Olajár-hullámvasút ide, váltakozó benzin- és dízeligények oda, a Mol Dunai Finomítója ötvenedik éve állja a sarat. A százhalombattai üzem a több mint negyven országban tevékenykedő Mol-csoport egyik legfontosabb tagja. Az elmúlt ötven év során több mint háromszázmilliárd forintot ruháztak be az egységbe, mindig a világ diktálta tempó szerint. A Mol a jövőben is további tízmilliárd forintnyi fejlesztéseket tervez a telephelyen.
Az európai dízeligény növekedése miatt a térségben dízelből hosszú távon is hiányt, benzinből többletet jósolnak a szakértők, amellyel minden olajfinomítónak számolnia kell. Noha a napi hírek alapján azt hihetnénk, hogy a Volkswagen-ügy miatt akár csökkenhet is az európai gázolajigény – így egy finomító beruházási szükséglete –, szakértők még korainak tartanak ilyen horderejű változtatásokról beszélni. A jövő százhalombattai fejlesztéseit ennek megfelelően tervezi a Mol.
A NEGYEDIK
Az 1965 júniusában átadott, tehát idén félszáz éves Dunai Finomító (Dufi) máig a Mol zászlóshajója. 55 üzeme évente 8,1 millió tonna kőolajból képes különböző termékeket – benzint, gázolajat, fűtőolajat, bitumeneket, kenőolajokat és egyéb termékeket – előállítani. Tavaly több mint 6,5 millió tonna kőolajat és közel kétmillió tonna egyéb alapanyagot dolgoztak fel. Saját termelésből 7,1 millió tonna terméket adtak el. A fehéráru mennyisége 5,2 millió tonnát, a feldolgozott kőolaj négyötödét tette ki. Annak kapcsán, hogy a Mol az olaj teljes ellátási láncát – a kutatás és kitermelés (upstream), valamint finomítás, petrolkémia, szállítás, illetve nagy- és kiskereskedelem (downstream) – lefedi, Hernádi Zsolt elnök-vezérigazgató többször hangoztatta: valamennyi lábra szükségük van ahhoz, hogy a világgazdasági viharok közepette talpon tudjanak maradni.