belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
26. szombat

Február végére lehet IMF-megállapodás - de milyen áron?

Az elmúlt napok kormányzati nyilatkozatai alapján úgy tűnik, akár február végére megszülethet a megállapodás Brüsszellel és Washingtonnal a hitelkeretről, ami a legszigorúbb lesz a kínálatból. Elemzésünk szerint két héten belül érdemi előrelépések várhatók a kormánytól a vitatott ügyekben.

Baka F. Zoltán| NOL| 2012. január 13. |49 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

xanadu | 2012. január 14. | 12:09:19

Egyébként a pengő a II. világégés alatt lehetett erős.

A hadigazdaságot nem a pengőprés beindításával, hanem az elkobzott (legtöbbször zsidó) vagyontárgyak értékesítéséből finanszírozták.

xanadu | 2012. január 14. | 07:20:00

Fannyvár | 2012. január 14. | 06:25:56

Az EU most éppen azon van, hogy egy-két aknát eltávolítson.

Sajna tényleg sokba kerül a polgároknak a Mátra Géniuszának és jobb kezének ténykedése.

xanadu | 2012. január 14. | 07:16:51

benyok | 2012. január 13. | 18:41:43

A pengő úgy lett erős pénz, hogy a tartalék valutát, a francia frankot a térképészeti intézetben nyomták.

:-)

Egyébként mit jelent, hogy erős volt a pengő?
Nem érintett bennünket a világválság?

És erről nem tudott az a másfél millió ember, aki kitántorgott Amerikába?

xanadu | 2012. január 14. | 07:13:22

bizinol | 2012. január 13. | 19:32:34

Igen!
És akiknek otthon van pénze, annak értékét.

Te kivitted már?

Fannyvár | 2012. január 14. | 06:25:56

Nem nagyon reális a megegyezés...de ha mégis, egy biztosnak tűnik:

OV nagy terhet akaszt a következő kormány nyakába...ő pedig? Utánam a vízözön !

Most kéne meneszteni a kormányt mert még további gáncsot, időzitett bombát fognak elhelyezni a következő kormány elé....Mert ők ilyenek :(

R'n'R | 2012. január 13. | 23:15:53

ossian1 | 2012. január 13. | 15:46:21

Ossian1, bocsánat és köszönöm a kiigazítást Lutherrel kapcsolatban. Valóban a pápai kiátkozó bullát égette a piactéren nyilvánosan és nem a bibliát. A bibliát továbbra is szentírásnak tartotta és problémája fő oka az volt a pápa és a papok isten nevében kicsit messzire mentek a harácsolásban, továbbá némely ponton túlságosan szabadon értelmezték a szentírást.

elsore | 2012. január 13. | 22:33:52

kiskutya9 | 2012. január 13. | 21:08:42
benyok | 2012. január 13. | 21:05:33
bizinol | 2012. január 13. | 19:32:34

Szerintem zavarjátok el a FIDESZ-t és nem lesz megállapodás.

casio | 2012. január 13. | 21:31:17

benyok | 2012. január 13. | 21:05:33

Akkor miért franciául írod?

kiskutya9 | 2012. január 13. | 21:08:42

Moderálási alapelvek- komment törölve -

benyok | 2012. január 13. | 21:05:33

A pesti piacok voltak európában a kedvencek írja a NOL!
Nekem is jól bejött !
Oktoberben 3 milliót kivettem a nem kuruc bankból és vettem rajta 1O ezer eurót, ma a tízezer euróból már tizenegy lett! Pedíg csak háromszor adtam vettem az eurót, forintot tizenegy hét alatt!Nem rossz összeg két óra munká??-ért!
Eltudom képzelni mit összeharácsoltak az IMF-es EUCB-s bankárok, kiknek nem tízezer euró áll rendelkezésükre, hanem száz milliárdok!

"if You can not beat them, join them" ahogy a német? mondja!

benyok | 2012. január 13. | 20:48:14

benzinol is tudja mit kellene nekünk IS tennünk! 19 32 34

bizinol | 2012. január 13. | 19:32:34

"Február végére lehet IMF-megállapodás - de milyen áron?"
Nem kell imf megállapodás, a görögök most nullázzák a tartozásukat...

benyok | 2012. január 13. | 18:41:43

jfk2008- nem képes megoldani gazdasági bla bla bla,,,,,

Talén olvastál arról, hogyan lett a Horthy korszak alatt a pengő megint erős valuta?

