Össztűz a ppo.hu-ra

A ppo.hu honlap leállt, a rendőrség jelenleg adatokat másol a szerverről. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) szerződést bontott pénteken a ppo.hu és az autopalyamatrica.hu internetes oldalakat is üzemeltető Investech Informatikai és Kommunikációs Kft.-vel, és a fogyasztóvédő hatóságok hivatalosan is vizsgálatot indítottak a céggel szemben.

 A ppo.hu honlap üzemeltetője vitatott körülmények között számított fel éves díjat a korábban ott ingyenesen regisztráltaknak.

Az ÁAK az Investech-kel történt szerződésbontást azzal indokolta, hogy "nem sikerült tető alá hozni" az általuk kezdeményezett, kártalanítási tárgyalásokat.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hivatal (NFH) illetve a fogyasztóvédő szerepkörrel is felruházott Gazdasági Versenyhivatal (GVH) hét közepe óta vizsgálja a cég szerződéseit. A két hatóság korábban azt ígérte: még a héten döntés születik arról, hogy vizsgálat indul-e a honlapot üzemeltetőkkel szemben.

 Míg a GVH egyelőre nem nyilatkozott az ügyben, Kathi Attila az NFH szóvivője úgy fogalmazott: gyakorlatilag elindult a vizsgálat. Az továbbra is kérdéses, hogy a GVH, vagy az NFH fog eljárni az ügyben - ez azon múlik, hogy sikerül-e bizonyítani, hogy a cég hirdetésekben ígérte az ingyenességet - ebben az esetben ugyanis versenytorzító hatása is lehetett a tevékenységének. 

A PPO portált üzemeltető, Svájcban bejegyzett Centillion AG, illetve a portál adatkezelését végző Investech Kft. képviselőjét Simén Tamást nem tudtuk elérni pénteken. Korábban Simén Tamás úgy fogalmazott: "néhány ezer" ügyfélt érint a probléma, ami a cég "hibás kommunikációjából" fakadt, a cég ugyanakkor próbálja orvosolni az ügyfelek problémáit. Simén Tamás szerdán egy nagyobb lélegzetvételű "részletes és objektív" magyarázatot ígért a történtekre, ám ilyent azóta sem kaptunk.

Ügyfelek jelzései szerint a jelenleg anonimitásba burkolózó svájci cég emelte le a számlájukról a kérdéses összeget. A Centillion tulajdonosi köre egyelőre ismeretlen, kinti telefonszáma, honlapja nincsen, a sváci címre a Centillion mellett több más cég is be van jegyezve.

Az Investech Kft. tulajdonosi köre ellenben ismert: a cég a East-Bridge Consultinghoz tartozik, amely két magyar magánszemély tulajdona.

Az OTP is egyeztet a PPO-val

Az OTP Bank regisztrált kártyaelfogadó volt a PPO-rendszerben, így a Magyar Rádió szerint immáron a bank is felvette a kapcsolatot a céggel.

A rendőrség szerdán csalás gyanúja miatt indított eljárást az online vásárlásokkal foglalkozó cég pénzügyi tranzakciós tevékenységével kapcsolatban, amelynek akár 110 ezer sértettje is lehet. Az adatvédelmi biztos irodája pedig csütörtökön jelentette be, hogy soron kívül vizsgálják az említett esetben történt személyes adatkezelést.

Sajtóértesülések szerint tavaly áprilisig 110 ezer ügyfél regisztrált a rendszerbe bankkártyájával- Simén Tamás szerint mára már 220 ezer ügyfelük volt.

Veszélyben a netes szolgáltatást igénybe vevők?

A GVH és az NFH jelenleg azt is vizsgálja, hogy megfelelő volt-e a cég kommunikációja az ügyfelei felé. A cég ügyfelei ugyanis eredetileg egy ingyenes szolgáltatásra regisztráltak, ám a cég időközben fizetőssé szolgáltatását - ezt pedig gyakorlatilag bármelyik netes szolgáltató könnyedén megteheti, gyakorlatilag ennek csak a cégek önkontrollja szab határt. (Ahogy annak is, hogy a több tízoldalra terjengő, nehézkes jogi szövegbe milyen kitételeket sző bele.) Elvileg a módosításról cégeknek külön értesíteni kell a fogyasztót - kérdés, hogy mi módon teszik ezt meg?

Simén Tamás korábban azzal érvelt, hogy azért volt jogszerű a díjak felszámlázása, mert a felhasználók ugyanis a netes regisztrációkor egy füst alatt elfogadták az általános szerződési feltételek (ÁSZF) azon pontját is, ami a céget felhatalmazta arra, hogy a szolgáltatás fizetőssé tételét csak a cég honlapján tegyék közzé. 

A megoldás életszerűtlenségéről -a használóknak rendszeresen böngésznie kellett volna a weboldalt - Simén Tamás nem kívánt vitába bocsátkozni lapunkkal.

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) szerint ellenben tisztességtelen volt a cég eljárása, mivel a hatályos Polgári Törvénykönyv szerint a cégnek a fogyasztókat külön tájékoztatnia kell, ha az ÁSZF-ben olyan módosulás történik, amely a szokásos szerződési gyakorlattól vagy bármely korábban alkalmazott kikötéstől lényegesen eltér. Igaz, azt a PTK sem részletezi, hogy pontosan mit kell érteni a "külön tájékoztatás" alatt.

A ppo.hu weblapja péntek reggel még működött, és elvileg még lehetett is rá regisztrálni (A folyamatban lévő vizsgálatokról semmiféle közlemény nem szólt, és mindössze a regisztráció alatt egy külön kis ablakban olvashatóak figyelmeztetnek arra, hogy fizetős szolgálatásra regisztrál az ügyfél.) ám két óra óta a cég honlapja nem érhető el a szolgáltatónál azt az információt kaptuk, hogy a rendőrség jelenleg adatokat másol a cég szervereiről.

 

 

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.