Kétszázból 34 - Ferihegyen elkezdődött a sztrájk
Legfrissebb információink szerint a Malév Ground Handling mintegy kétszáz szolgálatban lévő dolgozójából 34-en sztrájkolnak, így a cég biztosítani tudja a repülőgépek indítását és kiszolgálását is. A jegyekezelők közül csak ketten nem vették fel a munkát.
A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) közleménye szerint Malév Ground Handling vezetői a nyílt törvénysértést választották a megyegyezés helyett. A szakszervezet állítása szerint a cég buszokkal hozatott több, az adott munkafolyamatokban járatlan, képzetlen sztrájktörőt Ferihegyre. Értékelésük szerint ez lépés nem csak a magyar munka- és sztrájkjog szándékos semmibevétele, de biztonsági kockázatot is jelent, mondván, ezeknek a szakképesítéssel nem rendelkező sztrájktörőknek vélhetően fogalmuk sincs a schengeni biztonsági protokoll előírásairól. Felvetik, hogy a cég lépése - ahogy a Hochtief-BA tavalyi görög sztrájktörői - komolyan veszélyeztetik a repülőtér nemzetközi biztonsági tanúsítványait is.
Mindezt a Nolnak cáfolta Limburger Lóránt, a Malév Ground Handling első embere. Mint mondta, a forgalom biztosítása érdekében olyan alvállalkozókat vontak be a munkafolyamatokba, akik egyébként is a reptéren dolgoznak, az ő megrendelésükre - azaz tökéletesen ismerik a repülőtér belső rendjét és szabályait, s birtokában vannak a megfelelő képesítéseknek. A szakszervezet állítását azzal is cáfolja, hogy a buszvezetőknek van belépője a reptérre. A szakember elismeri, hogy az alvállalkozók buszvezetői a normál üzemelés során kisebb járműveket vezetnek, de mint mondja, ez nem akadály: minden szakmai képesítésük megvan, tehát vezethetnek nagyobb buszokat is.
A LESZ valószínűleg emiatt is bírósághoz fordul. A Malév GH lépése érzékenyen érinti a szakszervezetet, amelynek taktikája már a tavalyi sztrájk alkalmával is gyakorlatias volt. Ha a kommunikációs csata közepette a sztrájk támogatottsága hamar megcsappan (tavaly néhány napig majdnem teljes támogatottságot mutathattak fel, a Busapest Airport sztrájk alatt), olyan munkakörben kell nagy támogatottságot elérnie az érdekvédőknek, amelynél a leállás szinte az egész munkafolyamatot meg tudja bénítani. A reptéri járművezetők jelen esetben ilyenek: a sofőrök nélkül nem tudják kivinni az utasokat a gépekhez, s a repülőket sem tudják kitolni (push-back) a terminálépülettől.
A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) sztrájkja 20.30-ig tart, s Terebesi Péter elnökségi tag úgy véli: az akció támogatottsága megközelíti a 100 százalékot, az érintett területeken. A LESZ az akcióval azt szeretné demonstrálni, hogy a Malév Ground Handlingnél dolgozók egységesen elutasítják a társaságnál bevezetett megszorító intézkedéseket. A Malév Ground Handling a Malév földi kiszolgáló cége, amely a repülőgépek kiszolgálásával, és a jegykezeléssel foglalkozik, nemcsak a Malév, de más légitársaságok számára.
A Malév várakozása szerint járattörlésre nem, de késésekre számítaniuk kell az utasoknak. Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója az MTI-nek vasárnap azt mondta, hogy ebben az időszakban 19 olyan járat van - a Malév mellett más légitársaságoké is -, amelynek a Malév GH a földi kiszolgálója, de a sztrájk a többi ebben az idősávban induló járatot - összesen harmincat - is érintheti.