galéria megtekintése

Besülhet az EKÁER-ágyú

Az írás a Népszabadság
2015. 06. 13. számában
jelent meg.


F. Szabó Emese
Népszabadság

Ötéves távlatban sem hoz átütő eredményt a cégek számára esetenként elviselhetetlen, milliós nagyságrendű pluszterhet hozó elektronikus közúti áruforgalom-ellenőrző. Optimista várakozások szerint csak átmeneti állapot, de ettől tény: súlyos rések is vannak a rendszerben. Áfacsalás miatt elmarasztalt cég is kaphatott volna ilyen számot.

Jövőre konzervatív számítás alapján 60 milliárd forint pluszt vár a kormány az idén bevezetett elektronikus közúti áruforgalom-ellenőrző rendszertől (EKÁER), s ez a nagyságrend marad 2019-ig. Mivel a büdzséről szóló törvényjavaslatban nem esik egyetlen szó sem az EKÁER-ről, s az általa várható fehéredés mértékéről, ezért csak durván lehet becsülni annak hatását. Az éves áfabevétel-emelkedés rendre 5,5 százalék körül alakul, amelynek jó része a GDP növekedéséből és a fogyasztás bővüléséből kell álljon, így nem tudni, milyen pluszt hoz az új rendszer.

A pénztárgép nyomában

Ha változatlan törvényi hátteret veszünk alapul, akkor a növekedési adatoktól megtisztítva 2015 és 2019 között 350 milliárd forint többlet mutatható ki az áfában. Ugyanezen idő alatt úgy 10 ezermilliárd forintot is elérheti az áfacsalások értéke. Az EKÁER ebből nagyjából három-négy százalékot tud behozni.

 

Összességében ez azt jelenti, hogy érdemi változást nem hoz az EKÁER,

a csalások ugyanolyan intenzitással folyhatnak tovább, csak a lebukás veszélye emelkedik a szinte nulláról kicsit feljebb.

Fontos leszögezni: ha az áfacsalások egy csapásra megszűnnének – ami természetesen irreális –, akkor sem jelenne meg a bevételekben ez a több ezermilliárd forint. Hiszen ennek jó része fiktív ügylet, ami mögött nem áll semmilyen gazdasági tevékenység. Ám az egyenlegnek így is jelentős pluszt kellene mutatnia.

Hogy hogyan számol a kormány, sajnos nem lehet tudni, mert erre nem tér ki a költségvetés indokolása. Ami azért fura, mert a pénztárgépcserével kapcsolatban egészen részletes fehéredési eredményeket és várakozásokat tartalmaz a törvény: a NAV-hoz kapcsolt gépek áfában egy év alatt 150 milliárdot hoztak, emellett azonban közvetve hatott a fehéredés a munkabérek és egyéb adók bevételeire is.

A márciusban bevezetett szabályozás elvileg azonnal megmutathatja az áfabeli visszaéléseket, ha az adatokat összefésülik. A cégeknek számlaszintű összesítő jelentéseket kell készíteniük belföldi ügyleteikről – emellett az uniós értékesítésről is számot kell adni –, amelyet kiegészít az EKÁER és az autópálya-használatot ellenőrző HU-GO. Mindezek segítségével lényegében minden szállítmányról rendelkezésre áll jelentés az eladói és vevői oldalon egyaránt, egy szállítás megtörténtét igazoló autópálya-használat és egy EKÁER-szám. Ennek ellenére nem hoz földcsuszamlásszerű átalakulást a rendszer. Ennek számos oka lehet. Például, hogy több időbe telik, hogy megmutatkozzanak az eredmények.

Megoldásra nincs esély

Az biztos, hogy az első teljes évre, 2016-ra a kormány nagyon konzervatív becslést adott – mondta Jancsa-Pék Judit, a LeitnerLeitner nemzetközi adótanácsadó cég partnere. Hiába áll rendelkezésre irdatlan mennyiségű adat, az csak akkor hasznos, ha fel is dolgozzák azokat. Az EKÁER hosszabb távon a szakértő szerint beválhat – már ha az a cél, hogy a csalásokat lehetőség szerint minél hamarabb fel lehessen deríteni.

Olajszállítmányt ellenőriznek a NAV munkatársai
Olajszállítmányt ellenőriznek a NAV munkatársai
Móricz-Sabján Simon

A jelenlegi szabályozás ugyanis egyszerűen vonzza a csalókat, hiszen egy uniós ügylet áfamentes, a tagállamon belüli áfás, tehát áfamentesként lehet feltüntetni egy valójában áfás ügyletet. Ezt csak a teljes uniós áfaszabályozás módosításával lehetne megakadályozni, amire három-öt éves távlatban nincs komoly esély. De vonzóvá teszi a csalásokat a magas áfa is, hisz a hozama 27 százalék. Alacsonyabb kulcs mellett kevésbé érné meg a csalás, ugyanakkor tízpontos csökkentéshez ezermilliárd forint körüli költségvetési forrás kell. Ami rövid távon esélytelen.

Marad a szankció és a felderítés. Az EKÁER segítségével – véli Jancsa-Pék Judit – a csalóhálózatokat nagyon könnyen vissza lehet fejteni. Ez korábban csak a szerencsén múlt. Ha a jövőben a csalások nem folytathatók zavartalanul éveken át, annak talán lesz visszatartó ereje. Hiszen a szankciók nagyon brutálisak, hangsúlyozza az adószakértő. Kétszeres büntetést jelent, hogy a legfrissebb uniós joggyakorlat szerint az adóhatóság akár az áfamentességet és az áfalevonási jogot is megtagadhatja, erre rakódik az 50 százalékos adóbírság és a késedelmi kamat. Plusz a mulasztási bírságok, köztük a 40 százalékos EKÁER-bírság.

Összességében az adott szállítmány értékét is meghaladhatja a szankció. Mindezeken felül büntetőjogi felelősség is párosul a csaláshoz, amely alapján az elkövető akár börtönbe is kerülhet. Ezzel a jóhiszemű, de gondatlan adózóknak is számolniuk kell, akik nem csaltak, de nem tudják igazolni, hogy a csalásról nem tudtak – emeli ki Jancsa-Pék Judit.

Az ellen nem véd

Az EKÁER sem védelem, ha valaki szándékosan ki akarja játszani a rendszert. Ha valaki EKÁER-szám nélkül szállít, akkor vagy lebukik, vagy nem, hiszen minden kamiont nem tudnak útközben ellenőrizni. Az azonban rés a pajzson, hogy a jelenlegi szabályozás alapján nagyon sok szállítmány marad ki az EKÁER-ből az értékhatárok miatt, vagy mert nem útdíjköteles járművet használnak. A szakértő várakozásai szerint az EKÁER éppen ezért a jövőben szigorodni fog: a kockázatos termékkör bővülése és a mentes értékhatárok csökkenése várható.

Az EKÁER-szám megléte viszont egyáltalán nem jelenti azt, hogy az ügylet rendben van, azt ugyanis lényegében bármilyen cég megkérheti, csak a szükséges adatok kellenek hozzá. Egy teszt során kiderült: egy korábbi áfacsalási ügyben elmarasztalt cég is megkapta volna az igényelt EKÁER-számot.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.