Az idáig vezető út viszont meglehetősen rögös volt.
A taxis szervezetek demonstrációkat helyeztek kilátásba az egyes kifogásolt intézkedések kapcsán. Ősszel olyan változat is „körözött”, amely előírta, hogy taxizni legfeljebb hétéves autóval lehet. Ez sofőrök ezreit állította volna megoldhatatlan helyzet elé: vagy eleve alkalmatlan lett volna autójuk a szolgáltatásra, vagy nagyon hamar le kellett volna cserélniük a munkaeszközüket. Erre viszont nem lett volna pénzük. A kritériumon végül lazítottak, és ismereteink szerint már a fővárosihoz hasonló, tízéves korlátozás szerepel a dokumentumban.
|
Vidéki településeken a budapestinél jóval alacsonyabb tarifák és forgalom miatt a sofőrök nem tudják kigazdálkodni hétévente egy új autó árát Reviczky Zsolt / Népszabadság |
Az utóbbi hetekben többször szóba került egységes szín sem szerepel az elvárások között, azaz nem lesznek országosan azonos színűek a taxik. Ezt a közelmúltban egyébként Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke is megerősítette.
Akadnak azonban más érdekességek a rendelettervezetben. Külön szabályozzák, hogy taxizni csak bal kormányos autóval lehet. Ezzel a főváros egyetlen, Angliából behozott jobb kormányos klasszikus London Cabjét vonnák ki adminisztratív eszközökkel a forgalomból. A szállítható utasok számát is maximálnák. A sofőrt leszámítva hat személyt lehetne egyszerre szállítani. Ez olyan „kisbuszok” számára jelentené a véget, ahol ennél többen is elférnek, mégis B kategóriás jogosítvánnyal lehet hajtani azokat. Sokkal szélesebb kört érint, hogy az új rendelet a motorok minimális környezetvédelmi besorolását is meghatározza. E szerint a hatálybalépés után csak Euro4-es vagy annál korszerűbb motorral szerelt autókkal lehet majd taxizni.
Engedélyköteles a fuvarszervezés
Az új rendeletben a fuvarszervezők számára is szerepelnek előírások. A legutolsó változat szerint számukra a tevékenységet engedélykötelessé fogják tenni. Ez az okostelefonokon élő taxis alkalmazás, a gyorsan teret hódító Uber számára létkérdés. Ha ez a követelmény beépül a jogrendbe, akkor a jelenlegi formában az amerikai cég budapesti szolgáltatása szabálytalanná válik. Hogy az új felállásban miként lehet majd a céget megregulázni, azt forrásunk nem tudta megmondani. Ez a jövő zenéje lesz.
A már most is a szakmában dolgozók kapnak némi haladékot az előírások teljesítésére. A türelmi idő 2017. december 31-ig tart. Ez a fővárosban érvényben lévő határidő miatt érdekes, ami ennél szigorúbb. A Budapesten 2013. szeptember elejétől hatályos rendeletben foglaltak teljesítésének végső határideje ez év június 30-a. Hiába lép életbe az országos, lazább határidő, ez nem változtat a budapesti helyzeten. Ha a fővárosban valaki nem tudja teljesíteni az önkormányzat elvárásait, az július elejétől nem működhet legálisan. Hogy a rostán végül hányan „akadnak fenn”, nehéz lenne megmondani – fogalmazott egyik megszólalónk. Annyi azonban biztos, hogy a ma 10-12 ezresre becsült hazai taxistársadalom létszáma megcsappan, de még a kialakuló új arányokat is nehéz lenne megmondani.