A másik példa a gazdsági problémák megoldására az ázsiai országok IMF nélküli iszonyatos mértékű fejlődése!

Gondolod Barasso, aki még a hetvenes években Cohennel egyívású politikai szemüveggel -kiskomcsisssal- látta a világot, majd megoldja hazánk gazdasági problémáit az ECB-vel IMF-el?

Tudnál egy országot megemlíteni, amely a nemzetközi uzsora tőke segítségével??? állt gazdaságilag talpra?

Akkor nem szabályozgattak, mikor a görögöket halmozták el kölcsön milliárdokkal?
Akkor sem jártatta az EU tanácsa a lepénylesőjét, mikor a Simorék tettek huszonegy milliárdot az MNB-be, parkoltatni 6%-os hazánk által fizetni muszály kamatokkal, úgy, hogy hazánk ehhez hozzá sem nyúlhat, így van kennedy?

JFK2008 | 2012. január 13. | 17:20:55

Történelmi tapasztalat, hogy Magyarország képtelen súlyos gazdasági vagy társadlmi problémák megoldására. Orbán pedig egy tökéletes balsors-mágnes.

Magyarországot csak egy Trianon magnitúdójú sokk képes kibillenteni a negatív spirálból. Ez a sokk van most kialakulóban.

enfa2 | 2012. január 13. | 16:58:23

Igazsagtalan az orszaggal a vilag.
Miert kapjuk ezt allandoan?
Ez tenyleg egy Trianonnal fog felerni.

Nincs ok arra a piaci tamadasra, ami ellenunk folyik.
Alavalo osszeeskuves zajlik ellenunk.

rygan | 2012. január 13. | 16:52:42

Tajekozatlan leven ilyen ugyekben, hadd kerdezzem meg: ha egy befekteto 10 eves
lejaratu allamkotvenyt vesz mondjuk 9%-os hozam mellett, az mit jelent? Evente kap
9% hozamat az altala letett penz utan, es 10 ev utan visszakapja a toket is, vagy
10 ev utan toke+9% osszeget kap vissza. Az utobbi esetben ez evi 0.9%-os kamatnak
felelne meg, ami szinte semmi. Gyanitom tehat, hogy nem errol van szo...

ossian1 | 2012. január 13. | 15:46:21

Moderálási alapelvek- komment törölve -

R'n'R | 2012. január 13. | 15:09:22

(a következő komment befejezése:)

- Orbán mindig tehetséges volt abban, hogy a leghülyébb nyilatkozatokat adja a legkritikusabb időkben (pl. ezért tudta mesterien elveszíteni a választásokat is - csak akkor tudott nyerni ha semmit nem mondott). Ha most is ezt fogja csinálni, akkor először az országnak lesz vége, utána pedig neki.

R'n'R | 2012. január 13. | 15:07:48

- Orbán megkönnyítené a magyarok helyzetét ha lemondana ez elnökével, a gazdasági miniszterével és az egész forradalmi kormányával együtt. Kultúrhelyen ezt már rég megtették. Ha már Bíró Ica nem adja a nevét a szimpátia felvonuláshoz, akkor vajon hol van most a színvonal?

- a magyar kormány tagjai úgy viselkednek a világban mindenhol, mint egy ravasz cigány és egy mezitlábas gatyás paraszt együttvéve, és a magyar nevet mindenhol lejáratják.

- Martonyi úr sem nézheti komplett hülyének a hallgatóságot, hogy így meg úgy demokratikus minden. Az objektív dolgokon túl mindig ott van a szubjektív vélemény és oka van annak is, hogy szubjektíve az emberek és a nagyhatalmak többsége nem hagyja magát hülyének nézni. Ezt lehet, hogy a Fideszben ellehet játszani a hajbókoló udvaroncokkal, de könyörgöm, a 21. században vagyunk a felvilágosodott, tanult és tájékozott egyén világában, ráadásul megtámogatva hipergyors internettel. A Reformáció már 1517-től a XVI. század folyamán lejátszódott, amikor Luther beintett a katolikus egyháznak és a piactéren nyilvánosan bibliát égetett.

