galéria megtekintése

Csak az oroszok nyernek a veszélyes magyar terven

8 komment


Varga G. Gábor

Milliárdos helikopterfejlesztést tervez a kormány az embargó alatt álló Oroszországgal. S ha ez nem lenne elég, szakértők kételkednek a célszerűségében. A matuzsálemek ráadásul a katonák életét is veszélyeztethetik.

Néhány kiöregedett honvédségi helikopter felújítása könnyedén az utóbbi idők egyik legnagyobb orosz katonai megrendelésévé válhat. A Magyar Idők a hét elején írt arról, hogy az öt Mi–8-ason túl a hangárban porosodó öt Mi–17-es helikopteren is végrehajtanák az üzemidő-hosszabbításához szükséges nagyjavításokat. Így a gépeket további nyolc évig használhatnák, illetve kétezer órát repülhetnének velük.

A katonák élete is veszélyben lehet, ha nem megfelelő a javítás
Veres Viktor / Népszabadság

A felújításról szóló tárgyalásos közbeszerzési tender már meg is jelent az európai értesítőben, amely a munkák árát egyelőre nem tartalmazza. Lapunk az ügyet és a légi járművek karbantartási költségeit is ismerő forrásoktól úgy értesült, hogy a végső számla sok milliárd forintra rúghat. Az üzemidő-­hosszabbítás és a későbbi üzemeltetés egy gépre jutó költsége vetekedik egy új légi jármű beszerzési árával. S a gép még nem lesz modernebb.

 

A projekt egyedüli nyertese Oroszország lehet, amely éppen az uniós embargó közepette nyerne el jelentős katonai megrendelést. A ­NATO brüsszeli sajtóközpontja előzetesen nem vizsgálja az embargó megsértését. Magyar szakértők szerint a projekt megoldható az embargó megsértése nélkül.

Az Mi–17-es típust korábban nem tette ki nagy igénybevételnek a Magyar Honvédség, így azok viszonylag jó állapotban vannak. De informátorunk sem cáfolta, hogy az öreg orosz légi járművek életre keltése a költségek és a leendő kihasználtság tekintetében meglehetősen célszerűtlennek tűnik. Az Mi–8-asok üzemeltetése több sebből vérzik. Van köztük három igen sokat repült gép, ezeket több mint hárommilliárd forintért vásárolta a honvédség 2014 tavaszán a Solaris Kft. közreműködésével. A drága és lehasznált gépek beszerzése miatt a hírek szerint mennie kellett Borbíró Zoltánnak, aki Hende Csabát szolgálta védelempolitikáért felelős helyettes államtitkárként. Az ügyben annak idején tudni lehetett, hogy Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter belső vizsgálatot indított ismeretlen eredménnyel.

Ezekkel az utólag hadrendbe állított helikopterekkel szakemberek szerint az is baj, hogy előéletük sem követhető vissza teljes mértékben ahhoz, hogy a gyártó felelősséggel hajtsa végre az üzemidő-hosszabbítást. Vagyis a gépek üzem- és repülésbiztonsága kétséges. Ez a bizonytalanság nem zárható ki az oroszok által elvégzett munkák esetében sem. Érdemes például felidézni azt az amerikai kongresszusi jelentést, amely szerint az amerikaiak által afganisztáni hasznosításra vásárolt Mi–17-es helikopterekben találtak nem a gyártótól származó alkatrészeket is. Minthogy a következő időszakban a kormány a határvédelemben intenzíven kívánja használni az orosz gépeket, kiemelt fontosságú, hogy a technológiai előírások maximális betartásával javítsák meg a járműveket, ellenkező esetben az azokat vezető katonákat teszik ki felesleges veszélyeknek.

Matuzsálemek

Öt darab használt, amerikai MD 902-es helikoptert vásárol a Belügyminisztérium a Légirendészeti Szolgálatnak a nyilvánosság kizárása mellett – írta kedden a Magyar Nemzet a vételár megjelölése nélkül. Ez is milliárdos tétel lehet, kiindulva abból, hogy a már említett három orosz gépet két éve hárommilliárdért vették. Önmagában kérdés, miért vásárolnak milliárdokért használt gépeket, majd költenek újabb hatalmas tételeket nagyjavításra és üzemeltetésre, ha ezzel csak néhány év repülésképességet nyernek. Miközben pénzügyi okokkal indokolják, miért nem írnak ki tendert 30 új gép beszerzésére, a matuzsálemekre hatalmas összeg jut. Bár az új gépek ára 170 milliárd körül mozog, a régiek költsége is évi 15-20 milliárd forint lehet üzemeltetés nélkül. A kormány állítása sántít tehát, hogy nincs ennyi pénze a honvédségi, a rendőrségi és mentő feladatok légi ellátására.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.