Felezve indul újra a lakókocsigyártás
A Knaus Tabbert Kft. a legjobb évét zárta 2008. július 31-én: 3,5 milliárd forintot meghaladó forgalmat és 100 milliós adózott nyereséget könyvelhetett el. Mivel azonban banki hitelszerződéseit anyavállalata, a Knaus Tabbert Group nem tudta meghosszabbítani, a konszern a nyár végén csődöt jelentett. Adósa maradva beszállítóinak, köztük a Nagyorosziban működő, független gazdálkodást folytató lakókocsigyárnak is, amelynek legnagyobb megrendelője volt.
Ehhez a követeléshez a nagyorosziak a gyárukba leszállított lakókocsi-alkatrészek révén jutottak hozzá. Az elkészült 40 lakókocsit ugyanis maguk értékesíttethették nyugati piacokon - ezáltal fedezve a szeptember óta tartó leállás költségeit. A nyáron még 330 saját dolgozót foglalkoztató és 70 kölcsönzött munkással dolgozó cég az ősszel 270-re csökkentette létszámát. A munkatársak mostanáig az állásidőben is megkapták fizetésük nagyobb részét.
A Knaus 1993 óta gyárt lakókocsikat Nagyorosziban. Két cég egyesüléséből nyolc éve jött létre a lakókocsik gyártásával, függönyök, kárpitok varrásával, valamint a lakókocsik szállításával foglalkozó Knaus Tabbert Magyarországi Kft. A cég évi ötezer lakókocsit gyártott, idén azonban jó ha négyszázra kaphatnak megrendelést az anyacégtől, mert a gazdasági válság miatt lecsökkent rendelésállományt a németországi gyárakból ki tudják szolgálni.
A lakókocsigyártó birodalom németországi gyárainak megmentésére 28 millió euró hitelgaranciát nyújtott a szövetségi kormány (a konszernhez összesen 40 millió euróért jutott hozzá a korábban csak építőanyag-kereskedelemmel foglalkozó HTP-Investment). Cserébe azonban a holland tulajdonosoknak garantálniuk kellett 650 munkahely (a korábbi 1200-as létszám valamivel több mint felének) megtartását. Hasonló programot bár kerestek, nem találtak Magyarországon - közölte Botka József, az itteni kft. ügyvezető igazgatója.
Mivel a lakókocsipiac jelentős bővülésére nem lehet számítani, a Knaus foglalkoztatási kötelezettségei miatt elsősorban a németországi gyáraiból elégíti ki a keresletet. A nagyoroszi gyárból ezért márciusban 150 embert elbocsátanak. A cég tulajdonosi kölcsönből rendezte 400 ezer eurós szállítási tartozásainak nagy részét, s elbocsátott dolgozóit is ki tudja fizetni. A kft. 120 fővel újraindítja a gyártást: márciusban a textil- és a bútorüzemben kezdődik munka, májusban pedig csökkentett kapacitással újrakezdik a kis lakóautók gyártását.