Amikor 2012 február harmadikán a Malév csődbe ment, a főleg a nemzeti légitársaság kiszolgálására létrehozott cég súlyos pénzügyi nehézségekkel szembesült. A helyzet az év közepére odáig fajult, hogy a végkielégítések és a bérek kifizetése is akadozott, ezért az állam kénytelen volt mentőövet dobni a cégnek, amely egyébként más légitársaságokat is kiszolgál Budapesten. Végül hitelnek álcázták az állami támogatást és a cég négyszázmillió forintot kapott az MFB-től. Biztosítékként elzálogosították a Malév GH több nagy értékű eszközét: köztük repülőgép-mozgató járműveket, lépcsőket, generátorokat.
Az azóta eltelt időszakban megkezdődött ugyan a cég átalakítása, de a munka 2013-ban abbamaradt, ezért a Malév GH anyagi helyzete érdemben nem javult. Mint korábban megírtuk, a cég 604 milliós veszteséggel zárta a 2015-ös évet, saját tőkéje mínusz 241 millió forint volt tavaly év végén és információink szerint napi pénzügyi gondjai vannak. Ez csődközeli helyzetről árulkodik. Nem csoda, hogy fizetési nehézségek merültek fel a hitelnél is, így az MFB néhány nappal ezelőtt inkasszót kezdeményezett, és elvitte a cég 260 millió forintját. Nem ez volt az első inkasszó ebben az évben: a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) információink szerint csaknem 90 millió forintot vasalt be így a társaságon. Lapunk kereste a Malév GH-t az ügyben, kérdéseinkre azonban mindeddig nem kaptunk választ.
Az MFB-inkasszóval az állam saját magához pakolta a pénzt, és a banknál nyilván megkönnyebbültek, hogy egy problémás hitelügylet megtérült, ezt a tartozást már nem kell leírniuk. Valójában megkönnyebbülhet a Malév GH is, hiszen immár tehermentes eszközei vannak, amelyek fölött szabadon rendelkezhet. Ráadásul a hitelnek álcázott állami támogatás visszafizetésével még egy szabálytalanságot is megszüntettek.
Az azonban probléma, hogy a pénzt egy eredetileg fejlesztési célra dedikált állami támogatásból tudta elvenni az MFB, amelyet elkülönítetten kellett (volna) tárolni. Azzal, hogy ezt hiteltörlesztésre használták fel, újabb állami támogatás valósult meg. Kérdés, mit szólnak ehhez a cég konkurensei. Az inkasszónak a nemzetközi piacon sincs jó optikája, és könnyen előfordulhat, hogy a Malév GH-nál újabb hitelezők jelentkeznek majd – tudniillik szállítók sorának tartozik –, hogy kérjék a tartozás azonnali kifizetését. Ez pedig dominó-effektust indíthat el.