Autópiac: elmaradt az áfa előtti roham
Hiába reménykedtek vásárlói rohamban az autókereskedők, az áfa-emelés híre nem népesítette be a szalonokat, pedig június utolsó hétvégéjén megerősített állománnyal nyitottak a dílerek.
Az első félévben 46 ezer új autót, ezen belül 39,8 ezer személykocsit és 6355 ezer kis-haszonjárművet helyeztek forgalomba Magyarországon, ami a Datahouse legfrissebb adatai szerint 50 százalékkal kevesebb, mint tavaly. A 20-ról 25 százalékra emelkedő áfa sem generált elővásárlásokat: júniusban 5884 személyautó kelt el, ami hatvan százalékos esés tavalyhoz képest.
Jelentős növekedésre továbbra sem számítanak a kereskedők, mert közben a július elsejétől érvényes és immár 25 százalékos áfával kalkulált listákon a márkák többségénél máris minimum 5 százalékkal emelkedtek az árak. A drágulás mértéke egy kisebb kocsinál is elérheti a százezer forintot, mert a kereskedők már nem tudják kigazdálkodni az általános forgalmi adó öt százalékos emelését.
Az első félév adatai alapján a magyar autópiacon a Ford vezet 6572 darabbal és 42 százalékos visszaeséssel, második az 5035 darabos Opel, és a tőle mindössze 29 autóval kevesebbet eladó Suzuki szorult a harmadik helyre.
Az Egyesült Államokban sorra zárnak be a szalonok. Az Isuzu kivonulásával 214 kereskedés szűnt meg, a múlt héten 789 Chrysler díler csukott be, és hasonló sors vár 330 Mahindra szalonra is. A General Motors 1900 partnerével már korábban sem hosszabbította meg szerződését, és októberig újabb 6100 értékesítőnek mondanak fel. Az USA autóiparában foglalkoztatottak száma 1999-ben 1,3 millió volt, jelenleg már csak 646 ezer.
Közben a reklámkampányokban hazafias akciókat sürgetnek, ám a vevőknek továbbra sincs bizalma az amerikai klasszikus márkák iránt. A raktárkészletek csökkenésese miatt viszont a korábbi hatvan nap helyett már közel négy hónapot kell várni egy helyi gyártású modellre. Talán ez is közrejátszott abban, hogy a Chrysler eladásai 46 százalékkal, a General Motorsé 40 százalékkal, a Fordé 34 százalékkal zuhantak: utóbbi áll legközelebb a piaci átlag mínusz 35,1 százalékához.
Az első öt hónapban 3,9 millió, az első félévben 4,8 millió új személyautó kelt el az Egyesült Államokban, ahol némi javulást mutattak a júniusi számok: az első nyári hónapban 860 ezer új kocsi kelt el, ez ugyan 27,7 százalékkal kevesebb mint tavaly, de jóval kedvezőbb a féléves átlagnál. A júniusi számok alapján az amerikai elemzők a korábbi 9,3-9,5 millióról 10 millió autóra emelték előrejelzéseiket. Reményre adott okot még, hogy a Chrysler hét üzemében június közepén újraindította a termelést, ám egy hét múlva az egyiket ismét leállította.