galéria megtekintése

Drágább lett a mobilparkolás

Az írás a Népszabadság
2014. 07. 10. számában
jelent meg.


Varga G. Gábor
Népszabadság

Csak az előre feltöltött egyenleggel parkolóknak lett alacsonyabb az ár, de ezt a megoldást szinte senki nem használja. Mindenki másnak emelkedett a díj az államosítással. Az okostelefon-alkalmazásokon is van még mit csiszolni.

Megdrágult a mobilparkolás az egész országban – hiába figyelmeztetett erre előzetesen az összes piaci szereplő és a szakértők, miközben zajlott az immár állami monopóliumként üzemelő rendszer előkészítése, mind a kormányzatnál, mind az ellenzéki politikusoknál süket fülekre találtak. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. szakemberei igazat mondtak, amikor olcsóbb mobilparkolást ígértek – de nem fejtették ki az igazság minden szeletét.

Az új előhívószámokat ragasztják ki az állami cég emberei
Az új előhívószámokat ragasztják ki az állami cég emberei
Móricz-Sabján Simon

A törvény végrehajtási rendelete szerint a mobilparkolás kényelmi díja ötven forint. Ez kevesebb, mint a korábbi 75, de az autós csak akkor parkolhat ilyen díj mellett, ha a sokféle mobilfizetési módszer közül olyat választ, amelyben közvetlenül az állami cégtől veszi igénybe a szolgáltatást, vagy a Barion nevű társaság alkalmazását használja okostelefonján. Mindkét esetben előzetesen kell regisztrálni, és az előre feltöltött egyenleg terhére lehet parkolni.

 

Az előre feltöltős-regisztrálós parkolásra korábban is volt lehetőség a piacról most kitolt EME Zrt. rendszerében, de a tapasztalatok szerint az autósok akkor sem szerették ezt a megoldást.

Sokkal népszerűbb az SMS-parkolás, vagyis az, amikor a parkolás megkezdésekor, majd befejezésekor kell üzenetet küldeni a telefonról, és a parkolást utólag, a telefonszámlával együtt lehet megfizetni, kártyás mobiloknál pedig azonnal levonja a rendszer a díjat. Ezt használja a sofőrök kilencven százaléka, ám pont ez az, amely megdrágult az új rendszer bevezetésével.

A rendelet ugyanis viszonteladóként definiálja a mobilcégeket éppúgy, mint a mobilfizetést különböző alkalmazások által lehetővé tévő szolgáltatókat (Evopay, Barion, Mpark). A jogszabály alapján szerződési feltételeik szerint (értsd: általuk meghatározott áron) nyújthatják a szolgáltatást, s ebből a mobilparkolás esetében negyven forintot tovább kell adniuk a nemzeti mobilfizetős cégnek. Amelynek vezetői erre mondták korábban, hogy a viszonteladók bizonyára árban is versenyeznek egymással, ami kétségkívül igaz, csak épp a Telenor-előfizető nem tud az olcsóbb Telekom díján parkolni, hacsak nem vált szolgáltatót.

A távközlési cégek pedig nem voltak szívbajosak. A Telekom 75 forintot kér a parkolásért, a Telenor 99 forintot, míg a Vodafone 115 forintot, utóbbi két szolgáltató előfizetőinek tehát jelentős kényelmidíj-emelkedést hozott az új rendszer.

A mobilalkalmazások terén is van még mit pótolni: a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. ugyan minden automatára feltette az okostelefonos alkalmazások letöltését elősegítő QR-kódot, de úgy tűnik, nem számoltak azzal, hogy Apple és windowsos telefont is igen sokan használnak Magyarországon, ugyanis csak androidos alkalmazás tölthető le náluk – akárcsak a Barionnál.

Az Evo-Pay fejlesztett Windows Phone applikációt is, míg iPhone-alkalmazást egyelőre csak a Telekom kínál, ám annak használata elég nehézkes. Húsz perc próbálkozás után inkább töröltük a készülékről.

Teszteltük az új rendszert

Kipróbáltuk a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. saját rendszerét. A regisztráció két perc, annak befejezésével az e-mailen kapott linken át aktiválható a szolgáltatás. A bankkártyás feltöltés összege azonnal megjelenik a folyószámlán, s arra is van megoldás, ha parkolás közben merül le az egyenleg.

Az autós regisztrált bankkártyája terhére beállíthatja az automatikus feltöltést, akár ezerforintos tételenként is, így nem érheti kellemetlen meglepetés.

A telefonhívásos rendszer flottul működik, s a parkolási listák valós időben nyomon követhetők az internetes felületen. Igaz, a parkolás költsége még így sem ötven forint: a parkolás leállítása és elindítása ugyanis egy-egy városi hívással történik (az EME rendszerében ingyenesen hívható zöld szám volt), így egy parkolás esetén két hívás ára hozzáadódik a költségekhez, még akkor is, ha azt a telefonszámlával fizetjük.

A céges telefonok a legtöbb esetben másodperc alapon számláznak, így ez nem tétel, de ha egy magán-előfizető hívja a mobilparkolást, akkor fél perc városi hívást számláznak neki, vagyis az elindítás és a leállítás egypercnyi telefondíjba kerül. Ez díjcsomagtól függően 10–40 forinttal növeli a költségeket.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.