Csúsztatott az RTL a nézettségéről
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy jogsértő összehasonlító reklámokat tett közzé a Magyar RTL Televízió Zrt. (Magyar RTL), és ezért 10 millió Ft bírságot szabott ki a vállalkozásra.
A Gazdasági Versenyhivatal a Magyar RTL-lel szemben azt vizsgálta, hogy az RTL Klub által közzétett, a saját és a TV2 televíziós csatornák nézettségbeli különbségét összehasonlító reklámjai megfeleltek-e az összehasonlító reklámmal szemben támasztott jogszabályi követelményeknek.
A két televíziós csatorna közötti nézettségbeli különbséget zsiráfok, hangfalak és limuzinok formájában bemutató reklámok 2011. március 30. és április 16. között jelentek meg több, országos terjesztésű lapban.
A GVH megállapította, hogy bár a reklámokban megcsillagozott apró betűs részek megjelölik azt, hogy az RTL Klub által elért 90 napos nézettségi előny csak a főműsoridőben és a 18–49-es korosztályban mért nézettségre vonatkozik, de a reklámok összhatása, azok szöveges részeinek felépítése és képi megjelenítése mégis azt az általános benyomást kelthették, hogy az adott időszakban az RTL Klub nézettségi előnye a teljes lakosság körében mért teljes műsoridős nézettségre vonatkozik.
Holott ez nem volt igaz.
A bírság összegének megállapításakor a GVH súlyosbító körülményként vette figyelembe, hogy a jogsértő reklámok a fogyasztók széles köréhez jutottak el, azonban emellett számos enyhítő körülményt is értékelt, így azt, hogy a reklámok rövid ideig jelentek meg, a reklámok képi megjelenítésével kapcsolatban még nincs kialakult és egyértelmű jogi elvárás, az apró betűs részek megjelölték a nézettségi előny forrását, és a forrásmegjelölés szerinti nézettségi előny pedig valóban fennállt.