Nyomába eredtünk a budapesti taxisok oligarchájának
– Nagyon komoly lobbiérdekek vannak a háttérben, nagyon sokan szorgalmaznak egy bizonyos típust, amit Kecskeméten gyártanak. Kiszivárgott olyan hír is, mely szerint 1500 autót már meg is rendelt egy olyan vállalkozás, amelynek érdekében áll elfogadni a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által összeállított taxirendeletet – mondta a Nol.tv-nek még hétfőn, a taxis érdekvédelmi szervezetek által szervezett demonstráción Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnöke.
A hír hátterével, részleteivel kapcsolatban most újra megkerestük az OTSZ vezetőjét, de csak annyit tudott hozzátenni, hogy több csatornából is eljutott már hozzá ez az információ, ennél konkrétabbat azonban nem tud az ügyről. A taxisok körében terjedő hírek szerint azonban a Mercedesek megjelenése csak egy folyamat első lépése lenne, a sofőrök szerint a BKK a fővárosi taxisokat egy, a városvezetéshez közeli cégbe akarja terelni, s a folyamat végeredményeként csupán ez az egy vállalkozás működne Budapesten.
A pletykákkal kapcsolatban több, a piacot jól ismerő szakembert, taxis cég vezetőjét is megkerestünk. Elmondták, hogy ők is hallottak már ilyen híreket, több változatban is, ám hogy mennyi valóságalapja van, azt nem tudták megmondani. Akik érdemi véleményt formáltak, azok is csak annyit mondtak, hogy a szervezeti felépítésük alapján – ha egyáltalán komoly felvetésről van szó – ilyen lehetőség mindössze három cégnél jöhet szóba. Ez a Főtaxi, a 6X6 Taxi és a Budapest Taxi. A többieket ilyen vagy olyan okok miatt kihúzták a listáról.
A felvetéssel kapcsolatban Vizy András, a Főtaxi szóvivője úgy reagált: Metál Zoltán arra hivatkozva szervezett meg egy demonstrációt, hogy nem tudott tárgyalni a főváros illetékeseivel az elmúlt időszakban. A BKK ugyanakkor azt közölte, hogy csak a közelmúltban tucatszor ültek egy asztalhoz. Ez, azt hiszem, mindent elmond Metál Zoltán szavahihetőségéről, s ennek a hírnek a valóságtartalmáról.
Zengő Zoltán, a 6x6 Taxi első embere a hírt csupán röviden kommentálta. – Alapvetően nem tűnik rossz ötletnek egy ilyen flottarendezés annak, aki a minőséget tartja szem előtt. Mi ilyenek vagyunk, azonban egy nem is aprócska pontra fel kell hívjam a figyelmet. Egy ilyen beruházás borzasztóan, már-már irreálisan nagy összeg lenne. Pontosan utóbbi kitétel miatt mi más módon szeretnénk a szolgáltatásainkon javítani.
A Budapest Taxi ügyvezetője pedig csupán annyit mondott, hogy városi legendának nevezné a hírt, nem többnek.
Kétségtelen, a Kecskeméten gyártott, B-osztályos Mercedes megfelel az újonnan támasztott műszaki kritériumoknak. Többi között a motorja is 60 kilowatt fölötti teljesítményű, és a csomagtere is meghaladja a 480 litert. Vagyis azt a taxisok által sokat emlegetett két szempontot, amely miatt sok, jelenlegi autó fennakadna a rostán, hozza a Mercedes. Ezek alapján lehetne is alapja a történetnek.
Az ár azonban komoly visszatartó erő lehet. A B osztály alapára 6,9 millió forint, vagyis az 1500 autó 10,3 milliárd forintba kerülne. Amennyiben a nagy flottarendelés miatt jelentős, akár 30 százalékos kedvezményt is kapna az új tulaj, akkor is mintegy hétmilliárd forintról beszélünk. Amennyiben részletre, hitelből vásárolna Mercedes-flottát a háttérbe húzódó taxis vállalkozás, akkor is 1,4 milliárd forint azonnali tőke kellene az üzlethez. Ez pedig nem kevés summa. A taxis piacon otthonosan mozgó forrásaink szerint a jelenleg a piacon működő vállalkozások bajosan tudnának ennyi pénzt összehozni.
Az egyik sofőr a saját flottával kapcsolatban az Est Taxi esetére hívta fel a figyelmet. A társaság mintegy száz Citroen Xsara Picassóból álló flottával jelent meg a piacon, de alig bírt ki két évet, és beszüntette a szolgáltatást.
Ráadásul a taxis piac sem olyan jó üzlet már, mint néhány évvel ezelőtt volt. A telefonos megrendelések száma mára havi 800 ezerre csökkent Budapesten, s az utasok által fizetett átlagos díjak is visszaestek, jelenleg az átlagos fuvar 1500-2000 forint. Ez alapján a utak háromnegyedét jelentő telefonos rendelések piaca éves szinten mindössze 20 milliárd forintot jelent. Erre alapozni egy minimum hétmilliárdos beruházást pedig nagy bátorság lenne – hívták fel a figyelmet szakértők.
Az üggyel kapcsolatban kerestük a BKK-t is. Arra voltunk kíváncsiak, vannak-e arra vonatkozó szándékai a fővárosi cégnek, hogy egy vállalkozásba terelje a taxisokat, illetve tudnak-e a Mercedesek megrendeléséről és érkezéséről? Kérdésünkre, hogy van-e olyan szándék, amely szerint Budapesten Mercedes lenne az általános taxi, nagyon rövid nem választ kaptunk.
A BKK szerint ilyen pletykák alapja az lehet, hogy sokan próbálnak a szabályozás mögött mindenféle kitaláció alapján indokokat találni, de a BKK által leírt számos ponton túl (többi között az utasok kiszolgálásának javítása, taxis szervezetek követeléseinek legalább részleges teljesítése indirekt létszámkorlátozással) más indokunk nincs – magyarázták. A szervezet szerint olyan szándékuk sincs, hogy egy cégbe tömörítsék a budapesti taxisokat.
Mindezek mellett a legtöbbet és a legbiztosabbat az autókról mégis alighanem Kecskeméten tudnak. Ott lapunknak elmondták: a Mercedesnél bármilyen típusú megrendelést képesek gyártani, de ilyen érdeklődés eddig még nem volt, így vélhetően csak szóbeszéd a csillagos flottabeszerzés. A B-osztályú modell elődje egyébként sikeres volt a német taxiflottákban, és a 2012-es sorozatból is készült már jelzővel és órával felszerelt változat, igaz, szintén a német piacra.