítására tett ajánlatot a régi partnerei közé tartozó egyiptomi vasútnak.
A bírósághoz forduló járműgyártó úgy vélte: a Ganzacél felszámolási eljárása során cégük megszerezte a forgóvázak gyártási jogát, így a korábbi licenctulajdonos ezeknek a termékeknek az előállításával már nem foglalkozhat. Első fokon azonban a bíróság nem osztotta a felperes Ganz Motor véleményét, és elutasította a keresetet. Állásfoglalása szerint az „ellentételezés nélküli” jogátadásról szóló dokumentumok nem igazolják, hogy a Ganz Holding leányvállalata valóban rendelkezik a forgóvázak gyártásának jogával.
A döntést a Ganz Motor nem fogadta el, és fellebbezett. A jogerős döntésig így az egyiptomi vevőnek várnia kell arra az igazolásra, amiből kiderül, valójában kitől is kellene megrendelnie a vasúti kocsijainak felújításához szükséges 1500 forgóvázat. Azt pedig csak remélni lehet, hogy Kairóban nem unnak rá a magyar huzavonára, és továbbra is ragaszkodnak a Ganzacél évtizedek óta használt termékeihez. Mert, ha az egyiptomi illetékeseknek esetleg sikerülne új, a magyaroknál kevésbé problémás beszállítót találniuk, akár a Szijjártó Péter által előkészített üzlet létjogosultsága is megkérdőjeleződhet.
Még akkor is, ha a Ganz Motor a per alatt lévő termékei helyett mást is tudna szállítani a Nílus partjára, az egymilliárd eurós magyar segélyhitelen alapuló vonatüzletben pedig elsősorban nem forgóvázaival venne részt. A hírek szerint a Ganz Holding cége valójában egy egyelőre csak vázlatrajzokon létező motorvonatcsalád összeszerelésével foglalkozna. A becslések szerint az egyenként 13-15 millió euróba kerülő, a Kairó és Luxor közötti közlekedésre szánt 12 részes dízelelektromos szerelvényekhez a Ganz Motor a dízelmotorokat maga gyártaná, míg a többi részegységet külső, lehetőleg mind nagyobb hányadában magyar gyártóktól szerezné be.
A 15 szerelvény alumínium kocsitesteit például a Stadler Kft. szolnoki üzemében készítenék. Bárhogy is lesz, a hírek szerint a Ganz Motor mintegy száz vasúti forgóvázat már leszállított Egyiptomba. Ami épp elegendő érvként szolgálhat ahhoz, hogy a Ganzacél beváltsa ígéretét, és kártérítési pert indítson ellene. Egyelőre nem lehet tudni, a társaság mekkora összeget követel majd első fokon pervesztes ellenfelétől. A felszámolást végül elkerülő Ganzacélnál kulcsszerep jut a jogászoknak, akik több nagyszabású per előkészítését végzik jogosnak tartott kintlevőségek behajtása érdekében.
Ez előreláthatólag két nagy nemzetközi perrel jár majd, amelyben a német Hochtief és az Eiffel lehet az alperes. Rajtuk a magyar cég két korábban legyártott és kiszállított, de máig kifizetetlen acél hídszerkezet árát, mintegy hárommillió eurót verne le.