Drágulhatnak a banki szolgáltatások a bankadó miatt

Megkezdődött a bankadó áthárítása a fogyasztókra, méghozzá rosszabbodó lakossági feltételek - állítják a fogyasztóvédők, akik az egyik bank szerződésmódosítása miatt a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez (PSZÁF) fordul. Várható, hogy a drágítással több bank is élni fog.

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) a beérkező panaszok alapján azzal szembesült, hogy egy magyarországi bank kezdeményezte lakossági- és bankkártya kondícióinak, valamint a számlacsomagokra vonatkozóan megkötött szerződéseinek módosítását - mindezt a fogyasztók hátrányára. A szövetség közleménye szerint a bank levélben hívta fel a ügyfelei figyelmét a rosszabbodó feltételekre és kedvezőtlen módosításokra, melyek a szerződési feltételek széles körét érintik.

Mindeközben a szövetség is megkeresi a felügyeletet azért, hogy vizsgálja meg: a bank fenti magatartása megfelel-e a vonatkozó törvényi előírásoknak\n\n
Bócsi Krisztián 2010.11.10. Digitális 2010. november 10. Bankadó illusztráció. Feliratok. Bank. Fotó: Bócsi Krisztián

A lakossági bank- és hitelkártyákat illetően emelkedik azok éves-, valamint kibocsátási díja, illetve annak költsége is, ha valaki sürgősségi kártyagyártást igényel. Szintén többet kell fizetniük majd, ha a készpénzfelvétel ATM-automatából történik.

Nem maradnak ki a sorból a lakossági bankszámlák általános feltételei sem. Így növekszik a havi számlavezetési díj, illetve több költséggel fog járni, ha eseti átutalási megbízást adnak a bank számára. Igaz ez a deviza átutalások teljesítésére is. Ugyanígy emelkedik a forintszámláról történő forintkifizetéssel járó pénztári műveletek díja is.

A fogyasztóvédők figyelmeztetnek: a tervezett módosítások a fogyasztó részéről csak akkor minősülnek elfogadottnak, ha a változtatások hatálybalépése előtt nem nyilatkozik a bank felé arról, hogy azokat nem fogadja el. Mindez azt jelenti, hogy a kedvezőtlen módosítások hatályba lépése előtti napig a fogyasztó jogosult a bankszámla- és a bankkártya-szerződés azonnali felmondására. Ez esetben a felmondás nem kerül semmibe, tehát mentes bármilyen díjtól, költségtől, illetve egyéb fizetési kötelezettségtől. Természetesen az esetlegesen fennálló tartozást meg kell azonban fizetni ilyenkor a felmondással együtt.

Mivel várhatóan több bank is követni fogja a fenti példát, a FEOSZ felhívja a pénzügyi szervezetek figyelmét arra, hogy ne hárítsák át indokolatlanul a fenti költségeket a fogyasztókra. Ezen kívül, ha bármelyik banki ügyfél úgy tapasztalja, hogy nem tájékoztatták őt megfelelően az általános szerződési feltételek kedvezőtlen változásáról, illetve nem hívták fel figyelmét felmondási jogának gyakorlására, forduljon bejelentéssel a PSZÁF-hez.

Mindeközben a szövetség is megkeresi a felügyeletet azért, hogy vizsgálja meg: a bank fenti magatartása megfelel-e a vonatkozó törvényi előírásoknak.

Binder István, a felügyelet szóvivője az MTI-nek azt mondta, még nem kapták kézhez a FEOSZ levelét. Hozzátette: a változtatásoknak több oka is lehet, elképzelhető, hogy például egy bank inflációs költségeket érvényesít. Úgy fogalmazott: alaposabb tanulmány, egyértelmű háttérvizsgálat nélkül felelőtlen kijelentés is lehet a változtatást egyértelműen a bankadó áthárításával indokolni.

A szóvivő elmondta, hogy a felügyelet vizsgálata szerint tavaly a második félévben az ügyfelek széles körét illető kimagasló mértékű és trendszerű áremelés a lakossági piac jelentős pénzügyi szolgáltatóinál nem történt.
Binder István emlékeztetett arra, hogy a törvényi szigorítás következtében mind az egyoldalú szerződésmódosításról szóló előzetes ügyféltájékoztatás, mind pedig a végrehajtás esetében a bankok lehetőségei korlátozottabbak.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.