Bíróság előtt az Il Ferro vezetői

Az autómatricás cég évekkel ezelőtt azt ígérte, hogy ingyen lehet tőlük autóhoz jutni, mindössze egy matricát kell az autóra kitenni. Több mint tízezren dőltek be a trükknek.

Vádirat ismertetésével elkezdődött a per a Fővárosi Bíróságon az Il Ferro Kft. két vezetője, Laskay Róbert és Varga Mátyás, illetve további öt – részben Laskay Róbert családjához tartozó - terhelt ellen. Az ügyészség szerint a Kft. vezetői különösen nagy kárt okozó, üzletszerűen elkövetett hűtlen kezelés bűntettét valósították meg.Mint ismeretes, 2006 nyarán- 2007 elején országszerte elszaporodtak az oldalukon különféle magazinokat – Hekus, Penthouse, Maxima - illetve legtöbbször az „Il Ferro” feliratú matricákat viselő személyautók.

Az Il Ferro ugyanis azt ígérte az autósoknak, hogy az autójukra felhelyezett hirdetésért cserébe havonta legfeljebb 50 ezer forint hirdetési díjat fizet. Ez a juttatás elegendő lett volna egy új autó hitel törlesztőrészleteire is, így sokan a cég ígéretében bízva vásároltak új gépjárművet, azt remélve, hogy az Il Ferro által fizetett marketingdíjból törlesztik az autójuk árát. Az Il Ferro azt állította, hogy a cég az autómatricákért hirdetési díjat kap a reklámozott cégektől.

A Fővárosi Ügyészség összesítése szerint a cég 2006 és 2007 márciusa között több, mint 10 ezer reklámszerződést kötött az autósokkal, és ezen a címen mintegy 1,5 milliárd forintnyi összeghez jutott a későbbi sértettektől.

Azonban a cég tevékenységét kezdettől fogva körüllengte a pilótajáték gyanúja. Igencsak furcsa kondíciókkal házalt ugyanis a cég: a hitelszerződéssel kocsit vásárolók csak az Il Ferróval szerződést kötött autókereskedőktől vásárolhattak gépjárművet és ami még furcsább volt, kizárólag listaáron lehetett autót venni – megjegyzendő, hogy akkor már a gépjárműpiacon jócskán érezhető volt a forgalomcsökkenés, így a legtöbb kereskedő élből jókora árkedvezménnyel próbált túladni raktárkészletén.

A használt autósok számára pedig a cég – szerződések hosszától függően – 180 illetve 333 ezer forintos díjat szedett be „regisztrációs díj” címén. Az is a pilótajáték gyanúját az is erősítette, hogy az autók oldalán jobbára csak elvétve lehetett hirdetést látni, az is többségében barterüzlet volt, azaz az autómatricával reklámozott magazinok hirdetést adtak cserébe az Il Ferrónak.

Az ügyészség szerint a minimális tőkével megalapított Il Ferro kezdettől fogva likviditási gondokkal küzdött. Két vezetője, Laskay Róbert illetve Varga Mátyás kezdettől fogva tisztában volt azzal, hogy nem képes teljesíteni a szerződéseikben vállalt feltételeket, mivel tényleges reklámtevékenység nélkül, önmagában a használtautósok regisztrációs díjaiból csak néhány hónapig tudják biztosítani a havi 50 ezer forintra rúgó kifizetéseket.

 A jelek szerint a cégtulajdonosok tudatosan a rendszerben felhalmozott pénz megcsapolására játszottak. Az ügyészség szerint már az is bűncselekmény gyanúját veti fel, hogy ugyan az ügyfelek az IL Ferro Kft-vel szerződtek le, ám közben Varga Mátyás cége, Malini Kft. hálózatfejlesztés címen 174 millió forintot kapott az IL Ferrótól úgy, hogy a Malini a hálózatépítést az IL Ferro alkalmazottai és üzlethelységei igénybevételével tette. A Laskay-Varga duó 2006 végén – 2007 elején kiszállt a cégből, ekkor már az IL Ferro-piramis fenntarthatatlan volt, az ügyészség szerint ekkorra 400 millió forinttal haladták meg fizetési kötelezettségek a befizetések szintjét.

Előtte azonban az Il Ferro Kft. több százmillió forintot utalt át a Laskay Róbert családi és érdekkörébe tartozó Ircoin Ingatlanforgalmazó, a Ducc, illetve a Diamond Autókereskedelmi Kft-nek. A cégek azonban semmiféle érdemi gazdasági tevékenységet nem végeztek, a cégek képviselői az átutalt összegeket készpénzben felvették, majd visszajuttatták Laskay Róbertnek.

Az ügyészség összesen 2500 sértett szerződését rögzítette. (Itt jegyezzük meg, hogy az Il Ferro ügy egyik nagy kárvallottja a bíróság előtt megjelent ügyésznő, akinek a vádbeszéd során egy 80 oldalas excel táblázatból a több ezer sértett nevét, illetve az általuk elszenvedett kárt kell felsorolnia.)

A sértettek közül hatszázan közös pertársaságba tömörültek és már korábban polgári pert indítottak az Il Ferro ellen. Bense László Erik, a pertársaság ügyvédje elmondta: eddig mintegy 300 millió forint kárigényt jelentettek be pertársaságának tagjai. A sértettek között számos egyházi és karitatív szervezet is található. Bense László Erik reméli, hogy az ügyben decemberben ítélet születhet, illetve, hogy a bíróság kártérítésre kötelezi a terhelteket.

Úgy tudni, hogy az ügyben eljáró nyomozóhatóságok több, mint százmillió forint értékben vettek hatósági zár alá különféle vagyonelemeket, így ebből elvilg futná a kártalanítás egy részére.

 

IL Ferro-autó a fénykorból. Nyerni nagyon kevesen nyertek
IL Ferro-autó a fénykorból. Nyerni nagyon kevesen nyertek
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.