- Orbán azt hiszi, hogy a pofátlanságai után majd objektív elbírálásban lesz része. Ha-ha. Nem 99%-ban kell teljesítenie az elvárásokat hanem 101%-ban. Ha tovább ugrál [Orbán], akkor simán le is mondathatják azzal, hogy kicsit időben késleltetni fogják az IMF készenléti hitelt.

- Orbán mindig tehetséges volt abban, hogy a leghülyébb nyilatkozatokat adja a legkritikusabb időkben (pl. ezért tudta me

casio | 2012. január 13. | 14:00:31

d.a.angela | 2012. január 13. | 12:31:31

Angéla!

Pont ez a lényeg, erről szól hónapok óta a történet. Addig nem akarnak kölcsönt adni, amíg Orbánék nem tudnak előállni egy hiteles és tartható gazdaságpolitikával. Ez meg az, amit azok nem tudnak prezentálni.
Nem kell azon csodálkozni, ha félnek olyan helyre kihelyezni a pénz, ahol nem biztos, hogy vissza tudják fizetni.
Nem sokkal az után, ahogy ez kézzel foghatóvá válik, a Forint árfolyama be fog állni a valós értéke közelébe.
Talán tényleg itt az ideje az un-ortodox sületlenségekkel való kísérletezésnek.

74090124 | 2012. január 13. | 13:31:54

maximilien | 2012. január 13. | 12:39:11
számítunk, és persze arra is, hogy az is a szemét ájemef meg eu hibája lesz ... a propaganda szerint ...
azonban, az eddigi megszorítások, amik ugye nem is megszorítások (talán azért, mert nem érintik, sőt, kedvezményezték a felső tízezret?), nem hoztak semmilyen eredmény a hosszútávú gazdasági fellendülés és piacról való finanszírozhatóságunk irányában. pedig a megszorítások arra kellenének.

ossian1 | 2012. január 13. | 13:15:44

Moderálási alapelvek- komment törölve -

malkom | 2012. január 13. | 13:07:11

Nem teljesen világos, hogy mire alapozza a szerzo a kincstári optimizmusát, hiszen ma reggel a kormányfo úgy nyilatkozott, mintha már hat hónapja nem kovette volna az eseményeket.

Dakota King | 2012. január 13. | 12:57:20

ossian1 | 2012. január 13. | 12:28:40
Nincs külön tárgyalás Amerikával, az EU-val és az IMF-fel van.

siman | 2012. január 13. | 12:47:37

Föl nem nőtt fölnőttek színjátékai ez az egész pénzbábszínház-czirkusz.


- Ahol az erősek ütik a gyengéket. Voltaképp a semmiért.


Egri Károly | 2012. január 13. | 12:47:29

Giro-Szász kérdezze meg Járait,aki már "megvilágosodott".

ossian1 | 2012. január 13. | 12:40:23

Moderálási alapelvek- komment törölve -

maximilien | 2012. január 13. | 12:39:11

arrra azért számítson mindenki, hogy az imf további megszorításokat fog kérni...kemény lesz (De alighanem szükséges)

ossian1 | 2012. január 13. | 12:35:41

Moderálási alapelvek- komment törölve -

d.a.angela | 2012. január 13. | 12:31:31

ossian1 | 2012. január 13. | 12:28:40
Ha a feltételeket elfogadják és adnak kölcsönt..mi a biztosíték, hogy a Ft. nem romlik tovéább, ha a gazdasági helyzet igen, vagy a válság még súlyosabb lesz? Semmi....

d.a.angela | 2012. január 13. | 12:29:43

megabyte | 2012. január 13. | 12:22:28
d.a.angela | 2012. január 13. | 12:04:22
"Kivéve ha a kölcsönt jókhasználják fel és rögtön munkahelyet és hasznot termel."

"A jelenlegi kölcsön a hamarosan esedékes számlák kiegyenlítésére kell. A munkahelyeket más forrásokból kell sajnos megteremteni."

