Sokkal inkább a kedvenc cégek előtérbe tolását, így a rendelkezések sérthetik az áruk szabad mozgására vonatkozó uniós elvet. Kötelezettségszegési eljárás ugyanakkor van már folyamatban a dohányipari különadó miatt. Brüsszel ebben az ügyben azt kifogásolja, hogy az adó a sávos volta miatt aránytalanul sújt egyes piaci szereplőket – az adót lényegében a Philip Morris fizeti meg –, indokolatlan előnyt biztosítva a kisebb cégeknek.
A dohányipari ügyek mellett
egy sor más területen is megpróbált adókat bevetni a kormány, hogy kedvező helyzetbe hozza a számára szimpatikus vállalatokat, vagy pluszbevételt szerezzen.
Közülük több végül az Európai Bizottság előtt landolt. Az első a telekomadó volt. Brüsszel szerint a távközlési szektorra az uniós szabályok szerint csak akkor lehet pluszdíjat kivetni, ha azt deklaráltan szektorfejlesztésre fordítja az állam. Esetünkben erről szó sem volt. Miután ehhez hasonló eljárásban a bizottság Franciaországgal szemben elhasalt a bíróságon, ebben az ügyben visszavonult, a kormány pedig átalakította a telekomadót telefonadóvá.
|
Bienkowska biztosnak vannak kifogásai Eric Vidal / Reuters |
Már nem csak a költségvetési bevételek biztosítása volt a tétje a kiskereskedelmi adónak. Ez az adónem a nagy cégeket sújtja leginkább, így a Tescót, Spart, Auchant, miközben a franchise CBA-t vagy Coopot, Reált alig – mivel az adó sávos, a nagy bevétel után nagyobb az adó, mintha azt a sok kis cég külön fizetné. A jogszabályt sikerült úgy összerakni, hogy érdemben nem lehet belekötni. Pereskedéssel a Spar-csoport tulajdonában álló Hervis próbálkozott, mivel neki mint csoporttagnak hatalmas adóalappal kellett számolnia.
Az Európai Bíróság szerint van alapja a kifogásnak, de hogy tényleg fennáll-e a diszkriminatív megkülönböztetés, azt egyedi módon, bíróság előtt kell vizsgálni. Egyértelműbb volt a házi pálinkafőzés adómentességének vitája. Egyrészt Magyarország már kapott erre kedvezményt, ehhez képest bármilyen más mérséklés ellentétes az uniós szabályokkal. Másrészt piactorzító az adómentesség, hiszen a becsült fogyasztás alapján sokkal – nagyjából tízszer – több házi pálinka fogy, mint bolti. Az pedig erőteljesen hat a vásárlói szokásokra, ha ehhez még kedvezmény is társul. Az ügy ismét a bizottságnál landolt.
Szintén folyamatban van a cafeteria erőszakos átalakításának ügye. Itt a korábbi nagy utalványforgalmazó cégek erőszakos kiszorítása, s a helyükre előre kiválasztott szereplők beültetése a vita tárgya.
A főként külföldi cégek azért szorultak ki a piacról, mert jelentősen megemelték az utalványok adóját, s a korábbi alacsonyabb adót csak az Erzsébet-utalvány élvezte. Az sem tetszett Brüsszelnek, hogy a SZÉP-kártya kibocsátásának lehetőségét is elég szűkre szabta a jogszabály: az első időszakban csak az OTP-csoport tudott megfelelni az előírásoknak, mára ez jelentősen lazult, itt már van némi verseny.
Hamarosan zárul a reklámadós ügy, ahol Brüsszel korábban felfüggesztette a törvény végrehajtását, mert a különadó döntő többségét az RTL Klub fizette volna. A kormány a bizottság nyomására kénytelen volt megszüntetni a sávos, progresszív adóztatást. Nem lenne meglepő hasonló döntés a dohányipari adó esetében sem.