Az 1977-ben megkezdett, és azóta kampányszerű bővítések nyomán aktuálisan mintegy 79 kilométer hosszú, körgyűrűnek gúnyolt autóúton, a Szentendrei úttól az M3-ig, illetve 4-es főúttól az M5-ig sarcolják majd az utazókat.
A motorkerékpárral, személygépkocsival közlekedőknek a már megszokott e-matricával, a 3,5 tonnánál nagyobb teherautókat használó közúti fuvarozóknak, a megtett úttal arányosan számlázó HU-GO rendszerében kell leróniuk az állam által megkövetelt összeget.
Az 1-es főút és az M5-ös, illetve a 4-es főút és az M3-as között viszont marad a díjmentesség. Csak aztán az autósok győzzék követni, éppen merre is járnak.
De ezzel még nincs vége. Fizetősek lesznek az autópályák fővárosi bevezető szakaszai is. Így az M1-M7, az M3-as, az M5-ös, illetve az M6-os utolsó néhány kilométere. És, hogy a boldogság teljes legyen, lesz megyei e-matrica is. A megyénként egy évre ötezer forintért megváltható címkével azonban nem árt vigyázni. A megyehatár véletlen átlépése után a büntetés elkerülhetetlen.
Az új matricatípus bevezetése mellett szóló érvként a döntéshozók azt hozzák fel: a Balatonra rendszeresen járók három megyei matrricával egész évben utazgathatnak kedvenc üdülőhelyükre. Azaz, az eddigi 43 ezer forintos éves díj helyett potom 15 ezerből megússzák a hétvégi, vagy nyári utazásokat.
Cserébe a feketeleves, hogy aki januárban a budaörsi bevásárlóközpontokhoz látogatna ki shoppingolni, kénytelen lesz autópálya matricát vásárolni. Tiszta szerencse, hogy ha valaki csak egyszer megy, megúszhatja a már ismert tíz napos virtuális vignettával. Ha viszont valamiért gyakrabban jár a város peremére, érdemes lesz megvenni a Pest megyei utakra érvényes címkét.
Ezzel együtt befürdetik a fővárosi agglomerációból naponta ingázókat is. Az autópályák M0-s autóúton belül eddig díjmentes szakaszait díjfizetés nélkül használók úgy számoljanak: januártól a munkába járás költségeit emeli az e-matrica új formájának meghonosításával a rezsicsökkentés fontosságát hangsúlyozó kormány.
Örülni legfeljebb annak lehet, hogy míg a tehergépkocsik megtett úttal arányosan számolt útdíjai öt százalékkal emelkednek, az e-matrica nem drágul. Pontosabban a motorosok, a személygépkocsit használók számára maradnak az idei árak.
A lakóautók, kisbuszok üzembentartói viszont új, magasabb összegű díjkategóriába kerülnek. Vagyis többet fizethetnek, pont kétszeresét az eddigi díjuknak. Kivéve, ha éves jogosultságot váltanak, mert csodák-csodája, úgy az ár nem változik.
Legfeljebb találgatni lehet, hogy mindez a gyakorlatban mennyit hoz Varga Mihály konyhájára. Mindenesetre valószínű, hogy az M0-st naponta használó csaknem százezer kisebb-nagyobb gépkocsi évente akár több tízmilliárd forintot is kifizet majd a főváros úthálózatának tehermentesítésére hivatott, így józan ésszel nem díjasítható autóúton.
Cserébe persze az e-matrica kötelezővé tétele a most még ingyenes M0-on azzal járhat, hogy a személygépkocsival közlekedők, ha csak tehetik, más útvonalat választanának. Vagyis a városba bevezető, illetve a külső kerületeket összekötő főutak mellett lakók komoly forgalomélénkülésre készülhetnek.