Ha arra használják, akkor nagy bukás lesz. Csak ha rögtön hasznot hozó, a kölcsönt fedező dolgora költik, fogja csökkenteni az adósságot...ha növeljük fedezet nélkül....újabb kölcsön és csőd.

ossian1 | 2012. január 13. | 12:28:40

Moderálási alapelvek- komment törölve -

d.a.angela | 2012. január 13. | 12:27:43

Nem a hatalmon múlik...ez megtörtén az előző kormány alatt is és a kölcsön kb. 2 hétre tartotta meg a forintot, vagy lehet valamivel több....
Én azt látom, mindeképpen kölcsönt akarnak felvetetni...attól függ minden..mondják, de Románia belement és jövőre ujabb kölcsönt kér....ha egy kölcsönnel nem tudják megoldani a veszteségesen működő részeket, akkor elindultak a rossz úton. Ebből nehéz kimászni...nekünk is, de akik kölcsönt vesznek fel azoknak is.

d.a.angela | 2012. január 13. | 12:22:29

Én ikább arra vagyok kíváncsi, valóban megállítja-e a Ft. árfolyamot egy imf megállapodás. Ha nem, akkor a legrosszab sikerült, adósság + Ft romlás. Kivéve ha a kölcsönt jókhasználják fel és rögtön munkahelyet és hasznot termel. És mi is volna a szigorú feltétel?

megabyte | 2012. január 13. | 12:22:28

d.a.angela | 2012. január 13. | 12:04:22
"Kivéve ha a kölcsönt jókhasználják fel és rögtön munkahelyet és hasznot termel."

A jelenlegi kölcsön a hamarosan esedékes számlák kiegyenlítésére kell. A munkahelyeket más forrásokból kell sajnos megteremteni.

Ovinkor | 2012. január 13. | 12:20:13

Milyen elegáns ez a nő. Le sem tagadhatná, hogy francia.

mh5129 | 2012. január 13. | 12:18:07

Moderálási alapelvek- komment törölve -

taxi | 2012. január 13. | 12:09:44

Elemző: A legszigorúbb IMF-programot kapjuk, és megkérik az árát

A Nemzetközi Valutaalap (IMF) és az Európai Unió (EU) által Magyarországnak nyújtott hitelkeret kapcsán nem annak nagysága, hanem időtartama és feltételei a lényegesek - vélekedett az Equilor és a Raiffeisen elemzője azután, hogy Fellegi Tamás nemzetközi pénzügyi szervezetekkel folytatott tárgyalásokért felelős tárca nélküli miniszter Washingtonban egyeztetett Christine Lagarde, IMF-vezérigazgatóval.

http://vg.hu/gazdasag/makrogazdasag/elemzo-a-legszigorubb-imf-programot-kapjuk-es-megkerik-az-arat-366626

d.a.angela | 2012. január 13. | 12:04:22

Én ikább arra vagyok kíváncsi, valóban megállítja-e a Ft. árfolyamot egy imf megállapodás. Ha nem, akkor a legrosszab sikerült, adósság + Ft romlás. Kivéve ha a kölcsönt jókhasználják fel és rögtön munkahelyet és hasznot termel. És mi is volna a szigorú feltétel?

elsore | 2012. január 13. | 12:04:03

Fitsch | 2012. január 13. | 11:35:45

Hát Hitlernek a az emberiség és ezen belül a német nép számára nyújtott jótéteményeiről megoszlanak a vélemények. Úgyhogy ezzel nem kéne érvelni.

Hacsak azt nem mondod, hogy az Orbán kormány Hitler nyomdokain jár. Mert ez már többeknek eszébe jutott. Csak még nyilvánosan nincs meghirdetve. Rád bízták?

Hammada Patrol W | 2012. január 13. | 11:48:53

Fitsch | 2012. január 13. | 11:35:45

Ravasz, fideszesen kiképzett manipulátor vagy. Aki mond egy kicsi igazat, aztán kanyarít rá egy otromba nagy hazugságot ("akkorát kell hazudni, hogy elhiggyék"). A német gazdasági csodának valóban sok tanulsága volt, amit eddig nem dolgoztak fel, mert ez egyes idióták szerint a náciznus apologetikája lenne. Röviden: a németek eredményeinek három alapja volt: (i) a németek legendás szorgalma és tehetsége, (ii) a zsidó vagyonok elkobzása és (iii) a jóvátételi kötelezettségek felmondása.
A Nemzeti Bank körüli náci manőverek jelentősége marginális volt.

