galéria megtekintése

Fekete péntek jön a magyar autóiparban

6 komment


Baksa Roland

Újabb nagyvállalatnál fokozódik a feszültség: a körülbelül 3000 főt foglalkoztató, szombathelyi LuK Savaria Kft.-nél tíz százalék feletti béremelést kérnek a dolgozók, akik sztrájkba lépni is hajlandóak, ha a követeléseiket nem teljesíti a cég.

Miközben április elején még úgy tűnt, kezd elhárulni a sztrájkveszély a magyar gazdaság egyik motorjának számító ágazatban, az autóiparban, mostanra egy újabb nagyobb cégnél lett feszült a helyzet. A szombathelyi LuK Savaria Kuplunggyártó Kft.-nél – ahol körülbelül háromezer ember dolgozik, a térség egyik legnagyobb foglalkoztatója is a cég – a gyárban levő két szakszervezet egyikének, a Vasas Szakszervezeti Szövetségnek a régióvezetője, Molnár Ákos a Népszabadságnak azt mondta: „komoly bértárgyalásban” vannak a vállalat vezetésével, és „bármi előfordulhat”. Vagyis ha másképp nem tudják kiharcolni a komoly béremelést, akár a munkabeszüntetésig is elviszik a folyamatot.

Az alkalmazottak egyebek mellett 10 százalék feletti alapbéremelést kérnek, illetve a cafeteria növelését és átrendezését is szeretnék elérni. Mivel a vállalatnál a szakszervezeti vezető tájékoztatása szerint a legkevesebbet keresők is havi 150-160 ezer forint bruttó alapbért kapnak, amit még pótlékok egészítenek ki, ezért minimum 20 ezer forintnyi jövedelememelkedésért harcolnak a dolgozók.

Ezek a legfajsúlyosabbak a tíz pontba rendezhető követeléseik közül. A pénzbe nem kerülő 3-4 kérésükre – amelyek a szakszervezetek és a munkáltató közötti kapcsolatrendszert érintik – a cég vezetése az e hét hétfői egyeztetésen rábólintott – mondta Molnár Ákos. A következő tárgyalás május 23-án lesz. Addig azonban nem marad tétlen a munkavállalói oldal, kisebb megmozdulásokat tartanak. Holnapra, május 13-ra „fekete pénteki” akciót szerveztek, a gyár előtti parkolóban 15-20 autóból álló konvoj nyomatékosítja a dolgozói követeléseket.

 

A vállalat csak megerősítette a tárgyalások tényét, de azok tartalmáról nem kívánt semmilyen részletet elárulni.

Március végén az autóipari óriásnál, az Audinál az ottani szakszervezet sztrájkbizottságot is létrehozott, mert úgy tűnt, zátonyra futnak a bértárgyalások a munkáltatóval. Az Audi egyik nagy beszállítójánál, a biztonsági öveket gyártó Autolivnél március 31-én kétórás sztrájkot is tartottak. Végül aztán mindkét nagyvállalatnál sikerült kicsikarniuk a dolgozóknak a cégből elfogadható, jellemzően két számjegyű béremelést. (Infografikánkról leolvasható, hogy ennél a két cégnél mekkora keresetemelést értek el a dolgozók, és hogy mit kérnek most a LuK Savaria Kft.-nél.)

Az autóipart – amelyet az Orbán-kormány a tenyerén hordozott mindezidáig – más ágazatokhoz hasonlóan az alacsony bérek miatti sztrájkközeli helyzet mellett az is sújtja, hogy nehéz képzett munkaerőt találni, ráadásul az alkalmazottakat Szlovákiába is csábítják az ottani magas bérekkel.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.