Menekülteket képeznek német autógyárak
Bár a közel egymillió ember integrálása a német gazdaságnak is hatalmas feladat, alapja lehet a következő gazdasági csodának – mondta az elnök, s azóta a Daimler már lépett is. Wilfried Porth, a német autógyártó személyügyi vezetője jelentette be, hogy elindítják menekültekre szabott gyakornoki programjukat.
Zetsche előremegy Ralph Orlowski / Reuters |
Első lépcsőben negyven fő vehet részt a szakmai tapasztalatokat nyújtó és a német nyelv tanulását segítő 14 hetes képzésen. A müncheni székhelyű BMW olyan intézkedéscsomagon dolgozik, amely segítené a menekültek beilleszkedését. A bajor gyártónál jelenleg több mint száz nációból dolgoznak, így nyilván nem okoznának gondot az afgán, koszovói és szír menekültek sem. Alkalmazásuknak azonban nemcsak szakmai, jogi feltételei is vannak, még akkor is, ha a BMW akut szakemberhiánnyal küzd.
– Ki kell tárnunk a kapukat az emberek előtt, hogy beilleszkedjenek a társadalmunkba – mondta Bernhard Mattes, a Ford németországi elnöke, aki azt is elmondta, hogy vállalatuk ésszerű terveken dolgozik. A munkába állásuk előtt azonban meg kell tanulniuk németül – szögezte le.
Sokkal inkább lehetőséget, mintsem kockázatot lát a menekültekben Carlos Tavares, a francia PSA Peugeot-Citroën konszern vezetője. – Azzal segítünk a legjobban ezeknek az embereknek, ha jólétet kínálunk. Így megtalálják mind a maguk egyéni számítását – mondta Tavares.
Kitanítják a menekülteket, hogy dolgozhassanak Stefanie Loos / Reuters |
– Menekülttáborokban munkavállalókat toborozni nem jó ötlet – nyilatkozta Ariane Reinhart, a Continental személyzeti vezetője, aki nem osztja azt az ötletet, hogy azonnal alkalmazzák az érkezőket. A menekültek bizonytalan jogi helyzete továbbra is kockázatot jelent a vállalatoknak, ezért a német ipari és kereskedelmi kamara a 3 + 2-es szabályt támogatja, amely szerint azt a személyt, aki a hároméves képzést elvégzi, nem lehet kiutasítani az országból, és a taníttatás után még legalább két évig foglalkoztatni kell, ám előbb a jogi és társadalmi státuszt kell megalapozni.
Német közgazdászok szerint lépni kell, mert visszaesett az ország demográfiai mutatója: ezer lakosra 8,3 újszülött jut, ami a világ legalacsonyabb születési rátája, tehát Európa legerősebb gazdaságának szüksége van friss munkaerőre. A külföldiekhez hasonlóan, de név nélkül nyilatkozó magyar cégvezetők is úgy vélekednek, hogy megfelelő tudású menekülteket érdemes alkalmazni a szakemberhiánnyal küzdő hazai járműiparban.