Ez azonban csak kis kellemetlenség ahhoz képet, hogy a busz és a sofőrök olyan állapotban voltak, hogy az alaposan megvárakoztatott emberek nem szerettek volna ilyen körülmények közt vállalkozni a hat és fél órás útra, ezért rendőrt hívtak. Ezt megtette a pályaudvar felügyelője is, aki nem akarta engedni, hogy a sérült karosszériájú, berepedt szélvédőjű busz, amelynek az első ajtaja sem nyílt, utasokkal a fedélzetén hagyja el a helyet.
„A rendőrök kijöttek, jegyzőkönyvet vettek fel és leszedték a rendszámtáblát. Ebből biztosan eljárás lesz” – mondja olvasónk, aki lefotózta és elküldte nekünk a busz sérüléseiről készült felvételeket.
Ekkor a busztársaság már hallgatott. Nem jött több SMS, nem ígértek pótbuszt, és a központi telefont sem vette fel senki egész nap. „Mi ketten ismerősök révén meg tudtuk oldani, hogy legyen szállásunk, és másnap egy értünk küldött autóval hazaindulhattunk, de nem volt mindenki ilyen szerencsés” – meséli olvasónk, aki később megtudta, hogy volt, akinek a pályaudvaron kellett éjszakáznia, amíg másoknak repülőjegyük volt vasárnap reggelre Budapestről, amit elbuktak.
Az Orangeways azóta hallgat. Nem kért elnézést, nem ajánlott fel kártérítést, a központi számon pedig még kedden sem lehetett elérni senkit.
Hazaérve olvasónk panaszlevelet írt, amire egy hét múlva sem érkezett válasz. Ő elsősorban a 6900 forintos jegyárat szeretné visszakapni. A cég magyar honlapján az szerepel, hogy a panaszokat 90 napon belül kezelik, de olvasónk az őket ért anyagi- és időveszteség miatt két héten belül választ vár, különben – ígéri – bepereli a céget. Mint mondja, beszélt a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséggel is, számukra jegyzőkönyvet készít a panaszáról, vizsgálat tehát mindenképpen lesz.
Az üggyel kapcsolatban megkerestük levélben az Orangewayst is, ám egyelőre nem reagáltak, így nem kaptunk választ többek közt arra a kérdésre, hogy miért nem küldtek mentesítő járatot a sérült busz helyett, miért nem utalták vissza automatikusan a jegyárat, miért nem gondoskodtak ügyfeleik biztonságáról, elszállásolásáról, és egyáltalán: miért hagyták cserben őket?
|
A sérült befutó busz a krakkói pályaudvaron Olvasónk felvétele |
A honlapon található Utazási feltételek között azonban találtunk magyarázatot. Ebben lényegében az áll, hogy az üzemeltető csak abban az esetben köteles megtéríteni a késedelemből vagy járatkimaradásból keletkező kárt, ha azt az utas igazolni tudja, és ha a késedelem vagy kimaradás okát az üzemeltető „szándékosan” okozta. A későbbiekben kiderül, hogy nem tekintik magukat felelősnek természeti csapásért, háború kitöréséért, elhúzódó határátlépésért, rossz útviszonyokért, de „elháríthatatlan” műszaki problémákért és balesetekért sem, amennyiben nem ők okozták azokat. Ugyanakkor az is ott áll a dokumentumban, hogy „ha útközben a járat továbbhaladása az üzemeletető hibájából akadályba ütközik, az üzemeletető köteles egy rendelkezésre álló más járművel az utasok továbbszállításáról gondoskodni”. Ez nem történt meg. Az eset nem egyedülálló a fapados történetében.
A cég miatt már 2012-ben létrejött egy Facebook-csoport, amely az Orangeways-károsultakat fogja össze. Évek óta visszatérő panasz, hogy az ügyfélszolgálaton nem veszik fel a telefont, az e-mailekre nem válaszolnak, hogy a járatokat előzetes értesítés nélkül törlik, hogy a lerobbant buszok helyett nem küldenek mentesítő járatot és a műszaki hibák mindig az után derülnek ki (a panaszosok szerint rengeteg „roncs" fut az Orangeways színeiben), hogy az utazás díját beszedték.
2014-ben a sorozatos panaszok miatt a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) is eljárást indított a cég ellen, de csak folyamatos és súlyos szabálytalanságok esetén helyezték kilátásba a működési engedély visszavonását.