Belevág Simicska kiszorításába Seszták

Beváltja ígéretét Seszták Miklós, kezdődik a Simicska Lajos és Nyerges Zsolt személyéhez kapcsolt érdekkörök kiszorítása az állami vállalatoknál - értesült a Népszabadság.

A fejlesztési tárca vezetője a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-nél vág bele a tisztogatásba, első áldozata Dudik János. Lapunk úgy tudja, a vezérigazgató szeptember 18-i határidővel távozik posztjáról. A bejelentésre és a hivatalos indoklásra még várni kell, de valószínű, hogy a beruházó cég tulajdonosi jogait gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. a személycserét nem foghatja az elmúlt évek út- és vasútépítési projektjeinek sikertelenségére.

Különös is lenne ez azután, hogy a közlekedési nagyberuházások az országgyűlési választások idején még a jobban teljesítő Magyarország eredményeinek bizonyítékai voltak. A 2011 és 2014 közti időszakban a NIF nem tétlenkedett. A már megkezdett, idén és jövőre még folyamatban lévő vagy lezáruló fejlesztések sorában 17 sztrádaprojektet, több mint húsz vasúti és hozzávetőleg 250 közúti beruházást tartanak számon. Méghozzá úgy, hogy a magyar adófizetők örömére az építkezések költségeinek 85-95 százalékát az Európai Unió különféle pénzalapjai állják. A NIF így a kiegészítő költségvetési forrásokkal együtt a gyorsforgalmi utakra 400 milliárd, a vasútvonalakra 250 milliárd, a közúthálózat bővítésére 100 milliárd forintot költött el.

A személycsere szükségességének indoklására az MNV találhat ürügyet. Mert hát vitatni sem lehet, NIF programjai között akadnak a tervezettnél lassabban befejeződő beruházások is. Legkevésbé sem egyértelmű azonban, hogy mondjuk az M85-M86-os késve elinduló építéséért egyedül az infrastruktúrafejlesztő cég, vagy esetleg maga a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) is okolható. De azt sem lehet mondani, hogy Dudik Jánosnak azért kell távoznia, mert az elmúlt évek közbeszerzéseinél netán Simicska Lajos cégei felé "lejtett" a pálya.

Egyelőre nem lehet tudni, a távozó vezérigazgatót ki követi majd a NIF irányítói posztján. Annyi azonban biztos: a korábbi szövetségesek elleni harcban az október elején érkező új vezérigazgató az első segítséget már megkapta. A fejlesztési tárca kezdeményezésére az M0-s déli szektorában a régi útpálya felújításának közbeszerzését a közelmúltban vonták vissza. Az NFM magyarázata szerint azért, mert elfogyott a pénz az unió 2007–2014-es költségvetési ciklusában, mások szerint mert így megakadályozható, hogy a mintegy 35 milliárd forintos beruházás teljes egészében Simicska Lajos és a Közgép Zrt. kezére jusson.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.