Az Orangeways nekimegy a BKK-nak
Kártérítési pert indít az Orangeways a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) ellen a midibusztender miatt.
Az Orangeways mélységesen megdöbbent azon, hogy a kiíró fővárosi közlekedésszervező a cég által elnyert pályázatot 18 nappal később eredménytelennek nyilvánította – írta mai sajtóközleményében Kovács Miklós, az Orangeways Közlekedési Hálózatok Holding vezérigazgatója, aki egyúttal azt is bejelentette, hogy a per mellett a Közbeszerzési Döntőbizottságnál is megtámadja a BKK-t. Kovács Miklós szerint a pályázati eljárás mindvégig jogszabálysértően, gyanús körülmények között folyt le.
Mint arra a cégvezető emlékeztetett, márciusban a holding leányvállalata, az Orangeways City Kft. nyerte el a BKK által a midi autóbuszokkal üzemeltethető fővárosi közforgalmú autóbuszvonalak költségtérítéses üzemeltetésére kiírt közbeszerzési pályázatot. A cég magyar fejlesztésű és gyártású busszal, a győri Rába Járműipari Holding S91-es típusjelű járművével és cég nemzetközi személyszállításban kifejlesztett magas színvonalú szolgáltatási gyakorlatával pályázott a BKK midibusztenderére.
A vállalatvezető reméli, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság ebben az esetben is elmarasztalja a tisztességes piaci versenyt korlátozó, törvénytelen eljárásokat folytató BKK-t.
Az Orangeways a bíróság és a KDB mellett felülvizsgálati kérelmet nyújtott be a főpolgármesterhez is. Meggyőződésem – hangsúlyozta Kovács Miklós –, hogy Tarlós István főpolgármester végére jár az ügynek, felülvizsgálja a jogszerűtlenségektől tarkított pályázati eljárásokat, aminek révén a midibusz üzemeltetésére kiírt eljárás is vissza fog kerülni a törvényesség medrébe, és szerződéskötéssel zárul.
A BKK április elején elismerte, hogy a midibusz-üzemeltetési tenderen a legalacsonyabb árat adó Orangeways City Kft. diadalmaskodott, de a pályázat sikeres lezárása előtt felszámolták az Orangeways City Kft. egyik partnerét. Éppen azt, amelyikkel igazolni tudta volna az előírt referenciákat a cég. Ez pedig a közbeszerzési törvény értelmében kizáró oknak minősül – magyarázta a fővárosi közlekedésszervező cég. A BKK lehetőséget adott a hiánypótlásra: az Orangeways City Kft. ekkor előbb a VOLÁNBUSZ Zrt.-t, majd a Color Tours Kft.-t vonta be az eljárásba kapacitást nyújtó szervezetként.
A hiánypótlás benyújtását követő napon a BKK Igazgatósága az eljárást érvényesnek és eredményesnek nyilvánította tekintettel a szigorú törvényi határidőre. Csakhogy később, a benyújtott dokumentumok maradéktalan értékelésekor súlyos hibákat és hiányosságokat találtak. Így a BKK kizárta a pályázók sorából az Orangewayst. A pályázaton korábban érvényes, de az Orangeways City Kft.-nél drágább ajánlatot adó VT-Arriva Kft. addigra visszalépett, ezért az eljárást eredménytelennek nyilvánították. A BKK hamarosan újra kiírja a tendert.
A sors furcsa fintorként az Orangeways immáron másodszor lett vesztes nyertes. A BKV 2010 novemberében egyszer már bejelentette, hogy az Orangeways nyerte meg a midibusz-üzemeltetési tendert.
A bírálóbizottság két tagja a döntés után jelezte: szerintük a BKV-nak ez a konstrukció 50 millióval többe kerül, mintha saját buszokat vett volna. A cég akkor is a KDB-nél keresett jogorvoslatot, a döntőbizottság pedig meg is semmisítette a BKV midibusztenderének végeredményét, és 900 ezer forint igazgatási szolgáltatási díj megfizetésére kötelezte a közlekedési társaságot.