Budapesten sztrájkolnak a kamionosok az útdíj miatt?
"Tisztelt Fuvarozo! SZTRAJK! Vasarnap éjfélkor megindulunk Budapestre. Neked csak annyi a dolgod, hogy a héten nem vesztek obut és ha több kamionod van, küldj egyet. Jelentkezni a 20/5xxxxx81-es lehet, kizarolag sms-ben. Ezt az sms-t küldd tovabb 5 kollégadnak. Ezen a szamon érdeklodhetsz kérdojellel sms-ben, hogy hanyan vagyunk." – ezt az üzenetet terjesztik egymás között néhány napja az elektronikus útdíjrendszer hétfő hajnali bekapcsolását ellenző közúti fuvarozók.
Vasárnap délelőtt a megadott telefonszámra elküldött kérdőjelre a 163-as szám érkezett válaszul. Azaz, ha hinni lehet az ismeretlen szervezőknek, a hétvége közepén már több, mint másfélszáz tehergépkocsi csatlakozott a készülő fővárosi demonstrációhoz. Pontosabbat nem lehet tudni, a későbbi sms-ekre ugyanis már nem a létszám, hanem a "Gyere te is", illetve a "Hivj" üzenet érkezett válaszul.
A kormánnyal az útdíjak bevezetéséről tárgyaló fuvarozói szakmai szervezetek egyelőre elhatárolták magukat a kezdeményezéstől. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE), a NiT Hungary, és a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (FUVOSZ) nem vesz részt a sztrájk szervezéséből. Képviselőik véleménye szerint vagy egy önszerveződő, szakadár csoport akciójáról lehet szó, vagy provokációval próbál zavart kelteni az elektronikus útdíjak bevezetése idején. Ennek ellenére a szakmai szervezeteknél úgy tudják: egy mintegy 60-80 kamionnal felálló csoport hétfőn reggel valóban demonstrál majd a 4-es főúton.
A hírek szerint Békés megyéből útnak indított, majd Pest és Borsod megyén is végigszáguldó sms-es kezdeményezés komolyságából mindenesetre sokat levon az is, hogy az akció szervezőit senki sem ismeri. Ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy senkit nem lehet megkérdezni a sztrájk céljairól. Nincs válasz arra, mikor és pontosan hová indulnának az erődemonstrációban résztvevő kamionok. De azt sem lehet tudni, egyszerű felvonulás lenne, vagy netán az 1990 őszi taxisblokád nosztalgiát elevenítenék fel.
Eközben a kormány szombati ülésén nem változtattak az útdíjrendszer bevezetésének menetrendjén: a HU-GO hétfőn nulla órakor éles üzembe kapcsol, a kamionoknak hajnalban már a megtett kilométerek alapján kell fizetniük. Még akkor is, ha hiányosságból van bőven. Az üzemanyag forgalmazó társaságok hálózati egységeiknek küldött levelekben arra hívják fel munkatársaik figyelmét: a shopokban elhelyezett kioszkok nem működnek, bekapcsolásuk július első napjaiban esedékes. Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-nél auditált bevallási közreműködők ugyanakkor arról tájékoztatták ügyfeleiket, hogy a már kiadott műholdas járműkövető eszközök közül seregnyit még nem sikerült bekapcsolni a díjrendszerbe, így a fuvarozók készüljenek fel az eseti útvonalra szóló viszonylati jegyes közlekedésre.
Eközben a HU-GO beindításán dolgozó i-Cell próbálja felszámolni rendszere hibát. Ennek részeként a társaság arról értesítette a vele leszerződött közúti fuvarozók egy részét, hogy a forgalomba hozott műholdas fedélzeti berendezések hibásak lehetnek. Az S900-as típusjelű készülékek cseréjének előkészítése az értesítés szerint megkezdődött. Ennek befejezéséig javasolják, hogy a kamionosok vásároljanak viszonylati jegyet. Úgy tudjuk: a visszahívás mintegy 900 fedélzeti berendezést érint.
A HU-GO internetes oldalát ugyanakkor fejlesztették: a honlapon több idegen nyelven megtalálhatók az ÁAK általános szerződési feltételei. A regisztráció és az alkalmi úthasználatra jogosító viszonylati jegy vásárlására szolgáló felületek német és angol nyelven is elérhetőek. És a fuvarozók szerint, ha akadozva is, de a díjkalkulátor is működik a két idegen nyelven.
A puding próbája az evés, így csak hétfőn hajnalban derül ki, hogy a HU-GO megérett-e már a szolgálatba állításra, vagy az ÁAK-nak élnie kell az útdíjtörvényben biztosított lehetőségével, amely szerint a rendszer működésképtelensége esetén felfüggesztheti az eseti útdíjak beszedését. És alighanem az is csak hétfőn derül ki, hogy a kamionosok végül csendben beletörődnek az útdíjrendszer bekapcsolásába, vagy tiltakozásaikkal megbénítják a közlekedést és az üzletek áruellátását.