Az állam bagó pénzért dobta oda a milliárdos dohányüzletet
A British American Tobacco és a Tabán Trafik Zrt. zavaros körülmények között, nyilvános pályázat nélkül kapta meg a dohány-nagykereskedelem milliárdos, biztos haszonnal kecsegető monopóliumát. Most kiderült, hogy Lázár csúsztatott a 600 milliós koncessziós díjról: a két cégnek az idén mindössze 10 millió forintot kell fizetnie a dohánykoncesszióért, és jövőre is csak 100-at.
Egy középkategóriás autó áráért kapta meg az idei évre a British American Tobacco (BAT) és a Tabán Trafik Zrt. a hazai dohány-nagykereskedelem monopoljogát az államtól. Lázár János a múlt héten még csak annyit mondott, hogy a két cég 600 millió forintot fog fizetni a koncessziós jogért. Mint arról írtunk, a 600 milliós díj is nevetségesen kevésnek hat a trafikellátó becslések szerint 5-10 milliárd forintra várható éves hasznához képest.
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség ma bejelentette, hogy a koncessziós díjat a "tevékenység ellátásával kapcsolatos jelentős beruházási kötelezettségeket figyelembe véve" fokozatosan vezetik be. Így a koncessziós díj idén kerek tízmillió forint lesz. 2016-ban százmillió forint, majd ezt követően évente százmillió forinttal emelkedik. A koncesszió jogosultja 2021-től minden évben hatszáz millió forintot köteles koncessziós díjként fizetni.
Dacára, hogy a dohánykiskereskedelem 2014-ben 526 milliárd forint volt Magyarországon, míg törvény alapján ennek 2-3 százaléka fog lecsapódni a "nemzeti trafikellátónál". Az üzemeltetési költségeket is figyelembe véve iparági becsléseink 5-10 milliárd közé tették a trafikellátó hasznát. Különösen, hogy míg a trafikok két héten belül kell, hogy fizessenek, addig a trafikellátó két hónap után kell csak, hogy kiegyenlítse a számlát. (Ezt a gyakorlatot korábban éppen a Fidesz kifogásolta nagy hangon az áruházláncoknál.)
Mint arról beszámoltunk, szerdán három dohánycég, a Philip Morris, a JTI és a Imperial Tobacco is tiltakozását fejezte ki, hogy az NFM mindenfajta nyílt pályázat nélkül, átláthatatlanul adta ki a dohány nagykereskedelem jogát. A cégek közleménye jeleztet: minden jogi eszközt fel fognak használni az őket súlyosan versenyhátrányba hozó rendszerrel szemben. A cégek közleménye emlékeztet arra: a 600 millió forintos koncessziós díj igen alacsonynak tűnik. A kérdésről korábban Lázár János annyit mondott: hogy csak a két cégből álló konzorcium jelentkezett és a 600 millió az ő ajánlatuk volt, így az NFM más ajánlat híján fogadta el ezt az összeget. Azonban a piaci cégek úgy fogalmaztak: nem is tudtak arról, hogy pályázni lehetett, az NFM erről semmilyen információt nem adott ki nekik.
Náluk biztosan jobban értesült volt a BAT Pécsi Dohánygyár Kft. és a Tabán Trafik Zrt. konzorciuma, akik "e lehetőséggel élve" nyújtott be ajánlatot a nemzeti fejlesztési miniszternek, aki azt a kormány felhatalmazásának birtokában elfogadta.
"Az egyszereplős ellátási rendszer más európai uniós országokban, így Franciaországban, Olaszországban és Spanyolországban már bizonyított hatékonysággal működik" - zárult az NFM közleménye.
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség ma bejelentette, hogy a koncessziós díjat a "tevékenység ellátásával kapcsolatos jelentős beruházási kötelezettségeket figyelembe véve" fokozatosan vezetik be. Így a koncessziós díj idén kerek tízmillió forint lesz. 2016-ban százmillió forint, majd ezt követően évente százmillió forinttal emelkedik. A koncesszió jogosultja 2021-től minden évben hatszáz millió forintot köteles koncessziós díjként fizetni.
Dacára, hogy a dohánykiskereskedelem 2014-ben 526 milliárd forint volt Magyarországon, míg törvény alapján ennek 2-3 százaléka fog lecsapódni a "nemzeti trafikellátónál". Az üzemeltetési költségeket is figyelembe véve iparági becsléseink 5-10 milliárd közé tették a trafikellátó hasznát. Különösen, hogy míg a trafikok két héten belül kell, hogy fizessenek, addig a trafikellátó két hónap után kell csak, hogy kiegyenlítse a számlát. (Ezt a gyakorlatot korábban éppen a Fidesz kifogásolta nagy hangon az áruházláncoknál.)
Mint arról beszámoltunk, szerdán három dohánycég, a Philip Morris, a JTI és a Imperial Tobacco is tiltakozását fejezte ki, hogy az NFM mindenfajta nyílt pályázat nélkül, átláthatatlanul adta ki a dohány nagykereskedelem jogát. A cégek közleménye jeleztet: minden jogi eszközt fel fognak használni az őket súlyosan versenyhátrányba hozó rendszerrel szemben. A cégek közleménye emlékeztet arra: a 600 millió forintos koncessziós díj igen alacsonynak tűnik. A kérdésről korábban Lázár János annyit mondott: hogy csak a két cégből álló konzorcium jelentkezett és a 600 millió az ő ajánlatuk volt, így az NFM más ajánlat híján fogadta el ezt az összeget. Azonban a piaci cégek úgy fogalmaztak: nem is tudtak arról, hogy pályázni lehetett, az NFM erről semmilyen információt nem adott ki nekik.
Náluk biztosan jobban értesült volt a BAT Pécsi Dohánygyár Kft. és a Tabán Trafik Zrt. konzorciuma, akik "e lehetőséggel élve" nyújtott be ajánlatot a nemzeti fejlesztési miniszternek, aki azt a kormány felhatalmazásának birtokában elfogadta.
"Az egyszereplős ellátási rendszer más európai uniós országokban, így Franciaországban, Olaszországban és Spanyolországban már bizonyított hatékonysággal működik" - zárult az NFM közleménye.