Európai autópiac: éves szinten mínusz
Év végére fogyott a lendület, és a hóakadályokkal is küzdő legnagyobb európai piacon inkább a szánkók iránt nőtt meg a kereslet. Mindezek ellenére nem panaszkodhatnak a német autókereskedők, mert éves szinten 3,8 millió új személyautót adtak el, ami 23,2 százalékkal több az előző évhez képest. A válságos évben elért eredménynek azonban idén meg lesz a böjtje, mert a tavalyi választások után a német kormány vélhetően nem áldoz újabb ötmilliárd eurót roncsprémium programra, márpedig igazából csak ennek köszönhető a növekedés.
Európai szinten már már közel sem volt ilyen kedvező a helyzet: a 2009-ben eladott 14,48 millió új személyautó 1,6 százalékkal marad el az előző évtől, és az idei évre további visszaesésre lehet számítani, mert elfogynak a gyógyszerek, vagyis a tíz országban is alkalmazott központi autócsere programok.
Az Európai Autógyártók Szövetségének ma közzétett adatai szerint a régi uniós tagországokban eladott 13,27 millió autó 0,9 százalékos növekedést jelent. Az EFTA országokban már 10,5 százalékos a csökkenés: a Európai Szabad-kereskedelmi Társulás tagjainál, Izlandon, Norvégiában és Svájcban tavaly 366 ezer autó kelt el.
Az Európai Unió új tagországaiban eladott 849 ezer új személyautó 26,6 százalékos zuhanást jelent.
A visszaesési rekordot Lettország tartja mínusz 80,5 százalékkal, aztán 67,4 százalékos Litvánia következik. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének tagvállalatai 2009-ben a magyar piacon 78,6 ezer új személyautót és kis-haszonjárművet értékesítettek, ami 50,4 százalékkal marad el az előző évtől.