galéria megtekintése

Kiszeretett a kormány a sárga taxikból

Az írás a Népszabadság
2015. 02. 18. számában
jelent meg.


Ábrahám Ambrus
Népszabadság

Hamarosan a kormány elé kerülhet az egész országra érvényes, a taxis tevékenységet szabályozó rendelet, amely sok újdonságot tartalmaz. Ami biztosnak látszik, nem lesz egységes tarifa és szín a taxik számára. Csak jobbkormányos ne legyen.

Egységes országos taxitarifáról nem esik szó a személyfuvarozásról szóló legfrissebb rendelettervezetben – tudta meg lapunk. Ehhez egyébként az önkormányzati törvényt is módosítani kellene, hiszen jelenleg ármegállapítási jogkörrel csak a helyhatóságok rendelkeznek. Országosan egységes díjtáblázat azért is furcsa lenne – és borítékolhatóan komoly vitákat váltana ki –, mert az egyes régiókban jelentősen eltérő a vásárlóerő. Erre ráhúzni egy egységes tarifarendet életszerűtlen lenne. Egységes, hatóságilag megszabott viteldíjtáblázat jelenleg egyedül Budapesten van. Több nagyvárosban az ott működő taxitársaságok saját, egységes tarifát alkalmaznak a helyi piaci igényeknek megfelelően.

Budapest sárgára váltott, a vidék ebben nem követi
Budapest sárgára váltott, a vidék ebben nem követi
Teknős Miklós / Népszabadság

Mint arról korábban beszámoltunk, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium novemberben lezárta a taxis szolgáltatás feltételeit országosan rendező jogszabály szakmai vitáját, és a tájékoztatásuk szerint február végén a kormány elé is terjeszti a véglegesnek tekinthető változatot.

 
Az idáig vezető út viszont meglehetősen rögös volt.

A taxis szervezetek demonstrációkat helyeztek kilátásba az egyes kifogásolt intézkedések kapcsán. Ősszel olyan változat is „körözött”, amely előírta, hogy taxizni legfeljebb hétéves autóval lehet. Ez sofőrök ezreit állította volna megoldhatatlan helyzet elé: vagy eleve alkalmatlan lett volna autójuk a szolgáltatásra, vagy nagyon hamar le kellett volna cserélniük a munkaeszközüket. Erre viszont nem lett volna pénzük. A kritériumon végül lazítottak, és ismereteink szerint már a fővárosihoz hasonló, tízéves korlátozás szerepel a dokumentumban.

Vidéki településeken a budapestinél jóval alacsonyabb tarifák és forgalom miatt a sofőrök nem tudják kigazdálkodni hétévente egy új autó árát
Vidéki településeken a budapestinél jóval alacsonyabb tarifák és forgalom miatt a sofőrök nem tudják kigazdálkodni hétévente egy új autó árát
Reviczky Zsolt / Népszabadság

Az utóbbi hetekben többször szóba került egységes szín sem szerepel az elvárások között, azaz nem lesznek országosan azonos színűek a taxik. Ezt a közelmúltban egyébként Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke is megerősítette.

Akadnak azonban más érdekességek a rendelettervezetben. Külön szabályozzák, hogy taxizni csak bal kormányos autóval lehet. Ezzel a főváros egyetlen, Angliából behozott jobb kormányos klasszikus London Cabjét vonnák ki adminisztratív eszközökkel a forgalomból. A szállítható utasok számát is maximálnák. A sofőrt leszámítva hat személyt lehetne egyszerre szállítani. Ez olyan „kisbuszok” számára jelentené a véget, ahol ennél többen is elférnek, mégis B kategóriás jogosítvánnyal lehet hajtani azokat. Sokkal szélesebb kört érint, hogy az új rendelet a motorok minimális környezetvédelmi besorolását is meghatározza. E szerint a hatálybalépés után csak Euro4-es vagy annál korszerűbb motorral szerelt autókkal lehet majd taxizni.

Engedélyköteles a fuvarszervezés

Az új rendeletben a fuvarszervezők számára is szerepelnek előírások. A legutolsó változat szerint számukra a tevékenységet engedélykötelessé fogják tenni. Ez az okostelefonokon élő taxis alkalmazás, a gyorsan teret hódító Uber számára létkérdés. Ha ez a követelmény beépül a jogrendbe, akkor a jelenlegi formában az amerikai cég budapesti szolgáltatása szabálytalanná válik. Hogy az új felállásban miként lehet majd a céget megregulázni, azt forrásunk nem tudta megmondani. Ez a jövő zenéje lesz.

A már most is a szakmában dolgozók kapnak némi haladékot az előírások teljesítésére. A türelmi idő 2017. december 31-ig tart. Ez a fővárosban érvényben lévő határidő miatt érdekes, ami ennél szigorúbb. A Budapesten 2013. szeptember elejétől hatályos rendeletben foglaltak teljesítésének végső határideje ez év június 30-a. Hiába lép életbe az országos, lazább határidő, ez nem változtat a budapesti helyzeten. Ha a fővárosban valaki nem tudja teljesíteni az önkormányzat elvárásait, az július elejétől nem működhet legálisan. Hogy a rostán végül hányan „akadnak fenn”, nehéz lenne megmondani – fogalmazott egyik megszólalónk. Annyi azonban biztos, hogy a ma 10-12 ezresre becsült hazai taxistársadalom létszáma megcsappan, de még a kialakuló új arányokat is nehéz lenne megmondani.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.