– Nem azért vállaltam el a Sólyom vezetését, mert futok a pénzem után, hanem azért, mert hiszek abban, hogy ezt a vállalkozást el lehet indítani. Lucsik János jelenleg a Sólyom Holding ügyvezetője is, ám az elmúlt hónapokban társai irányították a cégeket, ezért jelenleg a társaságoknál átadás-átvétel zajlik, a folyamatot március végére zárják le. Az ügyvezető addig nem kívánt válaszolni a konkrét pénzügyi adatokat érintő kérdéseinkre.
Nem merült fel a Sólyom név megváltoztatása – tájékoztatott az új vezető, mondván, ha repülnek, a korábbi problémák úgysem érdekelnek senkit, ha pedig nem repülnek, akkor úgyis mindegy.
A Sólyom Airways korábbi kulcsfigurája, Vágó József mára nem tulajdonos és nem is ügyvezető. Lucsik János szerint a jövőben külső tanácsadóként számítanak Vágó József munkájára. Az egykor a közlekedési hatóság légügyi hivatalát vezető, korábban a nemzetbiztonsági szolgálatoknál dolgozó Vágó 2014. február 28-án lemondott, arról tájékoztatta a cég vezetőit, hogy egy kormányzati energiaprojekt vezetésére kapott megbízást. Lucsik szerint Vágó távozása az oka annak, hogy az általa beszervezett Charity March Jótékonysági Menet Kft. – az Interpol-keresett tulajdonosa által vállaltan offshore jellegű cég – elállt attól, hogy megvegye a Sólyom Airwayst a Sólyom Holdingtól. Az általuk kifizetett hárommillió forintot a cég visszakapta.
Lucsik május 31-ig vállalta az ügyvezetői feladatokat, addig a légijármű-üzemeltetői engedély (AOC) megszerzését és a cég tartozásállományának csökkentését tűzte ki célul. Az ügyvezetőváltást még az engedélyezést végző Nemzeti Közlekedési Hatóságnak is jóvá kell hagynia.
Az AOC-hez egy olyan, a repülőgép jelenlegi konfigurációjával kapcsolatos kézikönyv megszerzésére van szükség, amelyet csak a Boeing repülőgépgyár jogosult kiállítani. A számla már erről megérkezett, a héten fogják kifizetni, s a kézikönyv kézhezvételét követően kezdi meg a Nemzeti Közlekedési Hatóság a szükséges auditot, amelynek kiadása két-három hetet vehet igénybe, ha a dokumentáció hiánytalanul összeállt, és minden feltétel teljesül. Az AOC engedély megszerzése ezen túl nem igényel további pénzügyi jellegű befektetést – mondta az üzletember. Összességében kevesebb mint egymillió euróra becsüli a légitársaság teljes elindulási költségeit, az új tervek szerint.
Az AOC és az OL (operating licence) eljárásokat ugyanakkor a hatóság a cég kérésére mindaddig felfüggesztette, amíg a cég minden szükséges dokumentumot be tud mutatni. A hatósággal való együttműködésüket az ügyvezető rendkívül korrektnek nevezte. Eddig sikerült megszerezni a Boeing 737-es légi alkalmassági engedélyét és a műszaki üzembentartásra jogosító CAMO-engedélyt.
Befektető nincs – mondta Lucsik, részben ezzel magyarázta, hogy a cég visszavett terveiből. – Valóban egy magyar légitársaságot szeretnék létrehozni, magyar utasok igényeit szeretnénk kielégíteni – mondta Lucsik János, s ezért tovább keresik a lehetőség szerint magyar befektetőket.
A Nemzeti Közlekedési Hatósághoz leadott üzleti tervet a cég vezetése átdolgozza, így a hatóság által támasztott feltételrendszer is módosulhat, hiszen a tulajdonosoknak a cég hathavi működésére elegendő pénzügyi fedezetet kell bemutatniuk, amelynek az összege nagyságrendekkel kisebb egy egygépes chartercég esetében, mint egy hatgépes, menetrend szerinti légitársaságnál. Az NKH egyébként az üzleti tervet a teljesíthetőség szerint is megvizsgálja, mielőtt kiadja a működési engedélyt.
Sikerült a fennálló tartozásállományt jelentősen csökkenteni – mondta Lucsik, hozzátéve, hogy a tavaly októberben még 55-60 millió forintos NAV-tartozásuk a negyedére csökkent, és a céghez kapcsolódó, minősített beszállítói adatbázisba befizetett összegeket is elkezdték visszafizetni, az ezzel kapcsolatos kötelezettségeiket mintegy a felére csökkentették. A konkrét számokról Lucsik János nem beszélt. A cég létszáma ma 53 fő, de azt nem tudta megmondani, hányan dolgoznak a gyakorlatban is, a régi vezetés ugyanis a dolgozók nagy részét fizetés nélküli szabadságra küldte. A repülőtéri irodáik költségét pedig három hónapra előre rendezték.
Az AOC megszerzését követően a Sólyom Airways egy valódi értéket képviselő gazdasági társaság lesz, mindaddig azonban egy álom – összegezte a helyzetet Lucsik János. A cég értékét ugyanakkor nem kívánta számszerűsíteni. Kérdésünkre elmondta: nem merült fel, hogy az AOC megszerzését követően projektcégként értékesítsék a Sólyom Airwayst.