Az autószerelők is megindultak Nyugatra
A magyarországi fizetésük három-négyszeresét keresik meg Nyugat-Európában az autószerelők, akik közül az egészségügyi és az építőipari szakképzett munkaerőhöz hasonlóan immár egyre többen választják a külföldi munkát, helyenként komoly fennakadásokat okozva a javítóműhelyek és szakszervizek munkarendjében.
Az autószerelők kritikus méreteket öltő elvándorlása nyomán előállt helyzetet Baranya megyében – is – a szakképzett munkaerő-utánpótlás hiánya súlyosbítja, "az újonnan felvett szakembereket – komoly idő- és pénzigénnyel – kell kiképezni egy-egy márka javításának speciális ismereteire" – olvasható a Dunántúli Napló mai számában. A Baranya megyei napilap azt írja: a tapasztalatok azt mutatják, hogy a fiatal, ugyanakkor már speciális márkaképzéssel, szakmai gyakorlattal, esetleg nyelvtudással is rendelkező szerelők távoznak nagyobb arányban, hiszen felkészültségük piacképessé teszi őket külföldön is.
A jelenleg 120-180 ezer forintot kereső szerelők fizetésével szemben a márka- és szakszervizek rezsióradíja 9-12 ezer forint, a szakemberek fizetésének emelése lehet itthon tartásuk eszköze, jelenleg ugyanis túlórákkal, plusz munkákkal tudják kiegészíteni jövedelmüket, ami még így sem közelíti meg a nyugati szintet.
Az autószerelők kivándorlása nyomán előállt helyzet szerint már nem a szerelőállások mennyisége, hanem a hadra fogható szerelők száma szabja meg a szolgáltatás menetét a szervizekben. – Négy szerelővel dolgozunk, el lehet képzelni, mit éreztem, amikor a múlt héten közülük kettő bejelentette, hogy június elsejétől külföldre mennek dolgozni – idézi a lap az egyik pécsi szalon vezetőjét.