Cipőt az online cipőboltból
Alig öt évvel ezelőtt még havi átlagban ötszáz új CD, ezernél is több új könyv, és csaknem négyezer új játék kelt el az Allegroup.hu Kft.-hez tartozó online platformokon keresztül. Az e-kereskedelem felfutásának időszakában (a teljes szektor éves szinten mintegy 45 milliárd forintos forgalmat generált akkor) elsősorban ezek a termékek voltak a legkeresettebbek.
A fogyasztók ma már az új televíziót, laptopot, vagy éppen női cipőt is online igyekeznek beszerezni. 2007-ben laptopból alig 250, televízióból nagyjából 60 fogyott havonta átlagosan. Ezzel szemben a laptop-értékesítés idén elérheti a háromezret, televíziókból várhatóan ezernél is több fogy majd az Allegroup.hu platformjain. Az egyik legdinamikusabb növekedés azonban az új női cipők esetében tapasztalható: öt évvel ezelőtt havonta alig néhány darab fogyott, idén ez a szám meghaladhatja a havi átlag hatezret is.
Ennek oka elsősorban a felhasználók bizalmának erősödésében, illetve ezzel párhuzamosan a termékpaletta szélesedésében, a vásárlói szokások változásában keresendő. (Az előrejelzések szerint 2012-ben várhatóan már 170-180 milliárd forintos forgalom várható a teljes magyar e-kereskedelmi szektorban.) Egy korábbi evolúciós folyamat megismétlődhet most az online térben is: a fogyasztók évekkel ezelőtt elsősorban a hagyományos, utcai kiskereskedelmi egységekbe jártak vásárolni, a plázák megjelenésével azonban a kereskedelem nagy része átkerült a bevásárlóközpontokba.
Jelen pillanatban hasonló tendencia indult meg az online piacon is: a legfeljebb néhány féle terméket árusító webshopokból a forgalom egy része áttevődött az online plázába, így nem véletlen, hogy a Grando.hu piacra lépésével egyes termékek, mint például a laptopok, egyes ruházati termékek értékesítése a többszörösére nőtt az allegroup.hu platformjainak forgalmán belül – mondja Orova Balázs, a Grando.hu-t is üzemeltető Allegroup.hu Kft. B2C üzletág-igazgatója. Ezzel együtt egy újabb tendencia van kialakulóban az online pláza megjelenésével: a hagyományos termékek mellett olyan árukat is értékesíteni lehet, amelyekre eddig alig volt kereslet az interneten.
Az új tendenciát támasztja alá például, hogy míg a Grando.hu piacra lépéséig havi szinten átlagosan száz fotel kelt el az Allegroup.hu platformjain, addig az online pláza megjelenését követően a havi értékesítés elérte a 400 darabot. Meglepő, de úgy tűnik, a fürdőkád vásárlása is már online történik: a 2012. márciusi megjelenést követően havonta mintegy 40 darab új fürdőkád cserél gazdát.
Összességében kiskereskedelmi oldalról nézve megismétlődhet egy trend: azok a kis cégek, amelyek képesek voltak működéseiket áttenni a bevásárlóközpontokba, nagyobb eséllyel maradtak életben. Ugyanez igaz a webshopokra is. A lerövidült keresési idő miatt a mai vásárlók inkább keresnek az interneten olyan helyen, ahol minden terméket megtalálnak egy helyen. Ezt pedig mostanában kezdik felismerni a webshopok, és teszik meg az első tapogatózó lépéseket az online pláza irányába – tette hozzá Orova Balázs.