Buszban az igazság: lejár a Volánok ideje?

Újraosztaná a menetrend szerinti autóbuszos személyszállítási piacot a kormány. Befellegzett a Volánoknak?

A helyközi és a helyi buszjáratok üzemeltetésében meghatározó Volán-társaságok közszolgáltatási szerződései legalábbis még több mint két és fél évig élnek, ám a fejlesztési tárca máris belekezdett a szolgáltatók kiválasztását szolgáló pályázatás előkészítésébe. És, hogy az utazók addig se ácsorogjanak feleslegesen a buszpályaudvarokon, megállókban, a buszbeszerzésekre is lesz pénz. Erről Völner Pál az infrastruktúráért felelős államtitkár beszélt, a XX. Országos Személyszállítási Szakmai Konferenciát megnyitó előadásában Zsámbékon.

M. Schmidt János / Népszabadság

 A kormánydöntésre váró Nemzeti Közlekedési Stratégia, a legfontosabb beavatkozási lehetőségek egyikeként vizsgálja a közösségi közlekedést szolgáló autóbuszcsere programok megvalósítását. A szolgáltatók elöregedett járműparkjainak folyamatos megújítását az uniós támogatásokon túl hazai források – a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Közösségi közlekedésfejlesztési hitelprogramja és a szén-dioxid-kvótaértékesítések – is segíthetik.

A küszöbön álló, alighanem jelentős változásokat azonban az jelezheti, amire Völner Pál csak "emlékeztette" hallgatóságát. Jelesül, hogy a Volán-társaságok "személyszállítási közszolgáltatási szerződései 2016 végén lejárnak. Ezért a szakminisztérium vezetésével megkezdődött a szolgáltatók kiválasztására irányuló pályázati eljárás kiírásának és lebonyolításának előkészítése". Aminek az eddigi változtatások alighanem csak az előzményei voltak.

A már megtett lépéseket az NFM kérdés nélkül is összefoglalta. A szaktárcánál úgy fogalmaznak: "a kormányzat az elmúlt négy évben jelentős korszerűsítést hajtott végre a közösségi közlekedés közel két évtizede változatlan szervezeti és működési struktúrájában". Amivel a hivatalos közlés szerint, "az utasok számára magasabb szintű szolgáltatásokat nyújtó, a közpénzeket hatékonyabban felhasználó közösségi közlekedési rendszer" kialakítására törekedtek.

Hogy mindez sikerült-e, vagy az eredményre azért még várni kell, minden utazó maga eldöntheti. Mindenesetre az NFM az eredmények között említi a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény hatályba lépését, ami "egységes jogszabályba foglalva biztosít kiszámítható szabályozási környezetet az ágazat szereplői számára". És leírták azt is, hogy "ütemezetten zajlik" a Volán-társaságok átalakítása, a "hét regionális szolgáltató az üzemviteli folyamatok központosítását és integrációját követően az idei év végéig létrejön".

További vívmány, hogy a buszközlekedés piacát átalakító kormány megengedte saját szolgáltató cégei számára a buszbeszerzések újraindítását. A minisztérium szerint mindezt, az átszervezésekkel "kapcsolatos döntések" megszületése tette lehetővé. És érdemes memorizálni, hogy az autóbusz rekonstrukciós program beszerzéseinél "a megfelelő ár-érték arány mellett kellő súllyal veszik figyelembe a fenntartási költségeket is".

Akárhogy is, az NFM közlése szerint a szolgáltatók tavaly 263 újonnan gyártott és 26 újszerű állapotú használt autóbuszt vásároltak. Ami azonban töredéke a leharcolt buszpark valódi minőségi fejlesztéséhez indokolt mennyiségnek.

Még akkor is, ha a főváros környékén úgy tűnhet: nagy előrelépés történt. Hiszen a Volánbusz a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) megrendelésére 150 új járművet állít forgalomba a fővárosi agglomerációs forgalomban 2014 tavaszától. Más kérdés, hogy ezeket a járműveket az ország távolabbi területein élők jobbára csak akkor látják, ha Budapestre látogatnak. A remény azonban nem halt meg. Völner Pál legalábbis egyértelművé tette: "a járműbeszerzési program a társaságok üzleti terveinek keretei között idén is folytatódik". Kérdés csak az lehet, mindez mire lesz elég.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.