Európai autópiacok: van ahol a gázt, van ahol a féket és az adóprést nyomják

Az első őszi hónapban az orosz és német autószalonok forgalma nőtt, a franciáké és a spanyoloké csökkent.

Vegyes kép az európai piacokon: az oroszoknál még működik a roncsprémiumprogram, ennek köszönhetően szeptemberben 25 százalékkal nőttek az eladások. Európa legnagyobb piacán már nem támogatják az autócserét, Németországban mégis 2,4 millió új személyautót helyeztek forgalomba, ami 11 százalékos növekedést jelent tavalyhoz képest. A Német Autógyártók Szövetségének (VDA) szerint szeptemberben 8,1 százalékos volt a forgalomnövekedés, vagyis lassult a tempó.

Az elmúlt másfél évtized legrosszabb szeptemberét zárta a piac, áll a Spanyol Autógyártók Szövetségének (ANFAC) közleményében, mely szerint az 56 ezer darab 1,3 százalékkal kevesebb a tavalyi év hasonló időszakához képest. Ennél rosszabb az I-III negyedéves mérleg, ami mínusz már 20 százalékos. A jelentős zuhanást és az 1993-as szintre történő esést az idei adóemelésekkel magyarázzák a szakértők.

A Francia Autógyártók Szövetségének (CCFA) közleménye szerint szeptemberben forgalomba helyezett 198 ezer autó 1,4 százalékos csökkenést jelent tavalyhoz képest, ami nem rossz, hiszen az év elején már megszűnt az államilag támogatott autócsere-program, ám éves szinten 5 százalékos csökkenéssel számolnak a kereskedők.

Az Európai Üzleti Egyesület (AEB) adatai szerint Oroszorstzágban az első kilenc hónapban 1,92 millió, az utolsó teljes hónapban 236 ezer új autó kelt el, ami éves szinten 45 százalékos, szeptemberben 26 százalékos növekedést jelent tavalyhoz képest. Az AEB Autógyártó Bizottságának elnöke, David Thomas szerint éves szinten 2,45 millió személyautó és kis-haszonjármű eladásával lehet számolni, hála a központi pénzből támogatott autócsere programnak, melynek keretében ötvenezer rubellel olcsóbban vehetnek orosz gyártmányú új autót, ha leadják tízévesnél öregebb kocsijukat. Ennek is köszönhető, hogy a top tízes listán tíz modell hazai gyártású.

Az orosz piacon továbbra is az AvtoVAZ termékei szerepelnek. Az első kilenc hónapban 444 ezer Lada kelt el, ami 20 százalékos növekedést jelent tavalyhoz képest, ez elmarad a piaci átlagtól, és szeptemberben tovább rontotta pozícióját a Lada, mely nem növelte forgalmát. Kilenc hónap után is az AvtoVAZ termékei vezetik a modellek listáját: Kalina( 110 ezer db), a Priora (108 ezer db) és az immár veterán, de kifutó 2107-es család ( 96 ezer db), valamint a Samara ( 86 ezer db). Ötödik helyre sikerült felkapaszkodnia a Hyundai Solarisnak ( 67 ezer db) és hatodik a Moszkvában gyártott Renault Logan, melyből 62 ezer kelt el az orosz piacon, ahol az ugyancsak helyben gyártott modellek következnek: Ford Focus (57 ezer db), Lada Niva ( 48 ezer db), Daewoo Nexia ( 42 ezer db), Chevy Niva ( 36 ezer db).

A tízezernél nagyobb volumenűek között a növekedési rekordot a kínaiak tartják: a Geely modelljeiből 165 százalékkal, a Lifan autóiból 159 százalékkal több kelt el, igaz az orosz piacon működő hat márka ( BYD, Chery, Great Wall, Haima, Lifan, Geely ) 30 ezer darabja még messze elmarad az ambiciózus kínai álmoktól.

Az AEB előrejelzése szerint az orosz piac 2012-ben érheti el ismét a válság előtti 2,9 milliós szintet, és ezzel ismét esélye lenne a németek megelőzésére. A Boston Consulting csoport 2013-ra 3 milliós orosz autópiacot jósol, és előrejelzésben 2018-at jelöli meg a németek legyőzésének évére.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.