Ezermilliárdos törvénysértés

Ellenőrizte a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. és a Magyar Közút Nonprofit (MKN) Zrt. működését az Állami Számvevőszék (ÁSZ). Nagy meglepetés nincs, a számvevők az uniós milliárdokból megvalósuló közutak, sztrádák és vasútvonalak építését felügyelő beruházónál éppen úgy találtak hibát, mint az országos közúthálózat kezelőjénél. A feltárt törvénysértések összértéke ezermilliárd forint feletti, noha az ellenőrzések alig négy évet öleltek fel.

A NIF és a közútkezelő hibája mindössze annyi, hogy a 2010 és 2013 között elkészült közutak, vasútvonalak vagyonkezelését nem adták át a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központnak (KKK). Makkai Mária, az ÁSZ felügyeleti vezetője számszerűsítette azt is: a NIF 948 milliárd, az MKN 95 milliárd forint átadásával maradt adós. A közúti közlekedési törvényben előírt vagyonátadás elmaradása pedig azzal járt, hogy a két társaság mérlege 2013-ban nem mutatott valós képet.

A beruházásokat most nem vizsgálták
A beruházásokat most nem vizsgálták
Mártonfai Dénes

Bárhogy is, az ÁSZ nyugodt lehet. Ellenőrzéseik nyomán ugyanis a feltárt szabálytalanságok felszámolása érdekében több lépésre is sor került. Az MNV és a KKK például háromoldalú megállapodást kötött a NIF és a közútkezelő illetékeseivel. Az állami infrastruktúra-fejlesztő már meg is kezdte elszámolási kimutatásai összeállítását, ezenfelül az idén június 30-ig 587 milliárd forint értékű vagyont már át is adott a KKK-nak. A Magyar Közút pedig szeptemberben vágott bele a vagyonátadásba.

Az ÁSZ jelentéséből kiderül az is: a számvevők is némi elmaradásban vannak az infrastrukturális nagyberuházások vizsgálatánál. Az autópályák építésének körülményeiről készült utolsó lezárt vizsgálat például még a 2009-ben és 2010-ben befejezett projektek pénzügyi folyamatait elemzi. Arról, hogy 2010 utáni években az Orbán-kormány idején mi és hogyan zajlott, még nem készült jelentés. Arra meg pláne várhat a nagyközönség, hogy az ÁSZ esetleg véleményt mondjon az olyan fiaskókról, mint amilyen az idén tavasszal az M4-es autópálya építésének felfüggesztése volt.

 

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.