"A második világháború kitörésének azonban legfőbb oka az a tény volt, hogy a nemzetközi finánctőke nem volt hajlandó belenyugodni az Ország feletti uralom elvesztésébe."
A második világháborút a németek kezdték. Szerinted?

weszz | 2012. január 13. | 11:42:18

Luzerek, nem latjatok, hogy a financtoket az MNB-n kivul nem erdekli semmi? Hol van mar szo sajtoszabadsagrol, meg egybb, szamukra erdektelen dolgokrol? Harun, olvasni is kellene, nemcsak fikazni. Tegnap a forint erosodott, mert a kotvenyaukcion ot perc alatt lejegyeztek a papirokat.

Shakespeare | 2012. január 13. | 11:41:09

Fitsch, tetszik az elgondolásod. Ez olyan, mint a nemzeti szocializmus és a moszkvai elmélet ötvözete.
Érdekes a marxizmust ötvözni a kapitalizmussal. :)))

tothjani | 2012. január 13. | 11:40:28

De mit érdekel bennünket milyen áron, nem kell ide IMF!!
Hiszen 1,5 éve "rakétapályára" állították a gazdaságot Európa legerősebb gazdasága a miénk, angol és német vendégmunkások százezrei tülekednek a határnál hogy a rengeteg betöltetlen álláshely egyikét megkaphassák.
Az országban nagy a jólét és jobban élünk mint 4 éve.
(Jaj most látom már reggel van, és miért ilyen nedves a kezem??)
:(

Fitsch | 2012. január 13. | 11:35:45

„Határozottan úgy vélem, hogy a Német Központi Bank 1937. január 30-án elkezdődött átalakításának eredményeképpen a pénzintézet immár nem egy nemzetközi irányítás alatt álló banki vállalkozás. Az intézmény a Német Birodalom pénzügyi érdekeit szolgálja.” ( Adolf Hitler 1939. jan. 30.)
Hitler kormányzása idején nem létezett a globális pénztőke irányítása alatt álló – „függetlennek” nevezett – Nemzeti Bank.
Az eredmények: sikerült kiszabadulni az adósságcsapdából, megszűnt a munkanélküliség, szigorú árszabályozást vezettek be, ami az infláció jelentős csökkenését eredményezte, közmunkaprogramok indultak, autópályák, csatornák, lakások épültek, nagyvonalú szociális segélyrendszert hoztak létre és persze mindemellett jutott pénz fegyverkezésre is…
A második világháború kitörésének azonban legfőbb oka az a tény volt, hogy a nemzetközi finánctőke nem volt hajlandó belenyugodni az Ország feletti uralom elvesztésébe. Attól is tartottak, hogy a példát majd mások is követik, és hatalmuk rövidesen semmivé foszlik…

Fitsch | 2012. január 13. | 11:35:11

Történelem...
"Hogyan is lehet a mainál is sokkal mélyebb szakadékból kivezetni egy nemzetet?
Ott lehetséges ez, ahol nem az arany, és nem is a külföldi valuták képezik a pénz alapját, hanem egyedül a munka. A gazdaságot emberek működtetik, ezért a közöttük kialakult hatalmi viszonyok azok, amelyeknek mindenfajta úgynevezett „közgazdasági szükségszerűség” alá vannak vetve. Más szavakkal megfogalmazva: az univerzálisnak kikiáltott közgazdasági törvények egy adott hatalmi szerkezet leképeződései. Ha megváltoznak a hatalmi viszonyok, megváltoznak a közgazdasági törvények is.
Függetleníteni kell a nemzeti valutát a nemzetközi pénzügyi rendszertől. A pénz értékét ne a pénzoligarchia luxusjólétének és világuralmának fenntartása és kibővítése érdekében kitalált „gazdasági törvényszerűségek” határozzák meg, hanem a munka és teljesítmény.
Nem létezhet a globális pénztőke irányítása alatt álló – „függetlennek” nevezett – Nemzeti Bank. A pénzkibocsátásról, hitelezésről, árfolyamokról, kamatokról nem dönthet a globalista pénzvilág. Ezt csak a nemzet érdekében cselekvő kormány teheti meg."

elsore | 2012. január 13. | 11:33:17

"A kormány tagjai a közelmúltban többször is nyilvánvalóvá tették, hogy nem áll szándékukban felhasználni a devizatartalékot, de az EU jogi biztosítékokat akar látni."

