Chips és push-up melltartó az inflációs kosárban
A KSH idén is felülvizsgálta az inflációs adat szempontjából konkrétan figyelembe vett termékek körét – közli a Napi Gazdaság.
A mintegy ezer tételből álló lista – illetve az egymás közötti súlyok – átrendezésére a fogyasztói szokások változása miatt van szükség.
Összesen 23 újonc érkezett a a vizsgált termékek listájára. 12 terméket és szolgáltatást pedig lehúztak.
A hivatal az idén az Eurostat javaslatára – a könnyebb uniós összehasonlítás érdekében – felvette a push-up melltartót és az általános folyékony tisztítószert.
Egyszersmind látszólag a kormánnyal egy időben a KSH felfedezte magának az egészségtelennek minősített élelmiszereket is. Így bekerültek a fogyasztói kosárba többek között az ízesített sörök vagy a burgonyachipsek, az alkoholos üdítők közül pedig a Bacardi Breezer.
Mostantól úgyszintén figyelembe veszik az okostelefonok és az e-book-olvasók árazását. A sétáló mp3-lejátszók és a PNA-k viszont kikerülnek a vizsgált körből. A melegszendvicset a gyros váltja fel, a péntek délutáni mozijegyet pedig a 3D-filmekre szóló belépők ütötték ki.
A kosárban tovább csökkenhet a tartós fogyasztási cikkek, és növekedhet az élelmiszerek, illetve a háztartási energia súlya.