Égetően szükség lenne új vasutasokra
Tavaly 39,9 milliárd forint adózás előtti eredményt ért el a MÁV-csoport – közölte szerdai évértékelőjén Dávid Ilona, az állami vasúttársaság elnök-vezérigazgatója. Igaz, ez a pozitív eredmény 138 milliárd forint árbevételből és abból a 217 milliárd forint költségtérítésből áll össze, amit a cég az államtól kapott feladatainak finanszírozására.
|
Dávid Ilona MÁV-vezér és emberei Reviczky Zsolt |
A mérlegfőösszeg így most 1315 milliárd forint – utóbbiról már Bádonfainé Szikszay Erzsébet gazdasági vezérigazgató-helyettes számolt be. Az eredményes gazdálkodáshoz szükség volt hatékonyságjavító intézkedésekre és adósságátvállalásra is: a MÁV-csoport az állammal közösen 52 milliárd forint adósságot törlesztett. A cég tavalyi adósságállománya 98,7 milliárd forintot tett ki, míg 2010-ben még 300 milliárdra rúgott. A személyszállítással foglalkozó MÁV-Start Zrt. 2,5 milliárd forint adózás előtti eredményt ért el tavaly – számolt be Csépke András vezérigazgató. Ez a tavalyi menekülthelyzet miatt lett rosszabb az előző évi 4,9 milliárd forintnál.
Az állami vasúttársaság 123 milliárd forint beruházást hajtott végre saját és uniós forrásból. A pályaműködtetéssel összefüggő fejlesztésre 54 milliárd forintot fordítottak, ebből 21 milliárd volt EU-pénz. A közlekedésbiztonság javítására például 86 helyen telepítettek diagnosztikai rendszert: ez menet közben méri az áthaladó szerelvények különböző paramétereit, és jelenti azokat az állomásoknak, hogy probléma esetén be lehessen avatkozni.
A cégnél 2015-ben csaknem 38 ezer vasutas dolgozott, amivel kapcsolatban Dávid Ilona elmondta: nehéz munkaerőt találni. Nem mintha az emberek ne jelentkeznének vasutasnak, de sokan nem felelnek meg az egészségügyi alkalmassági vizsgálatokon. Pedig az utánpótlás fontos, hiszen 2019-ig 4 ezer vasutas megy nyugdíjba.
A MÁV hamarosan elindítja saját fejlesztésű IC+ járműveinek gyártását, melyekkel kapcsolatban sok probléma merült fel. Ezekről a Népszabadság is rendszeresen beszámolt. A tervek szerint a nemzetközi forgalom számára 20, belföldre 100 IC+ kocsi gyártása kezdődhet meg. A nemzetközi forgalomban használt vagonok megkapták minden olyan uniós ország hatóságának jóváhagyását, amelyekben közlekednek majd.
A Déli pályaudvarral kapcsolatban a cég vezetője elmondta: az ügyben született kormányhatározat nem szól annak megszüntetéséről – igaz, a fejpályaudvar funkciójáról sem. Épp ellenkezőleg, tette hozzá, a döntés arról szól: Kelenföldet kell fejleszteni annak érdekében, hogy a Déli területét csökkenteni lehessen.
Csak hétvégén lesz közvetlen a Katica
Mivel az esztergomi vasútvonal villamosítása elhúzódik, a Katicaként ismert dízelmotorvonatokra hétköznap ezen a vonalon van szükség. Ezért a modern, légkondicionált szerelvényekkel csak hétvégén kínálnak átszállás nélküli kapcsolatot a Balaton északi partjára, hétköznap Esztergom felé vetik be azokat. A többi vonatnál előfordulhat, hogy már Budapestről dízelvontatással indulnak el a vonatok, részben a székesfehérvári állomás kapacitásának átmeneti szűkössége miatt.