galéria megtekintése

Csaó, Agip! - a Mol megvette mind a 173 benzinkutat

1 komment


Marnitz István

Információink szerint 25 milliárd forintért szerezte meg  az Agip 173 hazai benzinkútját a Mol, amivel immár a hazai piac mintegy negyedét a kezében tartja.

Egy hatalmas „Ciao, Agip!”-felirat alatt egy „Helló, Agip”-pal jelentette be a múlt héten Fasimon Sándor, a Mol-csoport teljes magyarországi operatív működéséért felelős vezetője, hogy a Mol és az olasz ENI lezárta a magyar ENI Hungária Zrt. megvételét, amivel Mol-kötelékbe kerül 173 hazai töltőállomás. Az Agip márkanév eltűnik a magyar piacról: kútjai molosokká válnak. A Mol az európai versenyhatóság engedélyét is megszerezte az ügylethez. Ez a rendszerváltás óta a legnagyobb hálózateladás a hazai üzemanyagpiacon.

Fotó: Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

Lapunk tavaly elsőként számolt be arról, hogy a Kelet-Közép-Európából kivonulóban lévő ENI kútjaiért a Mol mellett ringbe szállt a lengyel PKN tulajdonában lévő cseh Unipetrol, valamint a hazai Lukoil-kutakat felvásárló, magyar hátterű Normbenz is. Végül a Mol és az Unipetrol között döntöttek: úgy hírlik, a Mol komoly erőforrásokat mozgósított annak érdekében, hogy a PKN–Unipetrol ne jelenjék meg Magyarországon. Noha az Unipetrol azóta elindított egy hazai nagykereskedő céget, annak piaci részesedése egyelőre nem kiugró.

 

Szakértők szerint a gazdasági válság óta jelentősen esett a magyarországi töltőállomások ára. Korábban egy átlagos elhelyezkedésű, mindennel felszerelt egységért félmilliárdot is megadtak. Ma viszont egy kút egységárát forrásunk 300 millióra lőtte be. Így a vételár mintegy 25 milliárd forint lehetett – értesült a Népszabadság. Információn­kat a Mol nem kommentálta.

Fotó: Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

Az Agip-ügylet számos piaci szakértőnek meglepetést okozott, pedig a felvásárlás nem sérti a versenyt. A Mol piaci részesedése, noha mindig is a legnagyobb szereplőnek számított, eddig a 20 százalékot sem érte el, most mintegy 25 százalékra nő. Ráadásul az alapvetően az egykori Áfor-kutak bázisán építkező – azokat már a kilencvenes évek elején átépítő – Mol eddig nem vett Magyarországon teljes láncot.

Ötszáz fölött idehaza

A 2014-ben elindított növekedési program eredményeként Kelet-Közép-Európában a Mol 450 kutat vásárolt a Lukoiltól és az ENI-től. Ennek eredményeként éves értékesítésük 4,3 milliárd literről 5,3 milliárd literre nőtt. Mostantól Magyarországon több mint ötszáz Mol-kút üzemel. Azon túl, hogy minden negyedik hazai töltőállomás molos lesz, 50 kilométeres körzeten belül bizonyosan „belebotlanak” az autósok. Fasimon Sándor az Agip- és a Lukoil-kutak térségbeli felvásárlását „olasz és orosz hadjáratnak” nevezte.

Szakértők az Agip-hálózat nagy előnyét a kutak kitűnő elhelyezkedésében látják. A Magyar Ásványolaj Szövetség kimutatása alapján jóval nagyobb fővárosi kútjaik aránya, mint például a Molnak. A Holtankoljak.hu megkeresésünkre legalább 24 helyszínről számolt be, ahol Mol- és Agip-kút egymás közvetlen közelében üzemel. Arra a kérdésre, hogy ilyen esetben esetleg bezárhatnak-e kutakat, Fasimon Sándor közölte: vizsgálják a helyzetet.

Nem mindegy például, hogy egymás mellett, avagy egymással szemben üzemelnek. 2017 második feléig a lehető legtöbb Agip-egység Mol-arculatot kap. Beleértve a Fresh­ Corner-koncepció szerinti üzleteket is, amit már a vasárnapi nyitva tartás előtt kidolgoztak. Ennek üzenete, hogy „jóval több, mint egy benzinkút”. A jelenleg üzemelő ötvenen túl a jövőben még több Fresh­ Cornert nyitnak: egy éven belül nyolc országban háromszázat – tudtuk meg Fasimon Sándortól. A teljes átmárkázás 2017 második felére zárulhat le. A Holtankoljak.hu adatai alapján végzett számításunk szerint a Mol-kutak átlagos üzemanyagára az Agipé alatt húzódik.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.