"Hazánk jegybankjának valutatartaléka a jelen államadósságunk csaknem felét teszi ki, amelyet szükség esetén a jegybank fel is fog használni az adósságszolgálat finanszírozására.” "
Székely János püspök

Most akkor ki hazudik: a püspök úr vagy a kormány?

harunalrasid | 2012. január 13. | 11:24:57

hát igen...porszemek, mi-közötök-van-hozzá orbánságok, piaci finanszírozási fantazmagóriák, szóval, attól tartok, még csak a napirendi pontokban se fognak addig megállapodni.
persze, a magyar államkötvényeket soha nem látott módon jegyezték a befektetők: vagyis, sz@rul...

HIRDETÉS
Christine Lagarde és Fel...
Christine Lagarde és Fellegi Tamás a tárgyalás előtt
MTI - IMF/Stephen Jaffe

Fellegi Tamás tárca nélküli miniszter itthoni idő szerint éjszaka adott nyilatkozata, valamint a tárgyaló felek közleményei alapján a következőképpen lehet összefoglalni az IMF-tárgyalások állását: a tényleges, összegekről, kondíciókról szóló egyeztetés két héten belül nem kezdődik el, viszont a megállapodás azt követően heteken belül megszülethet. S az is egyre bizonyosabbnak tűnik, hogy a kormány az unió által kifogásolt ügyekben a következő két hétben érdemi előrelépést fog tenni.

A Washingtonban tárgyaló Fellegit az IMF vezetője, Christine Lagarde informális találkozón fogadta tegnap. Ezt követően nyilatkozatot adtak a felek: az IMF világossá tette, hogy amíg nem rendeződnek a vitás ügyek az Európai Unió és Magyarország között – melyek közül kiemelkedik a Magyar Nemzeti Bank függetlenségének kérdése – nem indulhatnak el a hivatalos tárgyalások a hitelről. Lagarde azt is egyértelművé tette, hogy a megállapodás nem célozhat mást, mint egy készenléti hitelkeretet (ami a legszigorúbb feltételekkel jár a hitelfelvevő számára). A magyar kormány képviselője azon túl, hogy lényegében maximális együttműködéséről biztosította a valutaalapot, és jelezte, gyors megállapodásra van szükség, megemlítette, hogy a következő két hétben folytatódik az előkészítő tárgyalássorozata, melybe mindhárom fél – tehát az EU, az IMF és Magyarország – is bekapcsolódik.

Ebből arra lehet következtetni, hogy a magyar kormány ebben az időszakban el akarja varrni a szálakat, tehát a következő két hétben meg kell születnie azoknak a válaszoknak, amelyek alapján eldől, lesz-e hivatalos hiteltárgyalás, avagy sem. Fellegi elkötelezettséget sugalló nyilatkozata alapján jóval nagyobb esélyét látni annak, hogy Brüsszel és Washington számára elfogadható reakció érkezik majd Magyarországról a leginkább kényes kérdésekben, mint a jegybanktörvény.

HIRDETÉS

A képbe azonban belezavar Orbán Viktor péntek reggeli rádiónyilatkozata, melyben jelezte, az uniós érvek között vannak olyanok, amelyekkel egyetért a kormány, de vannak olyanok is, amelyekben messze vannak az álláspontok. Mint ismert, a jegybanktörvénnyel szembeni kritikák többségét megfogadta már a kormány, s ezek szellemében módosította a jegybanktörvényt.

