Feltételekkel engedélyezte Brüsszel a MÁV Cargo felvásárlását

A papírforma szerint engedélyezte Brüsszel a MÁV Cargo eladását. Az osztrák RCA megveheti a magyar árufuvarozási vállalatot, ha a vevői konzorciumnak nem lesz tagja a GySEV. Mivel ebbe már belement a magyar és osztrák állam is, az ügylet lezárásának nem lesz akadálya. A MÁV pedig még az idén hozzájut a 102,5 milliárdos privatizációs bevételhez.

Az Európai Bizottság az EU összefonódás-ellenőrzési rendelete alapján jóváhagyta a magyarországi MÁV Cargónak a Rail Cargo Austria (RCA) osztrák vállalkozás által tervezett felvásárlását. A két vállalkozás tevékenysége egyaránt a vasúti teherszállításra és a szállítmányozási szolgáltatásokra terjed ki. A bizottsági határozat azon
feltétel teljesítésének függvénye, miszerint az RCA kötelezettséget vállal a GySEV-hez  fűződő szerkezeti kapcsolatainak felszámolására és szerződéses kapcsolatainak felülvizsgálatára.

A bizottság arra a következtetésre jutott, hogy az említett kötelezettségvállalások szerint módosított ügylet nem fogja jelentősen korlátozni a hatékony versenyt az Európai Unióban vagy annak bármely jelentős részén.


Az RCA az állami tulajdonban lévő ausztriai ÖBB Holding AG vasúttársaság leányvállalata. Az RCA vasúti teherszállítással, illetve szállítmányozási szolgáltatásokkal foglalkozik Ausztria, Magyarország, Németország, Szlovákia és Szlovénia területén. A MÁV Cargo a magyar állami tulajdonban lévő MÁV vasúttársaság leányvállalata. A
MÁV Cargo vasúti teherszállítással és a szállítmányozással foglalkozik elsősorban Magyarországon, kisebb mértékben más európai országokban.


Az eredeti ügylet a MÁV Cargo RCA általi felvásárlására vonatkozik egy, a GySEV-vel közös konzorcium keretében. A GySEV olyan integrált vasúti és infrastrukturális vállalkozás, amely Ausztriában és Magyarországon egyaránt saját vasúthálózattal rendelkezik. Tevékenysége az Ausztria és Magyarország területére kiterjedő vasúti személyszállítást és teherfuvarozást foglalja magában, különös tekintettel a határokon átnyúló vasúti teherszállításra. A vasúti teherszállítás piacainak 2007-ben végbement teljes liberalizációja ellenére e piacokat továbbra is a korlátozott verseny és a határokon átnyúló vasúti teherszállítást illetően együttműködő erős hagyományos szereplők jelenléte jellemzi.

A bizottság megállapította, hogy a tervezett ügylet eredeti bejelentés szerinti végrehajtása súlyos versenyjogi problémákat vetne fel, mivel az ügylet következtében eltűnne az RCA legközelebbi potenciális versenytársa a magyar vasúti teherszállítási piacról, illetve a MÁV Cargo-é az ausztriai piacról. E problémák orvosolása érdekében az RCA kötelezettséget vállalt a GySEV-hez fűződő valamennyi meglévő szerkezeti kapcsolatának felszámolására és az utóbbival fenntartott szerződéses kapcsolatainak felülvizsgálatára, minek köszönhetően a GySEV megerősödhet mint független piaci szereplő és az összefonódás révén létrejött új gazdasági egység versenytársa.

Az osztrák és a magyar kormány – a GySEV fő részvényeseiként – biztosítani fogja, hogy az összefonódás révén létrejött vállalkozáshoz fűződő összes szerkezeti kapcsolatot
felszámolják, illetve hogy az Osztrák Köztársaság befolyása a GySEV vasúti teherszállítási tevékenységére korlátozott maradjon. A javasolt kötelezettségvállalások piaci tesztelését követően a bizottság arra a következtetésre jutott, hogy azok olyan életképes intézkedések, amelyek alkalmasak a bizottsági vizsgálat során a verseny tekintetében felmerült aggályok eloszlatására.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.