Egymilliárdos jegyrendszer
Jegykezelés a békéscsabai gyorson. Golyóstoll nélkül nem megy Rosta Tibor / MTI |
A vonattal utazók a jegyárusítási reformból egyelőre keveset érzékelnek. Lapunknak annyit jeleztek: valami történik a MÁV-nál, mert a jegyvizsgálók számos vonaton golyóstollal töltik ki a menetjegyeket. A vasúttársaságnál megkeresésünkre nem csináltak titkot abból, hogy a jegyértékesítés területén zajló technológiaváltás keretében újfajta jegypapírt vezetnek be. A nyomdai úton kialakított biztonsági elemeket tartalmazó papír néhány nappal ezelőtti megérkezéséig pedig előfordulhatott, hogy egy-egy kalauz a tartalék jegykészletet használta. Aminek lapjaira valóban kézzel vezetik fel az utazási adatokat.
A hagyományos jegyek eltűnésére mindenesetre még várni kell. A MÁV-nál lapunkat arról tájékoztatták: az új jegyrendszert fokozatosan, 2015 közepéig vezetik be. Az átálláshoz szükséges eszközök szállítóit közbeszerzéssel választották ki. A kalauzokhoz kerülő elektronikus kézi számítógépeket a T-Systems Magyarország Zrt.-től vásárolták. Az 1620 eszközért a MÁV 705 millió forintot fizet. A jegyek kiadására szolgáló ugyanennyi nyomtatót pedig a Nádor Rendszerház Kft. szállítja 250 millió forintért. A készülékek beszerzésének közvetlen költsége mellett mindkét szerződéses árban benne van a tartozékok, a tartalék akkumulátor és a hároméves garancia díja is. Utóbbi tartalmazza a kopó alkatrészek cseréjével és a zárt jegyrendszerben használt szoftver időszakos fejlesztéseinek követésével járó költségeket is.
Az új szolgáltatások bevezetését ígérő szoftver egyes részeit már tesztelik, míg a később szolgálatba álló elemek fejlesztése folyamatban van. Azt azonban már most lehet tudni: bevezetését követően az utasok okostelefonnal is megválthatják majd menetjegyüket, átalakul az internetes jegykiadás, és az otthon kinyomtatott jegyek használatának lehetőségei is bővülni fognak. A vonatokon ugyanakkor egyszerűsödik a jegyellenőrzés, és a kalauzoknál bankkártyával is lehet majd fizetni. Az utazási jogosultság ellenőrzésének, a viteldíjak rendezésének amúgy technikai akadálya nem lehet, miután a vonatszemélyzethez kerülő eszközök beépített kódolvasóval, néhány centiméterről azonnali kommunikációt lehetővé tevő NFC rádiós modullal, mobiltelefonos egységgel és wifivel is rendelkeznek.
A MÁV kész túllépni saját határait új jegyrendszerével. A fejlesztésnél legalábbis nem érték be annyival, hogy a közel egymilliárd forintból életre hívott technológia le tudja váltani a vasút meglévő értékesítő infrastruktúráját. A többi között elvárás volt az is, hogy szerzeményük nyitott legyen a más közlekedési közszolgáltatók hasonló rendszereivel, illetve a tervezett egységes közlekedési kártyarendszerrel történő együttműködésre is.