Mára két nyitott kérdés maradt: az alelnök jelölése, amelynek joga a jegybank vezetőjétől a kormányfőhöz kerülne, illetve a monetáris tanács bővítése. Valójában ennél többről van szó: Brüsszelt nem a személyzeti politika megváltoztatása zavarja, hanem az, hogy a jegybanktörvény egyben az MNB-n belüli feladatmegosztást is átrendezi. Ki nem mondva, de attól tart tehát az EU, hogy a kormányfőhöz hű emberek olyan többletjogosítványokkal rendelkeznek majd (például az új tagokkal megerősített monetáris tanács ruházhatja fel új feladatokkal az alelnököket), amelyek veszélybe sodorhatják az MNB függetlenségét. Például úgy, hogy a devizatartalék felhasználása felé vezető utat megtisztítják. A kormány tagjai a közelmúltban többször is nyilvánvalóvá tették, hogy nem áll szándékukban felhasználni a devizatartalékot, de az EU jogi biztosítékokat akar látni.

Orbán nem beszélt arról, hogy miben lehet egyetértés, miben nem. Azt feltételezzük, hogy a monetáris tanács bővítésében nem kíván engedni – az elmúlt napokban többször is utaltak kormányzati nyilatkozatok a tanács 2004-es bővítésére, amikor a szocialista kormány alatt négy új tag került be a testületbe. Az elmérgesedett viszony alapján arra lehet számítani, hogy az EU nem fog engedni, hanem ragaszkodik minden feltétele teljesítéséhez. A tanács létszámának bővítése ellen azonban nyomós érve nem nagyon van. Legfeljebb a testület feladatait illetően várhat majd el változtatásokat. Ez sem lesz kevés. Mivel az erős lapok az EU kezében vannak, arra is gondolhatnánk, hogy Orbán a szokásos koreográfia szerint a belföldnek szánt üzenetet közvetítette a rádiónyilatkozatban, ám míg a kormány egyes tagjai teljesen megfelelnek ennek a szerepnek, a tapasztalatok szerint a miniszterelnököt erősebben köti saját szava. Mégis arra fogadnánk, hogy végül lesz megállapodás, s a magyar kormány teljesíteni fogja a hitelért elvárt lépések 99 százalékát, amivel a hitelnyújtók is meg fognak elégedni. Minden jel arra utal, most Fellegi képviseli az „igazi" kormányzati álláspontot, nem a miniszterelnök.

Erre az elmúlt 24 óra nyilatkozatai alapján két hete van a kormánynak. Érdemes felidézni, mit mondott tegnap Orbán Viktor: szerinte egy hónap múlva már nem az lesz a kérdés, hogyan tudja finanszírozni magát a piacokról Magyarország, hanem az, mit tud tenni a növekedés érdekében. Ehhez tegyük hozzá, hogy a kormányfő szerint a nemzetközi gazdaság az év második felében jut el a fordulóponthoz, az első félév még keserves lesz. Nyilvánvaló tehát, hogy a finanszírozás megoldását csak akkor lehet várni a piacoktól egy hónapon belül, ha fordulatot tapasztalnak a magyar gazdaságpolitikában. Például létrejön a megállapodás az IMF-fel.

Amire még nem kaptunk választ: mit vár el Brüsszel a magyaroktól? Azt, hogy a tárgyalások megkezdésére a kormány deklarálja, kész módosítani a jogszabályokat? Vagy ennél többet: azt, hogy a módosításokat hajtsák is végre addigra? A parlament csak február közepén kezdi meg tavaszi ülésszakát, tehát utóbbi esetben rendkívüli ülés összehívására lenne szükség. Ez ügyben kérdéssel fordultunk Giró-Szász András kormányszóvivőhöz, aki azt felelte, nem tud róla, hogy ezt kezdeményezné a kormány. Amit viszont tudni lehet: a következő egy hónapban tematikus üléseket tart a kabinet, a témák pedig az uniós megállapodáshoz kapcsolódnak.

Mindezek alapján valós esélye van annak, hogy akár február végére megszülessen a megállapodás a felek között. A parlament addigra elkezdi munkáját, és a kormány – a magának szabott – tárgyalási üteme is azt jelzi, gyors megállapodásban érdekelt Magyarország.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    49 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
. .
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS